Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

Eindelijk! Donkere modus voor WhatsApp

Steeds meer platformen maken gebruik van een donker platform vanwege de grote voordelen: het is energiebesparend en beter voor de ogen. Onderzoek toont daarnaast aan dat het blauwe licht in combinatie met weinig daglicht voor een verslechterde nachtrust zorgt. De nieuwste update van WhatsApp biedt gebruikers dan ook de mogelijkheid om een donker platform in te stellen. De donkere modus schakel je in bij de algemene instellingen van je telefoon.

Volgens Mark Zuckerberg is dit waarschijnlijk één van de meest aangevraagde functies ooit! Nu de donkere modus beschikbaar is voor WhatsApp en Instagram, zal het niet lang meer duren voordat Facebook haar interface zal veranderen. Vorig jaar augustus maakte de populaire technologie reporter Jane Manchun Wong al een voorstelling van de nieuwe modus:

Nieuwe kleur hoofdmenu voor Facebook!

Facebook heeft de kleur van het hoofdmenu aangepast. De lijst van het menu is omgetoverd tot een blauwe hemelse achtergrond met witte wolkjes waarin de tussenkoppen verdeeld worden. Sinds oktober zijn er al verschillende testen met deze nieuwe look gedaan. Hoogstwaarschijnlijk wil Facebook hiermee het menu speelser maken en voor meer interactie zorgen.

Facebook laat 2D foto’s omzetten in 3D foto’s

We blijven nog even bij Facebook. Het platform wil namelijk de foto’s van gebruikers nog levendiger maken! In 2018 werd de mogelijkheid tot het plaatsen van 3D foto’s al geïntroduceerd. Nu wil Facebook ook dat bestaande foto’s of afbeeldingen omgezet worden tot 3D foto’s. Ook kunnen mensen met een camera met één lens straks de afbeeldingen converteren tot een 3D-structuur. Op deze manier kunnen ook tientallen jaren oude afbeeldingen omgezet worden tot een 3D foto. Deze nieuwe functie is voor Amerikaanse versies al wel beschikbaar. In Europa zullen we nog even moeten wachten…

LinkedIn test het inzetten van Stories

Na Snapchat, Instagram, Facebook en YouTube komt ook LinkedIn met een stories-platform. LinkedIn hoopt hiermee op meer conversaties tussen de gebruikers en daarnaast willen ze een jongere doelgroep aanspreken. Het doel van het platform is gebruikers met elkaar in contact te brengen door middel van het starten van een conversatie. Of je nou op zoek bent naar een baan of juist in contact wil komen met iemand die jouw idee kan uitvoeren, LinkedIn wil de drempel om elkaar te contacten nog lager maken. 

Daarnaast merkt LinkedIn op dat er een hele generatie opgroeit met Stories als manier van spreken. De drempel om een update te plaatsen als item op de feed ligt blijkbaar een stuk hoger dan het plaatsen van inhoud dat tijdelijk zichtbaar is. LinkedIn wil haar professionaliteit niet beschadigen en begint daarom eerst met het testen van de stories, alvorens het ook daadwerkelijk ingezet wordt.

Naast tweets ook fleets?

Ook Twitter kondigt aan dat ze met een eigen versie van Stories komen, namelijk Fleets. De functie zal hetzelfde functioneren als de Stories-functie op Instagram of Facebook. Via het ‘+’ icoontje bij je profielfoto kun je een tekstbericht, foto of video uploaden. Door omlaag te swipen in plaats van horizontaal, kun je door de Fleets van een gebruiker heen scrollen. Ondertussen veeg je naar links om naar de fleet van een ander profiel te gaan. Op deze manier vlieg je zo door je fleets heen!

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op! Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez