De digitale wereld is constant in beweging. We houden je graag op de hoogte van interessante ontwikkelingen binnen (de advertentiemogelijkheden van) social media.

Social media updates november 2019

Nieuw corporate logo Facebook

Herkenbaarheid is voor een merk erg belangrijk, het nieuwe overkoepelende corporate logo van Facebook is hier een goed voorbeeld van. Het bekende logo; de letter ‘F’, zal niet verdwijnen, deze wordt nog ingezet voor het social media platform, maar bij dochterondernemingen zal een nieuw facebook corporate logo worden doorgevoerd. Deze wordt zichtbaar in het loginscherm van zowel Instagram als WhatsApp. Het uitrollen van het corporate logo is bedoeld om meer herkenbaarheid te creëren en voor het publiek duidelijk te maken welke apps eigendom zijn van Facebook.

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt namelijk dat 29% van de respondenten niet weet dat Facebook Instagram bezit, dit leidt tot merkafwijking. Deze strategie wordt endorsed-branding genoemd: meerdere merken hangen onder één hoofdmerk, waarbij de submerken een duidelijke eigen merknaam en indentiteit hebben. Heb je meerdere merken en/of productlijnen maar vind je het lastig te bepalen hoe je deze het beste strategisch in de markt kunt zetten?
Vraag nu een SOOM-sessie aan! Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10  en vraag naar onze strategie-experts.

TikTok lanceert ‘Share to TikTok’ SDK

TikTok is een populaire video-sharing app onder jongeren en wordt als platform steeds populairder onder bedrijven om op te adverteren. Door de lancering van de ‘Share to TikTok’ Software Development Kit wordt het makkelijker voor gebruikers van videobewerkings-apps zoals Adobe Premiere Rush om rechtstreeks naar TikTok te uploaden.

Uitleg vanuit TikTok:

Deze nieuwe Share to TikTok-functie verrijkt de inhoud die beschikbaar is op TikTok, diversifieert het soort video’s dat gebruikers kunnen ontdekken en biedt meer bewerkingskeuzes voor gebruikers om te verkennen naast TikTok’s ingebouwde creatieve tools. Het belangrijkste is dat het gebruikers meerdere mogelijkheden biedt om nieuwe originele inhoud van hoge kwaliteit te maken met behulp van platforms met opwindende creatieve tools.” Lees hier meer.

Facebook beperkt het aantal advertenties

Facebook wil medio 2020 het aantal advertenties van een advertentieaccount beperken.

Uitleg vanuit Facebook:

Medio 2020 implementeren we een limiet op het aantal advertenties dat elke pagina tegelijkertijd kan weergeven. De advertentielimieten zullen slechts een klein percentage van de adverteerders beïnvloeden, en we zijn van plan begin volgend jaar meer details over de limieten te delen.

Dit is een bijzondere beslissing. Waarom zou Facebook zijn inkomsten beperken door het aantal advertenties per advertentieaccount te beperken? Facebook zegt hier het volgende over:

We implementeren advertentielimieten omdat een zeer hoog advertentievolume de prestaties van een adverteerder kan belemmeren. Omdat er te veel advertenties tegelijkertijd worden weergegeven, verlaten minder advertenties de leerfase en wordt er meer budget uitgegeven voordat het bezorgingssysteem de prestaties van een advertentie kan optimaliseren.” – Facebook

Snapchat retargeting

Op het gebied van doelgroep targeting blijft Snapchat zich uitbreiden. Naast targeten op basis van interesses en klantenlijsten kan er vanaf nu ook retargeting ingezet worden op basis van ‘Snap Engagement’.

Wanneer je gebruik maakt van deze optie kun je Snapchat-gebruikers bereiken die engagement hebben gehad met jouw Snap Ads. Deze gebruikers hebben bijvoorbeeld omhoog geswiped, doorgeklikt, de ad volledig uitgekeken, gedeeld of opgeslagen. Het is ook mogelijk om van deze retargeting doelgroep een Lookalike audience te maken. Een Lookalike audience is een gebruikersdoelgroep die het meest overeenkomt met de gebruikers uit een bestaande doelgroep.

Adverteren op Snapchat is vooral geschikt voor bedrijven die een jongere doelgroep willen bereiken, omdat de populariteit van de app bij gebruikers onder de 35 jaar het hoogst is en het snelst groeit.

Snapchat advertenties inkopen op basis van bereik en frequentie

Sinds kort is het ook mogelijk om Snapchat advertenties in te kopen op basis van bereik en frequentie. Met deze nieuwe functie kunnen adverteerders campagnes inkopen en plannen. Je kunt namelijk de voorspelbare frequentie en advertentieweegave met een vast CPM inzien. Een groot voordeel hiervan is dat je van te voren precies weet hoeveel procent de van de doelgroep je zult bereiken en wat de kosten hiervan zijn.

Snapchat zit duidelijk niet stil, ook omtrent de advertentiefuncties is Snapchat bezig om continu te vernieuwen. Voorheen was het alleen mogelijk om video’s van maximaal tien seconden in te zetten. Vanaf nu is het mogelijk om video’s van maximaal 3 minuten te gebruiken voor Snapchat advertenties. Door deze uitbreiding wordt het automatisch mogelijk om je doelgroep te optimaliseren door de targeting te richten op gebruikers die het meest waarschijnlijk langer naar de video zullen kijken.

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op! Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Bronnen

Meer weten over Vazquez