‘”Siri, waar kan ik witte sneakers kopen?’

Stel, je bent op zoek naar een paar nieuwe sneakers. Via je telefoon vraag je aan Siri waar je dat ene paar witte sneakers kan kopen. Binnen enkele seconden heeft je telefoon een lijst met verkooppunten bij jou in de buurt gevonden, inclusief mogelijkheden om online te bestellen. Je kiest een winkel, rekent af en de dag erna heb je je nieuwe schoenen in huis.

Voice Search; We kunnen er niet meer om heen. 20% van de zoekopdrachten op Google wordt nu al gedaan via voice search en volgens voorspellingen zal 50% van de zoekopdrachten in 2020 op deze manier gedaan worden. Het fenomeen is de laatste jaren enorm gegroeid deze groei zal de komende jaren alleen maar meer toenemen. Na de introductie van Google Home in Nederland maakt de drempel naar voice search alleen maar lager. Deze trend moet je als bedrijf natuurlijk in je voordeel gebruiken, want je wilt dat mensen hun ‘witte sneakers’ bij jou kopen.

Maar hoe werkt Voice Search eigenlijk en waar gebruiken we het voor?

Om te weten hoe je deze kansen in kunt zetten voor je bedrijf, is het goed om te weten hoe het programma nu eigenlijk werkt. Er wordt informatie gezocht op basis van gesproken zoekopdrachten. Om voice search te activeren, moet de spreker een zogeheten ‘wake phrase’ uitspreken. In het geval van Google is dit “Ok, Google”. Vervolgens heeft de gebruiker de mogelijkheid om de informatie te zoeken die hij wil.

Uit onderzoek van seotribunal (link: https://seotribunal.com/blog/voice-search-facts-stats/) blijkt dat mensen in Amerika voice search voornamelijk gebruiken om acties of kortingen, gepersonaliseerde tips of info en informatie over evenementen op te zoeken. Maar het wordt ook gebruikt om informatie over bedrijven op te zoeken of contact op te nemen met een klantenservice. Uit ditzelfde onderzoek blijkt ook dat mensen voice search vooral gebruiken in de auto of wanneer ze met een andere activiteit bezig zijn.

Voorbereiden op voice search

Het is nog niet mogelijk om te adverteren via voice search. Maar dit komt er zeker aan, vooral omdat de markt voor voice assistants heel snel groeit. Toch kun je nu al veel doen ter voorbereiding op voice search. Maar welke stappen moet je als bedrijf ondernemen om straks zo optimaal mogelijk te presteren?

1. Online moet de focus, naast de huidige zoekwoorden, meer gaan liggen op zogeheten ‘long tail zoekwoorden’ en natuurlijk taalgebruik.

Wanneer wij nu een zoekopdracht typen via google, beperken wij ons vaak tot de hoofdzaken. Google weet immers wat we bedoelen. Maar nu wij spraak gaan gebruiken, zullen onze zoekopdrachten meer gaan lijken op de manier waarop wij normaal gesproken iets zouden vragen. Onze zoekopdrachten worden ‘longtail’, dit zijn zoektermen die langer zijn dan 3 woorden.

Om nogmaals het voorbeeld van de sneakers aan te halen. Stel, je hebt een sneakerwinkel in Enschede en je verkoopt je producten ook online. Je bent online goed zichtbaar, maar je wilt je alvast voorbereiden op voice search. Dit kun je doen door ervoor te zorgen dat je gevonden wordt op langere en specifieke zoekwoorden, zowel bij online advertenties als in de organische zoekresultaten. Op dit moment word je waarschijnlijk veel gevonden op zoekopdrachten als “sneakers kopen Enschede”. Toch is het handig om je meer te focussen op zoekopdrachten als “Waar kan ik sneakers kopen in Enschede?” of “Sneakerswinkels in Enschede”.

2. De snelheid van je mobiele website is belangrijker dan ooit tevoren.

Door de opkomst van de mobiele telefoon de laatste jaren, was het al een must om de snelheid van je mobiele website zo veel mogelijk te bevorderen. Omdat mensen die voice search gebruiken vaak ‘on-the-go’ zijn, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je snel de informatie kunt bieden waar ze naar op zoek zijn. Wanneer je website niet snel genoeg laadt, zal de zoeker naar de website van een concurrent gaan. Daarbij geldt het ook dat je naast een snelle laadtijd, er ook voor moet zorgen dat je de belangrijkste informatie als eerst en zo beknopt mogelijk toont.

