Weet jij waar jouw klanten zijn en waar ze mee bezig zijn? Dan ben jij in staat om hun vervolgstappen te bepalen; de klantreis (customer journey). Om de klantbeleving te optimaliseren is het belangrijk dat deze klantreis in kaart wordt gebracht. Lees hieronder hoe wij ervoor zorgen dat klanten fans worden van jouw merk!

Touchpoints

Klantreis, het woord zegt het eigenlijk al; een visuele weergave van de reis die een klant aflegt bij de aanschaf van een dienst of product. Tijdens deze reis heeft de klant verschillende touchpoints (contactmomenten) met het merk. Door deze touchpoints in kaart te brengen is inzichtelijk waar verbetering mogelijk of zelfs noodzakelijk is. 

Daarnaast zorgt het ervoor dat jij weet waar je op moet sturen om ervoor te zorgen dat ze klant worden en blijven. Het inzichtelijk maken van deze reis wordt gedaan om de marketingstrategie zo goed mogelijk af te stemmen op het koopproces; hoe wordt een lead een klant? En hoe zorgen we ervoor dat de klant loyaal blijft?

De fases van de klantreis

Om bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden, brengen we de klantreis in kaart door middel van het Touch-Tell-Sell-Care model. 

Touch

Het gaat hier om het bereiken van je doelgroep door op de behoefte in te spelen. Je bent zichtbaar op de plekken waar de doelgroep zich bevindt of in de toekomst gaat bevinden. Dit kan online zijn op kanalen als Social, SEO en Display maar ook offline kanalen als winkels, tijdschriften en vakbladen zijn van belang. Kortom; je zorgt ervoor dat je overal, waar jouw doelgroep in aanraking kan komen met jouw merk, zichtbaar bent. 

Tell

In deze fase informeer je de klant en bewijs je jezelf door waardevolle content te delen. Alles wat je naar buiten brengt moet ervoor zorgen dat de potentiële klant jouw product of dienst meeneemt in zijn of haar overwegingsfase. 

Sell

Met overtuigende redenen (zoals USP’s en UBR’s) overtuig jij de klanten om jouw product of dienst aan te schaffen. Dit doe je door drempels weg te nemen (garanties) en verkoopprikkels (korting) te geven. Je faciliteert je doelgroep zo optimaal mogelijk.

Care

Het verlenen van de nazorg wat ervoor zorgt dat klanten gebonden worden na aankoop. Het opbouwen van een klantrelatie wat keer op keer de behoefte van de klant vervult. 

In onderstaande afbeelding staat het model en hoe wij deze in de praktijk toepassen.  

Klantbeleving verbeteren  

Wanneer je gebruik gaat maken van het Touch-Tell-Sell-Care model begin je met het formuleren van een probleemstelling. Wat wil je uiteindelijk bereiken? Een goed startpunt is door zelf de rol van klant aan te nemen en het hele proces te doorlopen. Hieruit komen dan actiepunten die ervoor zorgen dat de klantreis verbeterd wordt. 

Dus door de customer journey inzichtelijk te maken optimaliseer je de klantbeleving en zorg je ervoor dat je op het juiste moment, met de juiste middelen kan inspelen op de behoeftes van jouw doelgroep. Het is het uitgangspunt van jouw hele marketingstrategie waarmee jij straks weet wat de beste tactiek is om te scoren, te winnen en te blijven winnen.

Wij creëeren fans van jouw merk!

Vazquez heeft ondertussen al een hoop ervaring met het opzetten en implementeren van customer journeys om zo kracht, consistentie en emotie op te bouwen. Wil jij van jouw bedrijf een merk maken en fans creëeren? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op en dan helpen we je daarmee!

Meer weten over Vazquez