Het nieuwe jaar is begonnen, december is voorbij. Ondanks dat december de laatste maand was van het jaar 2020 kent Google weer de nodige ontwikkelingen. Ben jij benieuwd wat de meest belangrijke ontwikkelingen waren op het gebied van SEO? Wij zetten de meest belangrijke voor jou op een rijtje.

Google December Core Algoritme update

Het is weer zover, de jaarlijkse algoritme update aan het einde van het jaar. Begin december heeft Google weer een grote update aan haar algoritme aangebracht, de derde van dit jaar. Dit waren minder updates dan dat er normaliter op jaarbasis worden doorgevoerd. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de wereldwijde pandemie.

Normaal gesproken zit er dan ook niet zoveel tijd tussen twee van dit soort (grote) updates. Aangezien de laatste in mei was, is de tijd tot deze derde update (7 maanden) vrij lang te noemen. Uit de data is te zien dat deze update vrij substantieel en groot was. Hieronder een uiteenzetting van de grote ‘winnaars’ volgens SemRush gebaseerd op de branche waarin deze bedrijven zich bevinden.

Maar wat moet je doen als jouw website hard getroffen is door deze update?
Volgens Google is er niet per definitie iets mis met een website als het wordt getroffen door een grote algoritme update. Het is belangrijk om een goede focus te hebben en houden op de juiste content. Help jij de bezoekers écht verder op jouw website? Dit probeert Google te waarderen in dit soort grote updates. Voor meer informatie verwijzen wij je graag naar de blog van Google waar ze hier zelf dieper op ingaan. 

Pro Tip: Wil jij weten of jouw website getroffen is door een (grote) algoritme update van Google? Via dit dashboard van Aleyda Solis wordt dit een stuk makkelijker gemaakt.

Wijzigingen Google Maps

Het wordt makkelijker gemaakt om updates en aanbevelingen te vinden van betrouwbare lokale bronnen met een nieuwe community feed in Google Maps. Deze feed zullen zaken laten zien als de laatste reviews, foto’s en berichten die toegevoegd zijn aan Google Maps door lokale experts of andere mensen die jij volgt.

Hierdoor kan iemand elke dag in deze feed zien wat er lokaal gebeurd. Stel je voor, jouw favoriete restaurant krijgt een nieuwe menukaart. Wanneer je dit restaurant volgt kun je dit dus direct zien! Deze update ligt in lijn met de focus van Google, waarbij lokale zoekresultaten steeds belangrijker worden.

Update aan de Search Console API

Google heeft aangekondigd dat er een aantal updates onze kant op komen wat betreft de Search Console API. Wij sommen ze voor je op:

  1. Toevoeging van verse data en een nieuws filter in de API;
  2. Domein property ondersteuning in de sitemaps API;
  3. Een gids om Discovery doc te migreren. 

Voor meer informatie omtrent deze API kun je de volgende pagina van Google bezoeken waar ze dieper ingaan op elk punt.

Google Year in Search 2020

Het jaarlijkse zoekgedrag wereldwijd is weer ‘vrijgegeven’ door Google. Dit zoekgedrag is opgedeeld in verschillende categorieën en geeft aan waar het vaakst naar gezocht is binnen Google in het afgelopen jaar. In principe kent het zoekgedrag weinig verrassingen. In 2020 werd wereldwijd namelijk het meest gezocht naar ‘Coronavirus’, wat natuurlijk geen grote verrassing is. In de categorie mensen werd afgelopen jaar het meest gezocht naar Joe Biden. Ook dit is natuurlijk logisch te verklaren met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in ons achterhoofd.

De tool voor indexeren keert terug in Google Search Console

Hij was er een tijdje uit maar is weer terug van weggeweest, de tool waarbij je handmatig pagina’s kunt laten indexeren in Google Search Console. Google heeft een behoorlijke tijd last gehad van indexatieproblemen. Destijds is ervoor gekozen om deze tool tijdelijk uit te schakelen. Na een afwezigheid van 69 dagen is de tool weer terug om te gebruiken.

Google geeft hierbij nog wel het volgende advies mee:

  1. Bij een groot aantal URL’s dien je een sitemap in te sturen en dus niet handmatig pagina’s te laten indexeren.
  2. Een indexatie van een pagina aanvragen is geen garantie dat de pagina ook daadwerkelijk in de Google index verschijnt. Pagina’s met content die van hoge kwaliteit zijn en goed te gebruiken zijn door de eindgebruiker maken de meeste kans om daadwerkelijk geïndexeerd te worden.

Update op Google’s Structured Data Testing Tool

Google heeft afgelopen juli aangegeven dat de tool voor het testen van structured data zou worden afgeschaft. Google is hierop teruggekomen na behoorlijk wat feedback vanuit de community. Er wordt een nieuwe tool opgericht voor het testen van structured data die in april 2021 beschikbaar komt. 

Google is op dit moment bezig met het opnieuw ontwikkelen van deze tool. In april 2021 wordt de tool gemigreerd naar een nieuw domein voor de schema.org-gemeenschap. Google wil hiermee de ontwikkelervaring ondersteunen.

Apple bezig met een zoekmachine?

Er gaan al langere tijd geruchten dat Apple bezig is met de ontwikkeling van een eigen zoekmachine. Eind december heeft the U.S. Patent and Trademark office officieel een patent toegekend aan het bedrijf. Apple is bezig om de eigen zoekmachine te versterken met het oog op de aanklachten die Google momenteel heeft.

Mocht het nodig zijn om te breken met Google, dan staat er een eigen zoekmachine klaar. Maar waar is dit patent voor? Dit patent ‘domain-based influence scores’ beschrijft methodes en systemen voor het ontwikkelen van ‘domain influence scores’ die Apple kan gebruiken om bepaalde zoekopdrachten te sorteren of te laten ranken. In principe zorgt deze ontwikkeling er dus voor dat zoekopdrachten bruikbaarder worden voor de gebruiker. 

Op dit moment wordt Google nog gebruikt als standaard zoekmachine in Safari. Het is dus zeker interessant om deze ontwikkeling in de gaten te houden in de toekomst.

Benieuwd naar wat SEO kan bijdragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen? Neem dan contact op met ons! Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez