De digitale wereld is constant in beweging. We houden je graag op de hoogte van interessante ontwikkelingen binnen (de advertentiemogelijkheden van) social media.

Vazquez social media updates oktober 2019

Facebook check-out functie

Recent hebben we in deze blog uitgelicht dat de Instagram check-out functie onderweg is. Het kon bijna niet anders dat Facebook, als eigenaar van Instagram, dezelfde kant op zou gaan. Bij deze check-out functie kunnen Facebookgebruikers zonder de app te hoeven verlaten producten ontdekken en direct afrekenen. Dit resulteert in minder app-verlaters, een gunstig effect voor het social media platform. Het is nog onduidelijk wanneer deze feature in Nederland beschikbaar zal zijn.

In-app-aankopen-Facebook-VZ

Een voorbeeld van hoe in-app aankopen in Facebook eruit zullen zien

Movie Ads in Facebook

Naast in-app aankopen voor producten, is Facebook sinds half augustus in de VS en VK bezig met advertenties voor bioscopen én in-app aankopen voor tickets. Bij deze functie kunnen herinneringen worden gestuurd wanneer een film draait in de bioscoop en kunnen gebruikers direct tickets kopen. Bij succes zal deze functie naar alle waarschijnlijkheid ook worden uitgerold in de rest van de wereld.

Facebook dating

Het moment waarop de vrijgezellen onder ons al jaren wachten: Daten via Facebook!

Na Tinder, Grinder, Happn en vele andere datingapps besloot Facebook dat het tijd werd om de vrijgezellen onder de 2,23 miljard maandelijks actieve gebruikers van het platform aan elkaar te matchen. Hiervoor kan je een apart Facebook Dating profiel aanmaken. Aan dit profiel kan je ook je Instagram account linken, zodat je Instagram posts direct op het datingprofiel verschijnen.

Facebook Dating

Om ongemakkelijke interacties tussen vrienden te voorkomen word je in principe niet gematcht aan directe Facebookvrienden, maar aan andere gebruikers op basis van gemeenschappelijke interesses, groepen en evenementen. Mocht je stiekem iemand in je vriendenlijst erg leuk vinden, kun je hiervoor de ‘Secret Crush’ functie inzetten, wanneer de betreffende vriend ook een Facebook Datingprofiel aanmaakt krijgt deze een crush melding.

Momenteel is Facebook Dating enkel beschikbaar in de Verenigde Staten en aantal andere landen waaronder Canada, Mexico, Suriname en Thailand. Naar alle waarschijnlijkheid komt Facebook Dating begin 2020 naar Europa.

Instagram als E-commerce platform

Visual_Insta E-commerce

Als aanvulling op in-app aankopen is Instagram bezig met nog een functie, die zich nu in de beta-testfase bevindt. Hierbij kan je als aanbieder productlanceringen aankondigen in Instagram Stories, met een tag naar het betreffende product. De gebruiker kan instellen om een melding te krijgen wanneer het product beschikbaar is en hiervoor een melding ontvangen. Later kan het product dan in de check-out functie binnen de app worden aangeschaft.

Een voorbeeld van Instagram story productlanceringen en de bijbehorende melding voor de gebruiker.

We blijven bij de shopping functies

Je vindt e-commerce op elk platform lijkt het wel! Ook Pinterest richt zich nu op shopping binnen de app. Als toevoeging aan de bestaande ‘shop de look’ advertenties is het nu mogelijk om hierbij binnen één afbeelding meerdere producten (maximaal 25) te ‘taggen’. De check-out gebeurt bij Pinterest nog wel op de website van de retailer, maar voor hoe lang..? Deze ‘meerdere producttags in advertentie’ functie is in eerste instantie uitgerold in de V.S., wanneer (en of) deze in Nederland beschikbaar wordt is nog niet bekend.

Visual_Pinterest E-commerce

Een voorbeeld van meerdere producttags in 1 Pinterest afbeelding.

Weg met de likes

Momenteel testen Instagram en Facebook in Canada’s de optie om likes onder berichten te verbergen. Hierbij kan degene die een bericht plaatst zelf nog wel het aantal likes zien, maar voor volgers blijft dit verborgen. Met welk doel? Zodat Instagram niet als een wedstrijdje voelt, en we teruggaan naar de inhoud en kwaliteit van de content in plaats van het aantal likes. Wanneer, en of, deze aanpassing ook naar Nederland zal komen is nog niet te voorspellen.

Langere video ads voor snapchat

Binnenkort zullen bij Snapchat de mogelijkheden voor video-ads worden uitgebreid. In plaats van een 10 seconden advertentie met swipe-up functie zal het mogelijk worden om maar liefst 3 minuten aan advertenties te tonen aan gebruikers. Wel blijft het erg belangrijk om direct te boeien, aangezien de advertenties wel weg te klikken zijn.

Meer weten over de laatste social media trends en ontwikkelingen?

Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez