Samenspel tussen marketing en strategie, hoe ziet dat eruit?

Door excellent samenspel tussen strategie en marketing kan de gestelde doelstelling op de juiste manier bij de juiste doelgroep worden gecommuniceerd. Winnen doe je immers nooit alleen.

Velen zijn bekend met de term marketingstrategie. Maar wat is de link tussen strategie en marketing? In het Vazquez SOOM®-model worden in de linie Strategie de lijnen uitgezet en scoort Marketing, nadat Ontwerp en Ontwikkeling samen hebben gespeeld en de aanzet hebben gegeven. Wat is dan nog de link tussen Marketing en Strategie? Hoe komen deze linies samen op het veld?

Merkidentiteit

De strategische linie vindt samen met de klant de identiteit van het merk. Wie zijn we, waar willen we heen, wat maakt ons uniek en wat willen we uitstralen? Welk tenue dragen we?

Samenspel tussen marketing en strategie

Voorbeeld identiteitskeuzes: geel vs. zwart, man vs. vrouw

Merkactivatie

Hier start het samenspel tussen Strategie en de andere linies. Waar liggen de kansen in de markt en hoe bereiken we de doelgroep?

Wanneer de merkidentiteit gevonden of gecreëerd is, wordt er een plan opgesteld voor de merkactivatie. Een heldere lijn van Strategie naar Marketing (in samenspel met Ontwerp en Ontwikkeling), zou je denken.

Maar wat als het andersom is?

Veel klanten en merken zijn reeds actief. Zijn al bezig met marketing en hebben wellicht al online campagnes lopen. Starten we dan nog steeds bij het begin?

Ja.

Máár …

Waardevolle informatie laat je niet links liggen

Een analyse van de huidige data en (potentiële) klanten is een van de krachten van de marketinglinie. Zij scoren niet enkel, zij analyseren tevens hoe merken eerder hebben gescoord en bekijken hierbij ook de missers en wat daar mis is gegaan. Waarom bereikt een bal soms wel en soms niet het doel? Wanneer en waarom ketst de bal af tegen de lat?

Analyses van de marketinglinie zijn waardevol voor de nieuwe strategie, die weer de lijnen uitzet voor de nieuwe marketingcampagnes. Strategie werkt vanuit onderzoek, gevoel en psychologische onderbouwing, marketing werkt vanuit harde cijfers en resultaten: en juist deze combinatie wint goud.

Content

Contentstrategie en contentmarketing. Weer twee bekende termen. We zullen je de droge diepgang over verschillen tussen contentmarketing, contentstrategie, microcontent (en nog meer termen) besparen. Wat wél relevant is, is de bindende factor die content vormt tussen Strategie en Marketing.

Content geeft vorm aan de boodschap die bij de klant beland via marketing. Content maakt de vertaalslag van de identiteit naar de marketinguitingen, zowel tekstueel als visueel.

Scoren met marketing gebeurt aan de hand van meerdere uitingen en een blijvende/terugkerende zichtbaarheid van je merk. Elke marketinguiting is onderdeel van de strategie en gericht op het versterken van de identiteit.

Samen scoren

Het doel van de boodschap wordt bepaald in de strategie, marketing brengt de boodschap naar je doelgroep, je fans. De inhoud? Dat is samenspel tussen Strategie en Marketing.

Case in point

Ervaar het gemak van Klik & Breng. Als persoonlijke butler geeft dit bedrijf haar klanten vrijheid, vrijheid om te bestellen wat zij willen, wanneer zij willen. Vrijheid om tijd te besteden aan belangrijke dingen, wanneer koken er even bij inschiet of je even vergeten bent WC-papier te halen in de supermarkt. Hoe bereik je de doelgroep en misschien wel belangrijker: als wie? Hoe profileer je jezelf als besteldienst?

Campagne video Klik&Breng, wordt vertoond op Snapchat, in de bus en bioscoop.

Vazquez heeft samen met Klik & Breng de lijnen uitgezet: de strategie is bepaald. Na een ijzersterk samenspel tussen Strategie, Ontwerp en Ontwikkeling was het tijd voor Marketing. Campagnes, online en offline. Winacties online. Ludieke acties offline.

Strategie en Marketing spelen samen om de campagnes en acties op te zetten. Van idee tot uitvoering. Content speelt hierin vliegende keep: tekstueel vormgeven aan de uitingen die marketing binnen kopt. Strategie waarborgt het doel en de identiteit, marketing creëert fans.

Het idee van klantbinding door wekelijkse winacties? Strategie. Het uitdenken van acties en de invulling hiervan? Strategie & content. Het bereiken van de doelgroep? Marketing. Terugkoppeling van effectiviteit van acties en campagnes? Marketing. Bijsturing? Strategie & Marketing. Het powerduo.

Hoe kan ik zelf de koppeling tussen strategie en marketing versterken?

In ons vorige blog hebben we beschreven hoe je een heldere doelstelling opstelt. Hierna: onderzoek! Kijk waar je concurrenten mee scoren en juist niet.

Zoek de waardevolle ballen die anderen links laten liggen en kop deze in. Neem ook je huidige marketinginspanningen onder de loep. Liggen deze in één lijn met je doelstelling? Zo ja: top! Zo nee: bijstellen!

Zijn de (beoogde) marketinginspanningen effectief? Zijn ze rendabel? Komt je beoogde identiteit over of wordt je merk toch anders ontvangen?

Waarborg kwaliteit door bij elke marketinguiting stil te staan bij je merkidentiteit en je strategische doelstelling.

Kunnen jullie dat niet voor me doen?

Uiteraard! Wij versterken merken. Kom gerust een kop koffie drinken en we helpen je, van strategie tot marketing.

Wij maken reclame meetbaar

Benieuwd hoe wij dit doen? Vul dan onderstaand formulier in.

Je mag ons natuurlijk ook zelf bellen en of mailen.

085 401 65 10 (Enschede)
020 261 13 17 (Amsterdam)

info@vazquez.nl

Onderweg naar...

Adverteren op Pinterest, nu ook in Nederland!