Stel, een potentiële klant is aan het winkelen en hij wil graag het paar witte sneakers kopen dat jij als een van de weinige aanbiedt. Via Siri vindt hij de dichtstbijzijnde winkels. Als eerste vindt hij de website van je concurrent, maar omdat de laadtijd te lang is, verlaat hij de website. Hij navigeert naar jouw website, waar hij snel alle informatie vindt die hij nodig heeft. Hij besluit naar je winkel te gaan het schaft een paar sneakers aan.

3. Een hoge positie wordt nog belangrijker, niet alleen op Google.

Voice search toont alleen het eerste resultaat. Een positie op de eerste pagina is niet meer voldoende, je moet bovenaan staan om te scoren. Daarom is het optimaliseren van je SEO en het schrijven van content met de meeste relevantie erg belangrijk. Daarbij is het optimaliseren van je positie in Bing ook een goede set, het is namelijk zo dat softwareprogramma’s zoals Siri gebruiken Bing als achterliggende zoekmachine. Als we weer kijken naar het voorbeeld van de sneakerwinkel, zal een potentiële klant je niet vinden wanneer je uitsluitend geoptimaliseerd bent op Google als de klant Siri gebruikt. Op hoe meer plekken je aanwezig bent en hoe hoger je overal staat, hoe sneller de potentiële klant je zal vinden.

4. Leg de focus op lokale SEO

Omdat voice search voornamelijk gebaseerd is op lokale zoekopdrachten, zoals het vinden van de dichtstbijzijnde pizzeria, zal Siri of Google de winkels zoeken die het dichtst in de buurt zijn. Een aantal manieren waarop je de lokale SEO kunt verbeteren zijn:

• Zorg ervoor dat je bedrijf is aangemeld bij Google Mijn Bedrijf. Als je al zo’n pagina hebt, zorg er dan voor dat deze up-to-date is en voeg relevante informatie toe, zoals een telefoonnummer, reviews en parkeermogelijkheden.
• Zorg ervoor dat, bij het optimaliseren van de longtail zoekwoorden, relevante plaatsnamen toevoegt. Vragen zoals “Waar kan ik witte sneakers kopen in Enschede?” zullen veel vaker gesteld worden met voice search.

Stel, je wilt ervoor zorgen dat meer mensen je sneakerwinkel in Enschede bezoeken als ze op zoek zijn naar sneakers. Dan is het belangrijk dat je voor de mensen die in de omgeving van je winkel wonen goed zichtbaar bent. Via Google Mijn bedrijf zien mensen wie je bent, wat je doet en kunnen ze contact met je opnemen. Ook vinden ze reviews van andere klanten en kun je makkelijk naar de website navigeren. Vervolgens kunnen potentiële klanten eenvoudig bij je bestellen of langskomen.

5. FAQ’s

Omdat voice search vaak in de vorm van een vraag wordt gesteld, is het maken van een FAQ een goede uitkomst om de bezoeker antwoord te geven op je vraag én tegelijkertijd je SEO te verbeteren. Beantwoord de vragen waarop jij als eerste resultaat gevonden wilt worden. Wanneer iemand op deze vraag zoekt, zal diegene sneller naar jou pagina gaan, omdat jouw content het meest relevant is voor hem of haar. Zorg er wel voor dat je per pagina één vraag beantwoordt.

Stel, een potentiële klant is op zoek naar meer informatie over dat specifieke paar witte sneakers, kan hij dit via voice search op zoeken. Wanneer hij dit doet zal de pagina van je sneakerwinkel bovenaan komen te staan omdat je de meest relevante content biedt. Hierdoor vergroot je de kans dat de potentiele klant naar fysieke winkel gaat of online in je webshop wat besteld.

Benieuwd naar de mogelijkheden van voice search?

Het verbeteren van je SEO biedt veel kansen voor je bedrijf, dus hoe eerder je ermee begint, hoe meer voordeel je eruit haalt. Meer weten over SEO en wat de mogelijkheden zijn? Neem dan contact met ons op en we geven je graag meer informatie!

Wij maken reclame meetbaar

Benieuwd hoe wij dit doen? Vul dan onderstaand formulier in.

Je mag ons natuurlijk ook zelf bellen en of mailen.

085 401 65 10 (Enschede)
020 261 13 17 (Amsterdam)

info@vazquez.nl

Onderweg naar...

Wat social media en chocolade met elkaar gemeen hebben