Kerstmis. De gezelligste dagen van het jaar waar het al lang niet meer alleen draait om het kindeke Jezus die op 25 december geboren zou zijn. De hele aardbol kleurt rood, je ziet talloze lichtjes om je heen, in ieder huis is een kerstboom te vinden en de lekkerste gerechten worden bereid. Hoe zijn deze tradities verbonden met de geboorte van het heilige kind? En waarom en vooral hoé hebben we er met z’n allen voor gezorgd dat de kerstman de show steelt in deze wonderbaarlijke maand?

De ontwikkeling van Kerst

We kennen het prachtige verhaal uit de bijbel allemaal wel, de maagd Maria bevalt in een stal van het kind Jezus en door deze bijzondere gebeurtenis komen drie wijzen uit het oosten het kind in de watten leggen met kostbare geschenken. Ergens is dus wel voor te stellen waar de huidige kerstgedachte met het verwennen en samenkomen vandaan komt.

De echte voorvader van de Kerstman is hoogstwaarschijnlijk de heilige Sint-Nicolaas –oftewel de bekende Sinterklaas – gestorven op 6 december rond het jaar 342. Hij hield van kinderen en gaf minderbedeelden onder hen geschenken. Velen jaren later ontstond St. A Claus in New York, je snapt dus wel waar de naam vandaan komt.

Kerstgevoel

Maar genoeg over het Kerstverhaal. We kunnen het er allen wel redelijk over eens zijn dat het oorspronkelijke verhaal zich flink ontwikkeld heeft tot een fictief figuur, omgetoverd in verschillende gedaantes, maar waarbij wel hetzelfde gevoel wordt opwekt. Een gevoel van warmte, samen zijn en elkaar verwennen; het ultieme kerstgevoel.

In de loop der tijd hebben verschillende dingen ervoor gezorgd dat dat kerstgevoel versterkt wordt. Want wanneer je bijvoorbeeld denkt aan de kerstman, de jinge bells, sneeuw en miljoenen kerstlampjes om je heen heb je hier direct een duidelijk beeld of gevoel bij. Ook bepaalde merken en bedrijven weten dat kerstgevoel te omarmen en vervolgens uit te dragen in hun marketing en communicatie. Coca-Cola heeft bijvoorbeeld een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming van de kerstman.

Met de terugkerende commercials elk jaar in de kerstperiode heeft Coca-Cola ervoor gezorgd dat wij de Kerstman zien als wie hij nu is; met een dikke, ronde, buik en blozende wangen. Deze tekeningen van Coca-Cola werden in 1931 gemaakt door de Amerikaanse-Zweedse tekenaar Haddon Sundblom en zijn wereldberoemd geworden. Ook de verlichte, rode Coca-Cola truck is inmiddels een fenomeen.

Coca-Cola weet als geen ander hoe ze op dat kerstgevoel in moeten spelen. Verschillende wetenschappelijke studies laten dan ook zien dat emoties een erg belangrijke rol spelen bij het bepalen van ons aankoopgedrag. Een perfecte manier dus om tijdens Kerst flink in te spelen op het gevoel van de consument! Het onderbewuste wint het vaak van ons bewuste brein wanneer er wordt gekozen voor een product. De aandacht van een consument wordt zelden gevangen door middel van rationele argumenten, maar veel eerder door beelden die emotie teweegbrengen. 

Raak jouw doelgroep

De bedrijven die dan ook het best scoren tijdens de feestdagen zijn de merken die de consumenten met hun reclame ook echt weten te raken. Coca-Cola is frisdrank, maar door hun strategie zijn ze uitgegroeid tot iets dat veel groter is dan frisdrank: ze creëren een gevoel van warmte, gezelligheid, plezier en samenzijn waarbij hun blikje cola onmisbaar is. Hun visie is onder andere dan ook “To inspire moments of optimism and happiness”. Hiermee weten ze dus een robuuste vrachtwagen om te toveren tot een magisch kersticoon.

Goed, waar wil ik nou precies naartoe met dit verhaal? Je kunt concluderen dat het raken van de juiste snaar tijdens de feestdagen enorm belangrijk is. Waar heeft jouw doelgroep tijdens deze dagen behoefte aan en hoe weet jij ze te verrassen? Zet een winactie uit, geef wat extra’s, verras trouwe klanten en partners met een mooie kerstkaart, kortingscode of ander cadeau. Verras en verwen elkaar tijdens de warme, liefdevolle kerstdagen.

Benieuwd wat wij voor jouw merk kunnen betekenen?  

Meer weten over Vazquez