In het kort

• Ruim 2.200 grafimediabedrijven actief op het gebied van prepress, offset, digital printing en nabewerking.
• 31.225 medewerkers in 2011.
• 40% van de bedrijven werkt met flexwerkers.
• 36% van de omzet wordt behaald met het drukwerk van tijdschriften, gevolgd door 25% van reclamedrukwerk.
(bron: KVGO en GOC; Grafimedia in cijfers)

Trends

Net als de andere bedrijfstakken in de creatieve industrie, heeft de grafimediabranche last van de crisis. Daarnaast zorgen supersnelle persen en printers voor overcapaciteit en merkt de branche de verschuiving van print naar online. Innovatieve bedrijven zijn bezig met het versterken van hun dienstverlening. Voorbeelden daarvan zijn web to print (klant geeft printopdracht op afstand), maatwerk (printing on demand) of het overnemen van logistieke taken van klanten. Verder wordt de markt uitgebreid met online diensten, vaak in samenwerking met partners. Een mogelijk nieuwe markt ontstaat in Printed Electronics, het drukken met ‘geladen’ inkt. Zo kan bijvoorbeeld een vochtigheidssensor op papier worden aangebracht of een digitale boodschap op verpakkingen. De grafische producten zullen steeds meer gericht zijn op het brengen van de boodschap en in combinatie met internet ontstaan onbegrensde mogelijkheden, Cross-mediaal communiceren!
Bron: GOC

Meer weten over Vazquez