Apple-producten zijn een goed voorbeeld van perfectie door vereenvoudiging. Door de jaren van evolutie en verfijning zijn Apple-apparaten altijd minimalistisch gebleven, er was geen knop zonder een specifieke en cruciale rol. Hoewel zijn benadering eenvoudig wordt toegepast op het gebied van productontwerp, blijven zijn principes een inspiratie voor ingenieurs en UX / UI designers. 

8 zaken die UX/UI designers kunnen leren van Steve Jobs

Apple-producten zijn een goed voorbeeld van perfectie door vereenvoudiging. Door de jaren van evolutie en verfijning zijn Apple-apparaten altijd minimalistisch gebleven, er was geen knop zonder een specifieke en cruciale rol. Hoewel zijn benadering eenvoudig wordt toegepast op het gebied van productontwerp, blijven zijn principes een inspiratie voor ingenieurs en UX / UI designers. 

Simplicity is key

Steve Jobs was een voorstander van de eenvoudigheid. Deze succesvolle visie wordt weerspiegeld in vrijwel alle Apple-producten. De besturingssystemen die op Apple-apparaten worden gebruikt, staan bekend als ongelooflijk intuïtief, eenvoudig en ongecompliceerd. Het is een les waar webontwerpers ook van kunnen leren: de bezoeker van een website moet de logica van de pagina in één oogopslag begrijpen en precies weten wat hij vervolgens moet doen. De gebruikersinterface profiteert van een minimalistisch ontwerp omdat het op natuurlijke wijze hiërarchie en balans creëert. Eenvoudige maar duidelijke navigatie-elementen en afbeeldingen die de logica van een pagina ondersteunen.

Think outside the box

Een goede website volgt alle basisrichtlijnen, ontwerpregels en typografische normen. Het is uniek en onderscheidend op zijn eigen manier. En dat maakt het gedenkwaardig. Breek de regels, wees creatief en denk anders. De ontwerpesthetiek van Jobs werd bijvoorbeeld sterk beïnvloed door de filosofieën van zen en boeddhisme. Zijn leven verrijken met culturele invloeden was een essentieel element in Jobs passie voor design om tot bloei te komen en innovatief te zijn.

Als je een idee, product of dienst wilt verkopen, verplaats jezelf dan in de schoenen van een ander

Net als de macOS-, OS X- en iOS-besturingssystemen, moet jouw website intuïtief en vanzelfsprekend zijn. Hiërarchie en structuur door middel van negatieve ruimte zijn cruciaal, en de pagina-inhoud moet duidelijk en beknopt zijn. Bij het ontwerpen van een pagina dient de webdesigner de eindgebruiker te kennen en bieden wat de gebruiker zoekt, ongeacht het stadium van de reis van de koper. De website dient voor elke gebruiker een einddoel te hebben. Idealiter wil je dat de bezoeker iets doet, door middel van een call-to-action. Dit kan een download zijn of contact via e-mail, een aankoop doen of je aanmelden voor een nieuwsbrief. Call-to-actions moeten duidelijk zijn, goed zichtbaar en op voldoende locaties, zodat gebruikers nooit te ver weg kan komen van een conversie.

Je verslaat jouw concurrenten niet met hun eigen spel, je herdefinieert ‘t spel.

Er zijn veel geweldige websites op het internet. Bekijk concurrenten in jouw branche en probeer de dingen niet beter te doen, maar doe ze anders. Een blik op andere sites zou niet moeten ontmoedigen maar het zou jou eerder moeten motiveren om te experimenteren met verschillende stijlen en nieuwe ideeën. Als jij Chrome gebruikt, ken je wellicht de “Developer Tools” of klik jij met de rechtermuisknop om te “Inspecteren”. Met een beetje basiskennis van HTML kun je er al achter komen welke lettertypen op jouw favoriete pagina’s worden gebruikt en uit welke kleuren een verloop bestaat, wat voor soort marge en opvulling wordt gebruikt en nog veel meer. Kopieer niet, maar laat je inspireren.

Streef naar optimalisatie

Ongeacht het doel waar naar toegewerkt wordt, moet een webdesigner kritisch naar de eerste resultaten van het ontwerp kijken. Websites moeten worden getest en een fase van vallen en opstaan is onvermijdelijk. Bovendien moeten parameters van de pagina die tot betere SEO leiden, consistent worden geoptimaliseerd. Ondanks dat de grootste inspanning in het begin en tijdens het ontwerpproces gedaan moet worden, is zoekmachineoptimalisatie een proces dat nooit eindigt en even belangrijk is nadat de pagina online is gegaan. Met toenemende concurrentie wordt het voor een web-entiteit een grotere uitdaging om gevonden te worden door crawlers en, ongetwijfeld, door jouw gebruikers. Het vergt veel werk om regelmatig nieuwe inhoud te creëren, de bestaande te optimaliseren en bij te blijven met nieuwe ontwikkelingen en trends.

Oog voor detail

Steve Jobs stond erop dat elk onderdeel van de Macintosh-computer esthetisch aantrekkelijk zou zijn, tot aan de printplaten. Dit geldt evenals ook voor webdesign. Het maakt niet uit hoe klein een ontwerpfout is, dit zal worden opgemerkt door de websitebezoeker. Geloof het of niet, slechte ontwerpelementen, hoe klein ook, kunnen een aanzienlijke invloed hebben op de conversieratio. Om deze op te sporen, is testen onmisbaar. Door anderen te vragen naar hun gebruikerservaring, kunnen al deze kleine inconsistenties worden geïdentificeerd.

Het is niet alleen het product, maar ook de presentatie

De productaankondigingen van Apple waren en zijn nog steeds opmerkelijke gebeurtenissen. Jobs werd niet alleen beroemd vanwege zijn innovatieve en design denken, maar ook vanwege zijn ongelooflijke presentatievaardigheden. Steve Jobs heeft zelf nooit iets gecodeerd, dat werd gedaan door Apple-medeoprichter Steve Wozniak en Steve Jobs was het marketinggenie. Of iemand het ermee eens was of niet, hij bracht het naar het volgende niveau. Het belang van marketing wist hij al in 1985, want een merk zou alleen overleven als de kwaliteit van hoog niveau is. 

Blijf gepassioneerd 

Steve Jobs hield van wat hij deed en hij deed het met passie. Zelfs nadat hij in de beginjaren bij Apple was ontslagen, wist hij dat dit was wat hij echt in zijn leven wilde doen en probeerde hij het opnieuw; met succes. Als ontwerper heeft Steve Jobs een enorme erfenis nagelaten. Als we aan Apple denken, denken we aan Steve Jobs en het innovatieve ontwerp dat hij heeft gemaakt, en niet aan specifieke hardware. Een innovator en marketinggenie.

Meer weten over Vazquez