De maanden mei en juni liggen weer achter ons. De maand kent dan ook weer de nodige ontwikkelingen op het gebied van SEO. Ben jij benieuwd wat de meest prominente ontwikkelingen waren op het gebied van SEO? Wij zetten de meest belangrijke voor jou op een rijtje.

Google geeft een inkijk in MUM

Google heeft tijdens Google I/O inzicht gegeven in MUM, wat staat voor Multitask Unified Model. MUM is de opvolger van BERT. MUM moet ervoor zorgen dat Google beter in staat is om teksten te begrijpen.

In feite moet het antwoord gaan geven op vragen waar geen simpel en eenduidig antwoord op te geven is. Het unieke bij MUM ten opzichte van BERT is dat MUM beter in staat is iedere vorm van content te begrijpen. Het analyseert naast tekst dus ook foto’s en video. MUM maakt zelf de afweging welke indicatoren belangrijk zijn om tot een juist en volledig antwoord te komen.

Google gebruikt dan bijvoorbeeld ook verschillende talen om tot een juist antwoord te komen, dus ook wanneer het antwoord niet in het Nederlands beschikbaar is. Wat misschien wel het meest belangrijke is aan MUM, is dat MUM in staat is om meervoudige vragen te beantwoorden.

Google heeft bij Google I/O het volgende voorbeeld gegeven, waarbij de volgende vraag werd gesteld:

“I’ve hiked Mt. Adams and now want to hike Mt. Fiji next fall, what should I do differently to prepare?”

In de huidige situatie is het niet mogelijk deze gehele vraag te ontleden en hier een goed en volledig antwoord op te geven vanuit Google. Immers, je moet weten wat het verschil is tussen beide bergen. Maar ook wat het verschil is tussen beide preparaties, weersomstandigheden en meer.

MUM moet ervoor gaan zorgen dat deze meervoudige vragen beantwoordt kunnen gaan worden. In deze vraagstelling moet Google dus goed de samenhang tussen verschillende vragen begrijpen om vervolgens tot een juist en volledig antwoord te komen.

Google Page Experience uitrol van start

Google heeft bevestigd dat ze in juni zijn begonnen met het uitrollen van de Google Page Experience update. Naar verwachting zal de update ergens in augustus voltooid worden.

Bij de Google Page Experience update gaat Google websites ook beoordelen op de Core Web Vitals. Wat die ook alweer waren?

De Core Web Vitals bestaan uit drie factoren, de Largest Contentful Paint (LCP), de First Input Delay (FID) en de Cumulative Layout Shift (CLS). Maar wat houden deze factoren nu precies in?

De LCP betreft de snelheid waarmee het grootste element op een pagina geladen is. Dit kan een afbeelding zijn, maar ook een tekstblok. Dit grootste element is vrijwel altijd belangrijk voor de gebruiker, het snel laden hiervan dus ook. Het streven is hierbij om onder de 2,5 seconde te zitten qua laadtijd.

De FID geeft de reactietijd weer tussen de actie van een gebruiker en hoe snel een pagina hier op reageert. Wanneer een gebruiker op een button klikt, maar het duurt te lang voordat de button reageert, dan is dit niet gebruiksvriendelijk. Het streven is om de reactiesnelheid onder de 100 milliseconden te houden.

De CLS geeft de verschuiving aan van belangrijke elementen op een pagina tijdens het laden. Hoe minder elementen onverwachts verschuiven, hoe beter. Er is natuurlijk niks vervelender dan het verschuiven van een pagina als je die aan het lezen bent. Het streven hierbij is om onder een score van 0.1 te blijven.

Google Page Experience update ook naar desktop

Zoals bekend is half juni de uitrol van start gegaan van de Page Experience Update door Google voor de mobiele apparaten. Google heeft aangekondigd dit ook uit te gaan rollen voor desktop.
Google heeft al aangekondigd de bijbehorende documentatie ook uit te gaan brengen.

Benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van SEO of wat SEO kan bijdragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen? Neem dan contact op met ons!
Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 4016510 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez