We zijn altijd online

Social media; Het is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We brengen gemiddeld zo’n 1 tot 3 uur per dag door op platformen als Facebook, Instagram of LinkedIn. In die tijd sturen we elkaar berichten, delen we het laatste nieuws en kijken we filmpjes. Maar hoe is social media zo groot geworden? En waarom brengen we er zoveel tijd op door?

De opkomst van social media

Het antwoord op de eerste vraag is voornamelijk de introductie van de eerste iPhone in 2007. Dit zorgde ervoor dat het mobiele internet explosief groeide, waardoor meer mensen het internet overal mee naar toe konden nemen en social media nu overal toegankelijk was.

Dit zorgde er onder andere ook voor dat Facebook enorm groeide. Sociale media zoals MySpace en Friendster bestonden al langer, maar door haar gebruiksvriendelijkheid en laagdrempeligheid, had Facebook 50 miljoen actieve gebruikers in het eerste jaar dat de website openbaar toegankelijk was. Waar Facebook in 2004 begon als een platform waar studenten contact met elkaar konden houden, groeide het uit tot een openbaar platform met bijna twee miljard gebruikers op dit moment.

Waarom maken we zoveel gebruik van social media?

Social media kan je geheugen verbeteren

Uit onderzoek is gebleken dat je iets beter onthoudt wanneer je het zelf op social media hebt geplaatst of je erover leest in berichten van andere mensen. Bij dit onderzoek is er aan een aantal studenten gevraagd om een week lang een dagboek bij te houden en aan te geven bij welke gebeurtenissen zij er iets over op social media geplaatst hebben. Aan het einde van de week moesten zij aangeven welke gebeurtenissen zij zich het meeste herinneren. Hieruit bleek ook dat de studenten de gebeurtenissen die zij via social media gedeeld hadden zich het beste herinneren. Toch zijn er ook nog een aantal factoren die meespelen in hoeverre we gebeurtenissen onthouden die op social media zijn gedeeld. Als er foto’s bij de berichten staan, zorgen deze ervoor dat je het nog beter onthoudt. Ook de mate waarin we een bepaalde gebeurtenis belangrijker vinden dan andere gebeurtenissen speelt een rol.

Social media is net als het eten van chocolade

Toch is deze toegankelijkheid niet de reden dat wij zo graag online zijn. Een eerste reden is dat mensen het gewoonweg erg prettig vinden om informatie te delen. Wanneer wij informatie delen via social media, worden we hier gelukkig van. Ons geluk van social media wordt veroorzaakt door het vrijkomen van dopamine wanneer wij iets delen via social media. Deze stof komt ook vrij wanneer wij chocolade eten. Mensen delen vooral informatie om een goed doel of probleem te steunen wat ze belangrijk vinden, om waardevolle informatie te delen en om contact en banden met anderen te onderhouden. Wanneer deze informatie dan ook nog bij een grote groep vrienden en familie terecht komt en we er veel likes of reacties voor terug krijgen, wordt dit gevoel alleen maar sterker.

Beloningen

Een andere reden waarom wij social media zoveel gebruiken, zijn de beloning die we krijgen als we iets posten. Op social media zijn dit likes en reacties op je foto’s of berichten. Doordat je elke keer dat je iets post niet weet hoeveel likes en reacties je krijgt, blijf je elke keer weer iets posten. Want misschien heb je deze keer wel meer likes dan op je vorige foto. Maar dit geldt ook voor nieuwe berichten van vrienden. Wanneer je alle berichten hebt gelezen, zul je de pagina vernieuwen met de hoop op nieuwe berichten. Elke keer dat je de pagina refresht, hoop je op nieuwe berichten of likes. Het wordt een soort gokspel waarin je elke keer hoopt op nieuwe beloningen. Soms krijg je inderdaad deze nieuwe beloningen en soms krijg je deze niet, maar toch blijf je het elke keer opnieuw proberen. Dit komt ook doordat je hersenen steeds meer van deze adrenaline wil, die je brein ontwikkelt als je post op social media.

Hoe kun je als ondernemer social media inzetten?

Als bedrijf is het zeker geen verspilde moeite om actief te zijn op social media en om ook te investeren in social media marketing. Naast dat je enorm veel bereik hebt, weten platformen als Facebook enorm veel over haar gebruikers. Hierdoor kun je binnen je campagnes heel specifiek mensen targeten op basis van bijvoorbeeld demografische gegevens, interesses en gedrag.

1. Schrijf content voor je doelgroep, niet voor je bedrijf

De vraag naar content marketing (content met het doel om de lezer te informeren) is de laatste jaren enorm gegroeid. Als ondernemer kun je aan content marketing doen door je volgers informatie en tips te geven over producten, informatie en nieuwe ontwikkelingen binnen de branche waarin je opereert. Deze informatie kun je bijvoorbeeld presenteren in de vorm van een blog of een video. Door regelmatig dit soort content te plaatsen en te delen via verschillende social media kanalen, kun je interactie met je doelgroep creëren en hen informeren over producten voordat ze een aankoop doen.

2. Post regelmatig en zorg voor interactie met je volgers

Maar ook door regelmatig content te posten, interactie te hebben met je volgers en in te spelen op de kansen kun je veel mogelijkheden creëren voor je bedrijf. Door regelmatig te posten, zullen mensen je merk vaker zien. Uit onderzoek blijkt dat de houding van mensen tegenover een merk positiever is wanneer zij vaak met een merk in aanraking zijn geweest of het al vaker hebben gezien. Wanneer je als bedrijf ook snel reageert op vragen en/of klachten en zorgt voor voldoende interactie met je volgers, zal dit het positieve beeld alleen maar bevorderen. Probeer zo’n 2 à 3 keer per week te posten en verspreid deze post over de werkweek. Hier vind je de beste tijden om te posten op social media.

3. Probeer user generated content te creëren

Zoals hierboven al beschreven is, onthouden mensen gebeurtenissen beter wanneer deze op social media gedeeld zijn. Door als bedrijf je volgers uit te dagen om user generated content (content gemaakt door gebruikers/consumenten) te uploaden die past bij jouw bedrijf, kun je ditzelfde effect uitlokken. Mensen zijn actief met je merk bezig en zullen dit ook beter onthouden, aangezien zij dit vastleggen op social media. Daarbij werkt dit soort content ook goed voor het verspreiden van je merk en dus het vergroten van je naamsbekendheid. Hierdoor spreek je veel mensen (opnieuw) aan zonder dat je er zelf veel voor hoeft te doen. Een ander voordeel van deze user generated content is dat mensen sneller iets van een bedrijf geloven wanneer een andere consument of een bekende hen dit vertelt. Dus door ervoor te zorgen dat je consumenten fans van je merk worden, zullen zij gratis reclame maken voor je merk.

Meer weten over social media marketing en hoe jij jouw kanalen in kunt zetten?

Wil je je huidige social media kanalen graag optimaal gaan benutten, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Of wil je meer weten over de mogelijkheden van social media marketing voor jouw bedrijf? Neem dan nu contact met ons op en we geven je graag meer informatie!

Meer weten over Vazquez