Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van social media in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen! 

Pinterest Trends-tool

Word een echte trendwatcher met de trends-tool van Pinterest. Pinterest Trends zorgt ervoor dat je de meest relevante en populaire zoekwoorden van het afgelopen jaar kunt inventariseren, om je Pinterest campagnes te optimaliseren.

Pinterest trends tool
Pinterest Trends

De tool wordt eerst in de VS uitgerold en wellicht later dit jaar in Europa. Pinterest Trends kun je vergelijken met Google Trends en is vooral bedoeld om adverteerders beter in te laten spelen op de trends van het platform. Aan de hand van de informatie kun je de targeting van je campagnes aanscherpen en optimaliseren. 

Naast dat Pinterest Trends weergeeft welke zoekwoorden relevant en populair zijn, zal de tool ook suggesties doen door middel van auto-complete en uitlichten welke zoekwoorden vermeden moeten worden. 

Instagram Viral Stories AR-Effects

Instagram is op het moment de sociale plek waar je moet zijn. Steeds meer merken werken aan hun Instagram publiek en maximaliseren het bereik van hun berichten.

Iedereen wil natuurlijk in 2020 zijn Instagram volgers laten groeien. Toch komen vele bedrijven erachter dat het bouwen van een grote aanhang op Instagram niet zo eenvoudig is als op Facebook en Twitter. Gebruikers zijn veel meer op hun hoede voor het volproppen van hun feeds en staan minder open voor het toevoegen van iemand. 

Nu is er een andere manier om je Insta-aanhangers te vergroten. Nee, geen volgers kopen (doe dat niet), maar maak je eigen virale AR-effecten voor Instagram Stories. Het is je misschien de laatste tijd opgevallen dat er veel Instagram Stories zijn geplaatst die het ‘Welke Disney-personage ben jij?’ of ‘2020 voorspellingen’ effect gebruiken.

Deze (relatief) eenvoudige AR-toevoegingen, gemaakt in Spark AR Studio van Facebook, hebben de laatste tijd een flinke boost gekregen, met een hoop beroemdheden die aan boord springen en de functies uitproberen. Dit leidt er vervolgens toe dat deze visuele AR-effecten viraal gaan. Het voordeel hiervan is dat wanneer je gebruik wil maken van deze gecreëerde AR-effecten, gebruikers naar het profiel van elke afzonderlijke maker moeten gaan om het AR-effect te kunnen gebruiken. Hierdoor komt de gebruiker in aanraking met de maker van het effect. 

Voorbeeld: Arno Partissimo, de maker van het ‘Welke Disney-personage ben jij?’ effect, heeft een grote sprong gemaakt door het maken en delen van dit AR-effect. Hij heeft zo’n 620.000 nieuwe volgers gecreëerd. Het zal dan ook niet lang duren voordat andere merken/bedrijven aan boord springen om hun eigen gecreëerde AR-effecten toevoegen om hun Instagram volgers te boosten. 

Iedereen met een beetje technische kennis en geduld kan leren hoe je met Spark AR Studio van Facebook om kunt gaan, maar het platform werkt eraan om de tool gebruiksvriendelijker te maken, zodat meer mensen gebruik kunnen maken van het AR-aanbod.

Facebook draait eerste Super Bowl Ad in 2020

Facebook zal zijn eerste Super Bowl-advertentie draaien in 2020, omdat het zijn maatschappelijke voordelen wil versterken. 

Omdat Facebook het vertrouwen van het publiek wil herwinnen na verschillende privacy-schandalen, zal het sociale netwerk in 2020 zijn allereerste Super Bowl-advertentie weergeven, die zich specifiek zal richten op de collectieve voordelen van Facebook-groepen.

De advertentie maakt deel uit van de ‘More Together’-campagne van Facebook, die voor het eerst werd gelanceerd in mei 2017. 

Zoals je in dit voorbeeld kunt zien, zijn ‘groepen’ de specifieke focus van de ‘More Together’-campagne, waarmee Facebook zijn communities een meer gecoördineerde drive geeft. 

In de nasleep van het Cambridge Analytica-schandaal, veranderde Facebook zijn missieverklaring van “De wereld meer open en verbonden maken” in “Breng de wereld dichter bij elkaar”. Hiermee wilde Facebook zich opnieuw afstemmen op de gemeenschap, toch tonen verschillende gebruikspatronen aan dat meer gesprekken geleidelijk verschuiven naar privéberichten en gesloten groepen.  

De drang naar meer privégesprekken heeft ook voordelen voor Facebook. Er zijn steeds meer gesprekken verborgen voor het publiek, hierdoor wordt Facebook minder nauwkeurig bekeken om controversiële inhoud en discussies. Als het grote publiek het niet kan zien, kan Facebook hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden. De betrokkenheid rond openbare content blijft nog steeds bestaan, een dubbele overwinning voor het netwerk. 

De essentie van de ‘More-Together’-campagne is positieve herinneringen ophalen bij de Facebook-gebruikers. Hoeveel voordeel het sociale netwerk zal halen uit een Super Bowl-advertentie is moeilijk te zeggen. Facebook is namelijk universeel bekend, er zullen niet veel Super Bowl-kijkers zijn die zich niet bewust zijn van de app. Maar gezien de prijs van Super Bowl-advertenties, moet Facebook er een potentieel voordeel in zien.

Zal het de perceptie van de app verbeteren en Facebook helpen met een nieuwe PR-push? We zullen het moeten afwachten!

Snapchat komt met ‘Bitmoji TV’

De komende ‘Bitmoji TV’ van Snapchat zal de Bitmoji-personages kenmerken in een animatieserie. Zou dit de volgende grote hit van Snapchat kunnen zijn? 

Om te profiteren van de personalisatie en betrokkenheid van Bitmoji, zal Snapchat binnenkort een nieuwe optie genaamd ‘Bitmoji TV’ lanceren, die de aangepaste Bitmoji-avatars van jou en je Snap-vrienden tot de sterren van hun eigen animatieserie maakt. 

De animatieserie wordt in kaart gebracht door het team van Snapchat, maar je zelfgemaakte Bitmoji-personage verschijnt in elke serie, met verschillende soorten avonturen en speurtochten, waardoor er een persoonlijk tintje wordt gegeven aan de animatieserie. 

De optie grijpt terug op de oorspronkelijke BitStrips van Facebook, die populair waren rond 2014. Hierin creëerde gebruikers gezamenlijke strips van grappen en scènes die hun persoonlijkheden in cartoonachtige Bitmoji-vorm vastlegden. Gezien het feit dat BitStrips een hit was, is het niet moeilijk om je voor te stellen dat ‘Bitmoji TV’ ook een grote hit kan worden. 

Volgens rapporten wordt Bitmoji TV waarschijnlijk in februari 2020 gelanceerd.

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op! Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Bronnen:

Meer weten over Vazquez