Hoe zorg je ervoor dat jouw merk krachtig communiceert? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat al jouw collega’s hetzelfde communiceren? Wij helpen je een handje door een kijk te geven in onze aanpak.

Wat zijn archetypes?

Volgens de Zwitserse psycholoog en filosoof Carl Jung zijn er twaalf archetypes waarin ieder mens maar ook ieder merk zich kan herkennen; ze symboliseren de menselijke basismotivaties. Ze zorgen voor herkenbaarheid en roepen diepe emoties op. Door je te identificeren met een archetype versterk je de boodschap die jij naar buiten wilt dragen. Dit geldt dus ook voor merken; weet jij met welk archetype je jouw merk kunt identificeren, dan is jouw boodschap ook veel sterker en consistenter.

Welke archetypes zijn er?

Er zijn twaalf archetypes met ieder zijn eigen waarden, betekenissen en persoonlijkheidskenmerken. Er zijn waarschijnlijk meerdere types waarmee jouw merk zich kan identificeren. Toch is er altijd een die er bovenuit springt. In de cirkel hieronder is af te lezen welke archetypes er zijn en welke bekende merken zich met de verschillende archetypes identificeren. De twaalf archetypes zijn te verdelen in twee verschillende assen die de drijfveren van de archetypes weerspiegelen; vrijheid tegenover structuur en orde tegenover individueel.

  1. De rebel: gaat zijn eigen weg en bepaalt zijn eigen regels. Hij probeert de markt op zijn kop te zetten. 
  2. De clown: gaat voor fun en plezier maken. Je leeft maar een keer. Met humor relativeert hij en ontsnapt die aan de dagelijkse sleur. 
  3. De minnaar: speelt graag het spel van verleiding. Is emotioneel, energiek en vol lust & passie. 
  4. De zorgzame: gaat om hulp, verbondenheid, sfeer en harmonie. Hij weet waar het om gaat in het leven en ondersteunt je bij je ontwikkeling. 
  5. De everyman: behulpzaam, nuchter en realistisch. Een goede buur die altijd bereid is te helpen. Hij gaat gelijkwaardig met zijn afnemers om. 
  6. De onschuldige: gaat voor een onbekommerd leven. Optimisme en loyaliteit zijn uitgangspunten. Hij biedt bescherming, saamhorigheid en vertrouwen. 
  7. De heerser: streeft naar structuur, veiligheid en orde. Hij houdt van controle en is meestal marktleider met een duidelijke visie. 
  8. De wijze: wil zijn intellectuele vermogen ontwikkelen en de wereld doorgronden met logica en een objectieve benadering. Hij is op zoek naar kennis, wijsheid en innovatie. 
  9. De magiër: wil dromen uit laten komen. Hij schept een illusie, een magische sfeer. Je maakt het onmogelijke mee. 
  10. De held: doelgericht, ambitieus en een sterke drang om de beste te zijn. Hij wil presteren en uitblinken. 
  11. De schepper: is creatief, origineel, intuïtief en wil een ideaal creëren. Het draait om de verbeelding; het realiseren van een toekomst. 
  12. De ontdekker: individueel, avontuurlijk, nieuwsgierig en autonoom. Hij is ervan overtuigd dat er meer is in het leven.

Waarom heeft mijn merk een archetype nodig? 

Zoals hierboven ook beschreven staat wordt de boodschap van jouw merk versterkt door het gebruiken van een archetype. Het geeft richting en zorgt voor herkenning. Daarnaast zorgt het voor een samenhangend geheel. Hoe hard de markt of je productaanbod ook verandert, je behoudt je herkenbaarheid en consistentie. 

Een ander belangrijk aspect is dat je je door middel van een archetype goed kan onderscheiden. Je creëert een cultuur die door de hele organisatie heen leeft. Je geeft een en hetzelfde gevoel af. Harley Davidson doet dat bijvoorbeeld door iedereen aan te spreken die zich kan en wil relateren aan ‘vrijheid en tegendraadsheid’. Dat het merk nog meer sterke kanten heeft als ‘hoge kwaliteit’ of ‘betrouwbaarheid’ komt in de communicatie pas later aan de orde. Als ze hier net zoveel aandacht aan hadden gegeven als het rebelse, dan was het merk niet zo sterk overgekomen. De focus maakt het merk sterk.

Hoe bepaal ik het archetype? 

Om het archetype te bepalen, is het van belang dat je kijkt wie jouw bedrijf is en hoe jij je wilt positioneren. Wat vind je als bedrijf belangrijk? Ga verder dan jouw product of dienst. Bedenk welk gevoel het product of de dienst de gebruikers geeft, waar help je ze mee? Wanneer het archetype bepaald is, is het van belang om consequent te zijn en er de tijd voor te nemen. 

Kracht, consistentie en emotie bouw je op; bouw zorgvuldig.

Wij creëeren fans van jouw merk!

Vazquez heeft ondertussen al een hoop ervaring met het opzetten en implementeren van strategische plannen om zo kracht, consistentie en emotie op te bouwen. Wil jij van jouw bedrijf een merk maken en fans creëeren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op en dan helpen we je daarmee!

Meer weten over Vazquez