Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

Vazquez – Social Media Updates – Februari 2020

Facebook en TikTok de grootste verrassingen

Het is inmiddels een ware traditie geworden. Aan het einde van januari worden de resultaten van het Nationale Social Media Onderzoek gepubliceerd door Newcom. Ook dit jaar heeft Newcom Research het gebruik van social media in Nederland onderzocht. De resultaten spreken voor zich en zijn deels toch opvallend te noemen.

Wat niet direct een verrassing is, is het feit dat TikTok de lijst is binnengestormd. Wel is de snelheid waarmee dit gebeurd bijzonder. In 2019 nog geeneens meegenomen in onderzoek, in 2020 meer dan 1.125.000 gebruikers, waarvan bijna een half miljoen in de leeftijdscategorie 6-14 jaar!

De grootste verrassing is toch misschien wel Facebook. Het platform kende een relatief zwaar jaar, maar ziet dit niet terug in de totaalcijfers, sterker nog: Facebook is groeiende! Het kreeg er maar liefst 280.000 nieuwe Nederlandse gebruikers bij. Daarentegen is het wel Instagram dat het hardst is gegroeid het afgelopen jaar (+ 770.000 gebruikers).

Social Media – Verdeling Leeftijd/Platformen

Facebook introduceert Augmented Reality en Polls in Ads

Facebook heeft afgelopen maand een aantal nieuwe advertentietypes uitgerold in de vorm van Augmented Reality en een poll-functie. Deze updates stonden al een tijdje op de planning, maar zijn nu ook daadwerkelijk beschikbaar binnen het Advertentiebeheer in Nederland. Facebook wil hiermee nog interactie zoeken met haar gebruikers.

Middels de AR-functie is het mogelijk om een camera-effect toe te voegen binnen een advertentie. Zo zijn er voorbeelden bekend waarbij je lippenstift of een zonnebril virtueel kunt uitproberen. De poll-functie geeft de gebruiker een stem, waarbij het voor adverteerders mogelijk is vervolgacties (bijvoorbeeld het bezoeken van een specifieke webpagina) in te stellen voor iedere optie.

Facebook – Augmented Reality & Poll

Gemakkelijk samenwerkingen opzetten met influencers

In 2020 zal influencer marketing een belangrijk onderdeel vormen van marketing op social media. Met de volledige lancering van de Brands Collab Manager in Nederland willen Facebook en Instagram een direct en eenvoudig platform opzetten voor merken en makers om samen te werken aan campagnes en partnerschappen.

Vorig jaar lanceerde Facebook zijn Brand Collabs Manager-tool al, wat in wezen een zoekmachine is voor Facebook-makers, om merken te helpen relevante influencers te vinden. Wat de Merksamenwerkingstool van Facebook en Instagram uniek maakt is het inzicht in on-platform statistieken zoals aantal volgers, de betrokkenheid en een overlap in doelgroep(en) tussen beide partijen.

Facebook/Instagram – Brands Collab Manager (Merksamenwerkingsbeheer)

Specifieker op locatie targeten met LinkedIn Ads

Als je lokaal actief bent of een evenement organiseert wil je graag specifiek kunnen targeten op locatie. Tot voor kort was dit niet tot volle tevredenheid toe te passen binnen LinkedIn Ads en kon je enkel regio’s selecteren, zoals bijvoorbeeld “Enschede en omgeving, Nederland”. Door de verbetere regionale-targeting mogelijkheden is dit verleden tijd. Je kunt nu namelijk specifieke plaatsen kiezen als locatie.

Verder schijnen de developers van LinkedIn te werken aan nieuwe functies zoals: conversational ads, nurture targeting en een gebruikersspecifieke campagnebeleving op basis van eerder ondernomen acties. Hierover volgt ongetwijfeld meer in onze toekomstige social media updates!

LinkedIn – Lokale/Regionale targeting

Snapchat maakt werk van Snapchat Scan

Snapchat lijkt dan eindelijk serieus werk te maken van Snapchat Scan-advertenties. Coca Cola en McDonald’s hebben de functie al mogen testen en de verwachting is dat de functie langzaam verder uitgerold zal worden.

Gebruikers kunnen met de camera binnen Snapchat de merklogo’s scannen, waarna Snapchat deze herkent en de branded Augmented Reality-lenzen ontgrendelt. Middels deze optie is het wellicht ook mogelijk om via de app promoties en kortingen aan te bieden.

Snapchat – Scan-advertenties

Test je make-up online via Pinterest

Het jaar 2020 en de term “Augmented Reality”, ze lijken haast onafscheidelijk. Niet alleen Facebook is bezig met nieuwe technologische ontwikkelingen, ook Pinterest is volop bezig om nieuwe advertentiemogelijkheden te creëren. Zo ook de nieuwe AR-technologie waarmee je onder andere je make-up uitprobeert, voordat je deze afrekent.

Pinterest – AR-filters

TikTok-effect gaat viraal

Een nieuw creatief effect is een toptrend geworden op het platform TikTok. De – op het eerste oog eenvoudige functie – “Handgebaren” is immens populair op het platform. Met dit effect creëren gebruikers grappige scènes, waarin de handgebaar-functie gebruikt kan worden om een fotomontage te maken.@ashleytisdaleI’ve ARRIVED!!!? Hard Times by Paramore – janapaige

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!
Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez