De maand april ligt weer achter ons. De maand kent dan ook weer de nodige ontwikkelingen op het gebied van SEO. Ben jij benieuwd wat de meest prominente ontwikkelingen waren op het gebied van SEO? Wij zetten de meest belangrijke voor jou op een rijtje. 

De nieuwe page experience update uitgesteld

De nieuwe page experience signalen, de Core Web Vitals zouden vanaf mei worden meegenomen in de ranking van Google. Het doorvoeren hiervan is nu uitgesteld tot halverwege juni. Google geeft zelf aan dat het volledige effect pas eind augustus zichtbaar zal zijn.

Weet je niet meer precies van de Core Web Vitals inhouden? De Core Web Vitals bestaan uit drie factoren, de Largest Contentful Paint (LCP), de First Input Delay (FID) en de Cumulative Layout Shift (CLS). Maar wat houden deze factoren nu precies in?

De LCP betreft de snelheid waarmee het grootste element op een pagina geladen is. Dit kan een afbeelding zijn, maar ook een tekstblok. Dit grootste element is vrijwel altijd belangrijk voor de gebruiker, het snel laden hiervan dus ook. Het streven is hierbij om onder de 2,5 seconde te zitten qua laadtijd.

De FID geeft de reactietijd weer tussen de actie van een gebruiker en hoe snel een pagina hier op reageert. Wanneer een gebruiker op een button klikt, maar het duurt te lang voordat de button reageert, dan is dit niet gebruiksvriendelijk. Het streven is om de reactiesnelheid onder de 100 milliseconden te houden.

De CLS geeft de verschuiving aan van belangrijke elementen op een pagina tijdens het laden. Hoe minder elementen onverwachts verschuiven, hoe beter. Er is natuurlijk niks vervelender dan het verschuiven van een pagina als je die aan het lezen bent. Het streven hierbij is om onder een score van 0.1 te blijven.

Een nieuw rapport omtrent de page experience signalen

Google heeft in Google Search Console een nieuw rapport toegevoegd. Dit rapport combineert de Core Web Vitals met andere componenten van gebruiksvriendelijkheid als HTTPS, mobiel vriendelijkheid en andere componenten.

Bron Google

Als toevoeging hierop heeft Google ook het Search Performance rapport vernieuwd. Het is nu mogelijk om pagina’s filteren op basis van de gebruiksvriendelijkheid en de bijbehorende scores.

Google komt met product review update

Google is constant aan het testen wat gebruikers het meest waarderen. Google heeft gezien dat een gebruiker een uitgebreide productreview meer waardeert dan een pagina die alleen maar producten opsomt. Nu Google dit heeft gezien kiezen ze ervoor om dit ook mee te gaan nemen in de rankings. Het doel hiervan is het belonen van uitgebreide product reviews.

Deze update wordt op dit moment nog niet uitgerold in Nederland. De kans is echter aanwezig dat deze update ook naar Nederland komt de aankomende maanden. Heb jij een website die gebaseerd is op het reviewen van producten, dan is het wellicht goed om hier al op voor te sorteren. Je kunt dit doen door uitgebreide content te creëren over één product.

Benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van SEO of wat SEO kan bijdragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen? Neem dan contact op met ons!
Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 4016510 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez