Apple-iphone11

Apple is een “state of mind”

Wat ooit begon als een elektronicabedrijf; een fabrikant voor computers, is uitgegroeid tot hét nummer 1 merk van de wereld: Apple.

De oprichter van Apple is Steve Jobs. Steve Jobs zette na de meest succesvolle computers de muziekindustrie op zijn kop met de iPod. Waarna Apple hetzelfde deed met de smartphone-industrie. Met de introductie van de iPhone is het aanbod van toonaangevende producten alleen nog maar groter geworden. Steve Jobs ging echter verder en zette niet alleen producten op de markt maar hij creëerde een levensstijl, een ervaring en een community van trouwe volgelingen. Het is een combinatie van verleidelijk design en kwaliteitsproducten.

Missie van Apple
De kracht van Apple is de duidelijke missie die overal wordt doorgevoerd: “geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen”. Dit vind je natuurlijk terug in de producten die Apple uitbrengt en de aanpassingen die ze daarin continu maken. Maar ook in de vorm van campagnes, advertenties en typografie is alles zo eenvoudig mogelijk gehouden.

Producten
Apple is verantwoordelijk voor alles binnen hun producten: het ontwerp, de software en de hardware. Apple houdt het zelf in de hand en weet zo zeker dat de producten helemaal geoptimaliseerd is voor de eindgebruiker. Dit maakt dat het assortiment beperkt is, maar ook dat de producten die Apple verkoopt, heel erg goed zijn.

Apple-iMac-iPhone11-iMouse

Ervaring

Mensen komen niet alleen terug bij Apple voor de producten maar voornamelijk voor de ervaring rondom het merk. Productaankondigingen worden gestreamd als concerten, advertenties lijken op korte films en het bezoeken van de website is al een ervaring op zich.

Apple-Assortiment-producten

Campagnes

De boodschap van een campagne bij Apple is helder. Het betreft vaak een statement dat het product neerzet en laat zien hoe het product je leven in positieve zin kan veranderen. Apple gebruikt voornamelijk beeld, emotioneel geladen, maar met een positieve toon.

De statements van Apple zijn overtuigend. Ze doen niet aan online marketing maar focussen zich op twee andere strategieën: product placement en gebruikerscontent. Er ontstaat zoveel online content rondom het merk dat het niet nodig is om online te adverteren.

Apple-iPhone11

Ontwerp

De principes van Apple komen terug in de producten en de huisstijl. Het is minimalistisch vormgegeven met simpele kleurenschema’s. De lay-out is strak. Hiermee benadrukt Apple haar exclusiviteit en identiteit.

Door de minimalistische manier van vormgeven krijgt de consument nog meer het gevoel een duur en kwalitatief goed product in handen te hebben. Less is more. Dit kun je ook zien aan het logo. Steve Jobs is naar eigen zeggen op de naam en het logo gekomen doordat hij zelf fruitariër was. Daarom het appeltje.

Apple-logo
De evolutie van het logo

Slogan

Slogans zijn belangrijk voor Apple. Het ondersteunt de producten en/of uitingen.
De eerste slogan die ze hadden was: ‘Byte into an Apple’. Maar omdat Apple meer ging verkopen dan alleen computers besloten ze individuele slogans te gebruiken die afgestemd waren op de producten. Voor de iMac bijvoorbeeld: ‘iThink, therefore iMac’.

Al deze gedachtegangen en visuele uitingen zijn ook terug te vinden in de laatste lancering van de nieuwe producten:

iPhone 11
De nieuwe iPhone 11 Pro met de “triple camera’’

Wat kun je hiervan leren?
Apple is uitgegroeid tot een van de meest waardevolle merken ter wereld. Apple blijft consistent in haar stijl en is eerlijk naar de klant toe.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste updates?

Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10.
Uiteraard kan je ook langskomen bij Vazquez! (We hebben hele lekkere koffie, echt waar)

Bronnen

Meer weten over Vazquez