De eerste maand van 2021 zit er inmiddels al weer op. Ben jij benieuwd wat de meest belangrijke ontwikkelingen waren op het gebied van SEO? Wij zetten de meest belangrijke voor jou op een rijtje. 

Passage ranking gaat er niet anders uit zien

In de updates van december hebben wij het gehad over de introductie van Google wat betreft het ranken van passages. Wat is het ook alweer precies? Door het zogenaamde ‘passage ranking’ is Google in staat om bepaalde delen van een pagina weer te geven in de zoekresultaten. Google blijft gewoon de hele pagina indexeren, maar kan ervoor kiezen om een bepaald gedeelte van deze pagina te tonen in de zoekresultaten.

Velen gingen ervan uit dat deze specifieke resultaten er anders uit zouden gaan zien in de zoekresultaten. Volgens Danny Sullivan van Google is dit niet zo. Passage indexering en ranking zullen het uiterlijk van de zoekresultaten niet gaan veranderen.

In November deelde Google de volgende afbeelding omtrent passage ranking:

Danny Sullivan geeft aan dat dit niet de beste illustratie is om uit te leggen hoe passage ranking eruit gaat zien: ’dit is een slechte illustratie omdat het een normale snippet vergelijkt met een featured snippet. Elke gewone listing die nu een featured snippet wordt, zonder passage ranking, ziet er zo uit’.

Kortom, passage ranking gaat puur om ranking. De zoekresultaten zullen er niet anders uit gaan zien. Passage ranking zal alleen pagina’s ranken die Google voorheen niet rankte. Dit komt doordat Google nu beter in staat is om de inhoud van langere webpagina’s te begrijpen.

Google Mijn Bedrijf lanceert nieuwe prestatiestatistieken

Google is bezig met het uitrollen van nieuwe prestatiestatistieken binnen Google Mijn Bedrijf. Vorige maand gaven we al aan dat er steeds meer functies en mogelijkheden worden toegevoegd aan Google Mijn Bedrijf. De uitrol van nieuwe prestatierapporten ligt ook weer geheel in lijn met de focus van Google op lokale zoekresultaten.

Hoe je bij deze statistieken kunt komen? Je logt in bij Google Mijn Bedrijf en gaat naar inzichten. Waarschijnlijk zal je hier een bericht krijgen dat de inzichten worden verplaatst. Hierbij kun je direct doorklikken naar de nieuwe profiel prestaties. 

In het nieuwe rapport krijg je inzichtelijk bij welke zoektermen je profiel werd weergegeven in de resultaten. Tevens krijg je inzicht in het aantal telefoontjes en berichten die zijn binnengekomen via Google Mijn Bedrijf.

De kans is groot dat de prestatierapporten steeds verder uitgebreid zullen gaan worden in 2021, zeker iets om in de gaten te houden. En ook zeker belangrijk om serieus aan de slag te gaan met jouw Google Mijn Bedrijf, zeker wanneer jij lokaal opereert met jouw onderneming.  

Introductie van een nieuw Google Nieuws prestatierapport

Er is een nieuw prestatierapport geïntroduceerd door Google. Het rapport geeft uitgevers een beter inzicht in Google Nieuws. Het rapport is te vinden in Google Search Console door te klikken op Google News in het linker navigatiemenu. Het rapport laat de impressies, klikken en het doorklikpercentage zien.

Waarom dit voor jou van belang kan zijn? Het geeft bedrijven/uitgevers antwoord op de volgende vragen:

  1. Hoe vaak is een nieuwsartikel getoond aan gebruikers in Google Nieuws?
  2. Welke artikelen presteren goed of slecht in Google Nieuws?
  3. Hoeveel verschilt gebruikersgedrag per land of regio?

De Google Question Hub lanceert in Amerika

Na India, Indonesië en Nigeria hebben ook Amerikaanse uitgevers nu toegang tot de Google Question Hub. De Question hub is een plek waar uitgevers kunnen achterhalen welke vragen onbeantwoord blijven in Google om hier vervolgens content voor te creëren. 

Zoekers hebben hiermee een platform waarbij ze dus aan kunnen geven dat bepaalde vragen niet beantwoordt worden door de getoonde zoekresultaten. Voor bedrijven en marketeers is dit natuurlijk interessant om te kijken waar wij content voor kunnen creëren. Helaas is het nog niet beschikbaar in de Nederland. Laten we hopen dat het hier ook snel verschijnt. 

Nieuwe Search Console data voor in Google Data Studio

En het laatste en wat kleinere nieuwtje van deze maand. De Google Data Studio Search Console connector laat nu data zien afkomstig van Google nieuws, als toevoeging op de bestaande data van Google Search, Image Search en Video Search. 

Benieuwd naar wat SEO kan bijdragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen? Neem dan contact op met ons! Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez