Het einde van het jaar is in zicht. Maar dit betekent natuurlijk niet dat Google stil zit. De maand november kent daarom ook weer verschillende updates wat betreft SEO. Ben jij benieuwd wat de meest prominente ontwikkelingen waren op het gebied van SEO? Wij zetten de meest belangrijke voor jou op een rijtje.

Google Webmasters wordt Google Search Center

Op 11 november heeft Google aangekondigd dat de Google Webmasters een naamswijziging is ondergaan naar Google Search Central. Uit onderzoek van Google blijkt dat nog weinig professionals zichzelf tegenwoordig zien als een ‘webmaster’. Professionals in de markt zien zichzelf meer als een SEO-specialist, online marketeer of web developer. Vandaar de stap om over te gaan naar Google Search Center; het is volgens Google een benaming waar mensen zich meer in thuis kunnen voelen. De Googlebot mascotte heeft hierbij ook een ‘hulpje’ gekregen, een nieuwe spider robot:

De naam voor dit nieuwe hulpje is overigens nog vrij. Google is nog op zoek naar suggesties.

De nieuwe page experience signalen worden een ranking factor in mei 2021

De nieuwe signalen, de Core Web Vitals worden officieel meegewogen in de ranking vanaf mei 2021. De page experience signalen combineren de Core Web Vitals met de al bestaande page experience signalen als mobielvriendelijkheid, veilig kunnen browsen en een HTTPS-verbinding.

Het is natuurlijk al langer bekend dat Google gebruiksvriendelijkheid van een website ontzettend belangrijk vindt. Hier zijn de factoren dan ook op gericht. Dus: scoor je beter op bovenstaande factoren, rank je ook beter!

De Core Web Vitals bestaan uit drie factoren, de Largest Contentful Paint (LCP), de First Input Delay (FID) en de Cumulative Layout Shift (CLS). Maar wat houden deze factoren nu precies in?

De LCP betreft de snelheid waarmee het grootste element op een pagina geladen is. Dit kan een afbeelding zijn, maar ook een tekstblok. Dit grootste element is vrijwel altijd belangrijk voor de gebruiker, het snel laden hiervan dus ook. Het streven is hierbij om onder de 2,5 seconde te zitten qua laadtijd.

De FID geeft de reactietijd weer tussen de actie van een gebruiker en hoe snel een pagina hier op reageert. Wanneer een gebruiker op een button klikt, maar het duurt te lang voordat de button reageert, dan is dit niet gebruiksvriendelijk. Het streven is om de reactiesnelheid onder de 100 milliseconden te houden.

De CLS geeft de verschuiving aan van belangrijke elementen op een pagina tijdens het laden. Hoe minder elementen onverwachts verschuiven, hoe beter. Er is natuurlijk niks vervelender dan het verschuiven van een pagina als je die aan het lezen bent. Het streven hierbij is om onder een score van 0.1 te blijven.

De scores zijn terug te vinden in Google Search Console, of bijvoorbeeld te checken via Pagespeed Insights.

Google lanceert nieuwe crawl statistieken in Google Search Console

Google heeft een nieuwe update gelanceerd in Google Search Console. Deze nieuwe update geeft meer inzicht in hoe Google een website crawlt. Het nieuwe rapport bevat gegevens die gebruikt kunnen worden om problemen met het crawlen op te sporen en op te lossen.

Een aantal interessante statistieken die worden weergegeven in het rapport: 

Naast deze statistieken is er nog veel meer informatie uit het vernieuwde rapport van Google Search Console te halen. Een welkome update voor veel web developers en marketeers.

Google introduceert het ranken van passages

Door het zogenaamde ‘passage ranking is Google in staat om bepaalde delen van een pagina weer te geven in de zoekresultaten. Google blijft gewoon de hele pagina indexeren, maar kan ervoor kiezen om een bepaald gedeelte van deze pagina te tonen in de zoekresultaten. Volgens Google worden 7% van de zoekopdrachten wereldwijd beïnvloed.

Hoe gaat dit dan precies in zijn werk? Wanneer iemand zoekt op een bepaald onderdeel van een onderwerp dan zal deze getoond kunnen worden. 

Moet een website dan nu veranderingen aan gaan brengen in de bestaande content? Nee, is het antwoord van Google. Volgens het bedrijf zorgt deze update er met name voor dat zij beter in staat is om content te begrijpen. Wat wel helpt, zijn duidelijke en beschrijvende tussenkoppen. De verschillende passages zijn dan beter te begrijpen. Dit is natuurlijk niks nieuws en is al tijden een best practice voor het creëren van content.

Benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van SEO of wat SEO kan bijdragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen? Neem dan contact op met ons!

Meer weten over Vazquez