De maand februari ligt weer achter ons. De maand kent dan ook weer de nodige ontwikkelingen op het gebied van SEO. Ben jij benieuwd wat de meest prominente ontwikkelingen waren op het gebied van SEO? Wij zetten de meest belangrijke voor jou op een rijtje.

De waarden van de Core Web Vitals veranderen

Google heeft op 17 februari de waarden omtrent de Core Web Vitals veranderd. De grenswaarden werden voor 17 februari als kleiner dan waar deze grenswaarden nu gedefinieerd worden als gelijk of kleiner dan.

Het is dus goed mogelijk dat je vanaf 17 februari verschillen hebt gezien in Google Search Console, een positieve verandering. 

Het is nu mogelijk om Google Search Console te koppelen aan bepaalde kanalen

Sinds 22 februari is het mogelijk om bepaalde kanalen te koppelen aan Google Search Console. Google Search Console kan hierdoor gekoppeld worden aan bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads of een Youtube kanaal. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om Google Search Console te koppelen aan de Android Playstore. 

De voordelen? Wanneer je Google Search Console koppelt aan Google Analytics, dan zal de data vanuit Search Console ook automatisch getoond worden in Google Analytics. Maak je een koppeling met bijvoorbeeld de Android Play Store-app dan wordt bijvoorbeeld app-indexering mogelijk gemaakt. Deze indexering is alleen mogelijk wanneer Google zoeken deep links naar de gekoppelde app laat zien.

De Core Web Vitals zullen volgens Google niet direct voor een gigantische impact gaan zorgen

In onze maandelijkse updates hebben wij het al een aantal keer gehad over de Core Web Vitals. Zoals bekend worden de Core Web Vitals vanaf april een daadwerkelijke ranking factor. De vraag die al een tijdje speelt is of deze Core Web Vitals een grote verandering teweeg gaan brengen in rankings en bezoekers.

Volgens Google niet direct. Danny Sullivan van Google heeft aangegeven dat wanneer de Core Web Vitals uitrollen dit niet direct voor een gigantische impact zal gaan zorgen. Op de langere termijn kan het een meer belangrijke ranking factor gaan worden, al ligt dit geheel in lijn met de focus van Google op gebruiksvriendelijke websites. Volgens Google blijft relevantie het meest belangrijk. 

Het discover report van Google Search Console laat nu ook Google Chrome data zien

Met Google Discover kunnen Google gebruikers op de hoogte blijven van al hun favoriete onderwerpen. Via Google Search Console is dit al in te zien. Je kan zo zien hoe jouw website presteert in Google Discover of bijvoorbeeld Google app.

Het is nu mogelijk om in Google Search Console alle impressies en clicks in te zien op één centrale plek waaronder de data vanuit Google Chrome. De komende maanden zal deze data langzaam zichtbaar worden in alle accounts van Google Search Console. 

De beste manier om productinformatie te laten zien aan shoppers

Afgelopen jaar zijn er verschillende opties uitgerold door Google om producten gratis te tonen in Google. Denk bijvoorbeeld aan de gratis/organische optie van Google Shopping, of de optie om gratis producten te tonen via de Product Knowledge panel.

Google komt nu met richtlijnen hoe leveranciers of retailers betere product informatie kunnen laten zien aan het winkelende publiek. Voor alle tips kun je hier terecht. 

Benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van SEO of wat SEO kan bijdragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen? Neem dan contact op met ons!
Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 4016510 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez