Het wordt steeds duidelijker dat Instagram e-commerce begint te omarmen. Met de nieuwe checkout-functie kunnen Instagram gebruikers direct producten afrekenen binnen de app.

Momenteel is de nieuwe functie alleen nog maar beschikbaar bij 20 topmerken voor mensen in de VS. Als deze test succesvol is zal de checkout-functie in de toekomst uitgebreid worden naar meerdere landen. Hoogstwaarschijnlijk vindt dit nog vóór 2020 plaats. Dus, zet je alvast schrap voor deze grote en kansrijke ontwikkeling!

De groei van Instagram

Het is ondertussen duidelijk geworden dat Instagram één van de snelst groeiende online platformen is. In de Verenigde Staten ziet Instagram in 2018 het aantal gebruikers groeien naar meer dan 1 miljard, met dagelijks meer dan 500 miljoen gebruikers. Verder worden er elke dag meer dan 4,2 miljard berichten geliked, meer dan 95 miljoen berichten gedeeld en meer dan 300 miljoen stories geplaatst.

Naast individuele gebruikers weten bedrijven en merken het platform ook goed te benutten. Zo zijn er 25 miljoen zakelijke profielen en de maandelijks adverteerders zijn gegroeid van 1 miljoen in 2017 naar 2 miljoen in 2018. 60 procent van de individuele gebruikers hebben nieuwe producten via Instagram ontdekt en 80 procent volgt minstens één bedrijf of merk op Instagram. Voor de bedrijven zijn de kansen groot op Instagram helemaal met de nieuwe checkout-functie.

App-verlaters verminderen met de check-out functie

Het is overduidelijk dat de ontwikkelingen bij Instagram vragen om meer inkomsten. De nieuwe checkout-functie verhoogt de in-app tijd van bezoekers en verlaagt zo het aantal app-verlaters. Niet lang geleden introduceerde Instagram product-tags: hiermee kunnen gebruikers vanuit Instagram rechtstreeks doorklikken naar een specifiek product op de website van een webshop. Maar liefst 130 miljoen gebruikers klikken maandelijks op deze product-tags. Met de checkout-functie van Instagram is dit verleden tijd en kan de gehele aankoop plaatsvinden binnen de Instagram app.

Instagram webshop

Twintig topmerken in de VS testen de nieuwe functie

De nieuwe functie is bij twintig topmerken in de Verenigde Staten uitgezet als test. De volgende merken in de Verenigde Staten maken gebruik van de nieuwe functie: Adidas, Anastasia Beverly Hills, Balmain, Burberry, Colourpop, Dior, H&M, Huda Beauty, Kith, KKW, Kylie Cosmetics, Mac Cosmetics, Michael Kors, NARS, Net-a-Porter, Nike, NYX, Oscar de la Renta, Ouai Hair, Outdoor Voices, Prada, Revolve, Uniqlo, Warby Parker en Zara.

Verdienmodel

Het afrekenen binnen Instagram zal niet volledig kosteloos zijn. Gelukkig is dit niet ten nadele van de gebruikers maar van de aanbieders. De aanbieders betalen een ‘selling fee’ over een geplaatste bestelling. Instagram heeft aangegeven dat de ‘selling fee’ niet als winst wordt gezien, maar wordt gebruikt als herinvestering voor de ontwikkeling van programma’s en producten die de checkout-functie optimaliseren.

Een andere gedachte achter deze fee is dat bedrijven een klein bedrag betalen om een hogere conversie te halen uit hun Instagram-posts. Het is namelijk zo: hoe korter de weg naar de checkout, hoe groter de kans op conversie, wat zal zorgen voor een hogere return on investment.

De checkout-functie wordt gebruikt op organische posts. Wanneer dit een succes blijkt te zijn, is het een logische stap voor Instagram om de checkout-functie ook in advertenties aan te bieden.

Hoe werkt de checkout-functie?

Instagram maakt gebruik van product-tags. Momenteel is het zo dat wanneer de bezoeker op een product-tag klikt, een button met ‘Visit website’ te voorschijn komt. Binnen de nieuwe checkout-functie wordt deze button vervangen door ‘Checkout on Instagram’. Hierna wordt de gebruiker geleid naar de pagina met verschillende opties, zoals grootte of kleur, waarna betaald kan worden zonder Instagram te verlaten. Bij de eerste keer inchecken hoeft de gebruiker alleen naam, e-mailadres, factuurgegevens en verzendadres op te geven. De betaling kan worden afgerond via Paypal of Creditcard.

Zoals een goed gebruiksvriendelijk platform betaamt wordt gebruikersinformatie veilig opgeslagen voor de volgende keer winkelen. Ook meldingen en updates over verzending en bezorging komen via Instagram, zodat de gebruiker de aankoop kan volgen (en de app weer vaker opent). Dit wordt gedaan in een nieuwe tab: ‘Orders’. De bezoeker kan hier de status van de bestelling zien, de bestelling annuleren of retourneren en contact opnemen met de aanbieder.

Instagram als e-commerce platform

De checkout-functie van Instagram is een briljante vervolgstap in de weg naar e-commerce voor Instagram. De product-tags waren hier de eerste stap in en de checkout-functie is hier het vervolg op. Consumenten zullen in de toekomst Instagram steeds meer bezoeken om inspiratie op te doen en om producten aan te schaffen. Instagram wordt hiermee duidelijk een toekomstig e-commerce platform!

“There’s just so much potential in mobile shopping on Instagram” Ashley Yuki (Instagram Product Executive Shopping)

Bronnen
https://famemass.com/instagram-statistics/
https://instagram-press.com/blog/2019/03/19/instagram-checkout/
https://www.marketingfacts.nl/berichten/nieuw-checkout-on-instagram

Meer weten over Vazquez