Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!
WhatsApp-advertenties
WhatsApp Ads: ZE ZIJN ER! Sinds kort is het in Nederland mogelijk om je WhatsApp Business-account te koppelen aan een Facebook- of Instagram-advertentie. Wanneer een gebruiker uit je doelgroep op de advertentie klikt opent automatisch een gesprek op WhatsApp.
Deze nieuw uitgerolde functie is onder andere perfect voor het maken van afspraken en is daardoor erg geschikt voor (lokale) dienstverlenende bedrijven, maar ook voor andere bedrijven is het een interessante tool die ervoor zorgt dat je doelgroep gemakkelijk en laagdrempelig met je bedrijf in contact kan komen.
Instagram gaat de strijd aan met TikTok
De populariteit en sterke groei van het social media platform TikTok dit jaar is niemand ontgaan, ook Mark Zuckerberg niet. Het platform is vooral populair onder tieners en laat dat nou net de doelgroep zijn waar het aandeel van Facebook en Instagram minder groot is. Eerder kwam Facebook al met de app Lasso en nu is Instagram aan zet.
Om de doelgroep jongeren te heroveren is Instagram Reels in het leven geroepen, voor nu alleen nog in Brazilië. Reels is te vinden in Insta Stories. Open de camera, swipe een paar keer opzij en de nieuwe functie verschijnt. Net als bij TikTok is het mogelijk om een lied te kiezen en daarna een video op te nemen.
Evenementen aanmaken op LinkedIn
Ein. de. lijk. Na jarenlang geduld is het sinds kort mogelijk om een evenement aan te maken op LinkedIn door middel van LinkedIn Events. In principe werkt het aanmaken van een evenement in grote lijnen hetzelfde als binnen het platform Facebook. Zorg er dus voor dat je een logo, omschrijving en omslagfoto voor je event klaar hebt staan.
Deze optie nog niet gezien binnen LinkedIn? Waarschijnlijk heb je dan je taalinstellingen op Nederlands staan. Verander deze naar Engels en aan de linkerkant van de homepagina zie je het kopje ‘Events’ verschijnen. Klik op het plusje en maak een evenement aan!
LinkedIn gaat live
We blijven even bij LinkedIn, want tevens recent geïntroduceerd: LinkedIn Live! Met deze functionaliteit kan je net als bij onder andere Facebook en Instagram een live video starten, waardoor je een directe interactie aangaat met kijkers. LinkedIn kijkers kunnen reageren en vragen stellen via een openbare chat gekoppeld aan Linkedin Live.
Dit maakt LinkedIn Live een fantastische tool om meer betrokkenheid bij je doelgroep te creëren. Helaas is LinkedIn Live nog niet voor iedereen in Nederland beschikbaar. Wel is het mogelijk om een aanvraag hiervoor te doen. Dit kan via deze link.
Facebook onderneemt actie tegen misleidende advertenties
Achter de schermen is Facebook al geruime tijd bezig om misleidende advertenties en berichten van het platform te weren. Een specifieke vorm van misleidende advertenties waar de laatste tijd extra veel aandacht voor is noemen we ‘celebrity-bait’. Dit zijn advertenties waarin bekende mensen zonder toestemming gebruikt worden.
Dit probleem is niet nieuw. Al jaren is het een kat-en-muisspel. Facebook geeft echter aan hier flinke stappen in te hebben gemaakt. Door nieuwe zelflerende modellen en slimmere sterkere analyses weet Facebook steeds beter hoe ze deze advertenties kunnen herkennen. Verder is er een samenwerking met politie en justitie opgezet om de oplichters te pakken.
Pinterest in een nieuw jasje
Nog net voor we het nieuwe jaar ingaan voert Pinterest een nieuw design door. Om de Pinterest die we allemaal kennen te verbeteren en vernieuwen is er een nieuw gestroomlijnd ontwerp gemaakt.
Zo bevindt de zoekfunctie zich nu in de navigatiebalk, wordt het gemakkelijker om nieuwe ideeën te vinden en zijn de weergaven van borden en profielen gewijzigd. De update zal binnenkort wereldwijd worden uitgerold.
Snapchat plakt gezicht gebruikers in video’s
Zoals we van Snapchat gewend zijn werkt het platform altijd aan leuke nieuwe mogelijkheden binnen de app. Binnenkort kunnen we hier een functie aan toevoegen, namelijk: Cameos! Cameos zijn selfies van gebruikers verwerkt in grappige filmpjes in de app. Hiervoor wordt een versimpelde versie van de deepfake-technologie gebruikt.
Cameo zou in de toekomst een alternatief kunnen worden van de nu al bestaande Bitmoji; cartoonfiguren die gebruikers zelf kunnen maken binnen Snapchat. Met de nieuwe functie Snapchat Cameo zou deze poppetjes realistischer gemaakt kunnen worden.
Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!
Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.