Ontwerp trends 2020

Het jaar 2020 staat voor de deur, dus geven wij inzicht in de trends en ontwikkelingen op het gebied van marketing en communicatie. De linie ontwerp heeft er maar liefst 7 (SIII) in het vizier! Wat doen we met kleur, lijnen, illustraties en masking in 2020?

Ontwerptrends 2020 Vazquez

Innovatievere kleurverlopen
Kleurverlopen zijn al een aantal jaren de trend en zullen in 2020 ook domineren in de grafisch ontwerp branche. Nieuwe innovatieve manieren in het gebruik van kleurverlopen zullen worden ontdekt. Zowel voor de hand liggende kleurcombinaties (zwart-wit, oranje-rood, paars-blauw) als onverwachte kleurcombinaties worden toegepast (oranje-blauw bijvoorbeeld). Deze zijn naar verwachting minder levendig en helder in het jaar 2020. In plaats daarvan zal gebruik gemaakt worden van gedempte kleuren (kleuren met een lagere saturatie).  De gradient zal in 2020 in toenemende mate als een standaard ontwerpelement worden gebruikt.

Vloeiende vormen en lijnen

De geometrische vormen en rechte hoeken die de afgelopen jaren overheersten zullen meer ruimte gaan maken voor meer vloeiende vormen, patronen en lijnen. Deze verschuiving in de trend van lijnwerken zal gepaard gaan met abstracte illustraties en getekende illustraties.

Ook zullen de bovengenoemde gedempte kleuren die hierbij gebruikt worden een stuk natuurlijker aanvoelen. Vloeiende vormen brengen hetzelfde gevoel over, ze voelen natuurlijker aan. Vooral omdat er in de natuur niet veel rechte hoeken of perfecte vormen zijn.

Ontwerpers gebruiken vloeiende vormen en lijnen zodat afbeeldingen en illustraties nuchter, creatief en authentiek overkomen.

Zware en geometrische lettertypen werken buitengewoon goed met deze vloeiende lijnen vanwege het contrast dat zich tussen beide vormt. De rechte en soms harde hoeken van het lettertype vallen erg op en steken af tegen de vloeiende vorm. Zelfs wanneer de achtergrond wijzigt blijven deze lettertypes goed leesbaar.

Merken die dit contrast succesvol toepassen zijn onder meer Hubspot en Apple.

Minimalistisch webdesign
Minimalistische homepagina’s zijn ingegeven door de behoefte aan betere laadtijden en kleinere paginaformaten (betere schaling en weergave op mobiele apparaten). Naast dit aspect zijn minimalistische pagina’s een stuk eenvoudiger te navigeren voor de gebruiker. Er zijn geen afleidende elementen, dus berichtgeving en informatie vallen direct op.

Ook Google wordt gelukkig van deze trend. Pagina’s die snel laden (zeker op mobiele apparaten) worden beloond met een hogere plek in de organische zoekresultaten.

Door het minimalistische ontwerp en platte achtergrond zijn deze paginaontwerpen makkelijk door te voeren naar zowel mobiele- als desktopdesigns. Natuurlijk betekent dit niet dat je geen afbeelding en/of video gebruikt in het design van je website. Als de pagina overzichtelijk is opgezet en de navigatie in de website duidelijk is, is dit ideaal voor de gebruiker.

De minimalistische websites van Apple, Dropbox, Monday en Slack

Dropbox maakt al jaren gebruik van een minimalistische website. Hiermee spelen ze goed in op het gewenste gebruiksgemak van bezoekers. Zo is de pagina overzichtelijk ingericht voor nieuwe, maar ook voor terugkomende bezoekers, met een duidelijk onderscheid tussen aanmelden en inloggen.

Een foto zegt meer dan 1.000 woorden. In een minimalistisch ontwerp heb je geen 1.000 woorden om de gebruiker te voorzien van de juiste informatie.

Afbeelding & Tekst masking
Beeld- en tekstmaskering is natuurlijk geen nieuwe techniek in de ontwerpwereld, maar blijft een moderne look en feel behouden in 2020. Bij maskering blijft een groot deel van het beeld onzichtbaar, wat een mysterieus aanzicht creëert. In 2020 zullen ontwerpers composities blijven maken met beeld- en tekstmaskering, waarbij uiteraard wordt vastgehouden aan de laatste typografie trends om het gewenste effect te bereiken.

Glans: shiny goud en metallic
Het gebruik van metalen en glimmende materialen is uitgegroeid tot een stijlelement die een trending is in identiteitsbranding en productontwerp. Dit effect is uitermate geschikt voor een minimalistisch ontwerp waarbij elementen worden benadrukt door middel van een metaal of glanzend effect. Goud is erg populair omdat dit luxe, klasse en exclusiviteit uitstraalt. Metaalkleurige elementen worden op dit moment vooral gebruikt om een industrieel robuust gevoel op te wekken.

Fonts: de beweging van lettertypes
Geometric sans serif logo trend
In 2016 stapte Airbnb met haar logo over van Serif naar een Sans Serif lettertype. Dit eenvoudige schreefloze font heeft de afgelopen jaren de designindustrie gedomineerd. Modern, strak, en zeer goed leesbaar, ook voor mensen met visieproblemen. Essentiele eigenschappen in de moderne tijd waarin de toegankelijkheid van merken steeds belangrijker wordt.

Nadat ook Google de schreefloze letter omarmde was een trend geboren: Microsoft, Uber, Spotify, Ebay, Pinterest en vele andere bekende en minder bekende merken gingen over naar een simplistische en homogene uitstraling met een Sans Serif lettertype, bijvoorbeeld Helvetica. De betere weergave op (kleine) schermen heeft hierin bij veel merken de doorslag gegeven. Veel mensen (en ontwerpers) zijn van mening dat zo’n massale trends waarbij logo’s vernieuwd worden ten koste gaat van de individualiteit en memorabiliteit. En zoals je altijd ziet bij dergelijke trends; een tegenbeweging rijst.

Welke tegenbeweging maakt zijn opmars in 2020? 70’s-style fonts!

De wens naar authenticiteit en onderscheidend vermogen maakt dat innovatieve merken in 2020 meer persoonlijkheid willen tonen en tegen de huidige orde in gaan. Grenzen worden opgezocht, door middel van kleuraccenten en door de switch te maken naar funky lettertypen uit de jaren ’70.

“The days of black Helvetica on a white background are fading, [with] many designers opting for a more playful approach.” – Rani Sweis, Creative Director bij AtticSalt

Deze wijziging zal meer individualiteit brengen in de logo’s van 2020. Ontwerpers gaan meer spelen met typografie om te innoveren en tot moderne composities te komen. Deze trend zal naar verwachting floreren in 2020, figuurlijk en ook letterlijk!

Illustraties: getekend en abstract
De afgelopen jaren is er veel gebruik gemaakt van Stockfotografie. Gelikte, gemaakte afbeeldingen van perfecte situaties. Om spontaan misselijk van te worden. Tenminste, het is te merken dat de huidige markt een beetje allergisch wordt voor dit soort beelden.

Illustraties daarentegen zijn uniek. Niet te kopiëren. Daarmee vormen illustraties een speciaal beeldmerk voor bedrijven. Casper is een van de vele bedrijven die werkt met illustraties. En zeg nou zelf, dit valt toch veel meer op dan een stockfoto?

Illustraties Casper

De uniciteit en effectiviteit van illustraties begint af te nemen naarmate meer en meer ontwerpers en merken gebruik maken van illustraties. Als antwoord hierop worden te tekeningen fantasierijker, abstracter en soms zelfs een tikkeltje dromerig. Wanneer illustraties worden gemaakt op basis van een specifiek ontwerp of idee worden ze zeer uniek in hun soort. Het doel van de illustraties moet niet ten koste gaan van de creativiteit en grafische elementen die worden toegepast. Een illustratie moet in één oogopslag tonen wat het merk wil vertellen.

Illustraties Slack & MailChimp

Een grafisch 2020 trapt dus af met innovatieve kleurverlopen, vloeiende vormen en lijnen, masking, metallic, illustraties, minimalisme én een 70’s style tegenbeweging. Ben je benieuwd hoe je de branding van je merk het beste neer kan zetten in 2020? Wij helpen je graag!

Bel ons op 085-401-6510 of stuur direct een mail naar info@vazquez.nl om te kijken hoe onze ontwerpers de lijnen uittekenen!

Meer weten over Vazquez