Trends Ontwikkeling 2020

Met het jaar 2020 in zicht geven wij je inzicht in de trends en ontwikkelingen op het gebied van marketing en communicatie. De linie Ontwikkeling blijft in ontwikkeling met AI contentcuratie, chatbots en dark mode!

AI (Artificial Intelligence) contentcuratie
De waarde van een website wordt gemeten aan de hand van de content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd. De waarde van deze content zelf, maar ook de presentatie. Kan de gebruiker vinden wat hij of zij zoekt? Is de opbouw en indeling van de website logisch en gebruiksvriendelijk? Dit is al lange tijd het onderwerp van gesprek binnen de ontwikkeling. Het is niet voor niets dat UX- en UI- designers en ontwikkelaars als paddenstoelen uit de grond schieten!

AI contentcuratie zal een steeds grotere rol spelen in de bepaling van de inhoud van de content van gebruikers. Waar Google gebruik maakt van snippets om de meest relevante content te tonen, zal het steeds gebruikelijker worden dat niet de aanbieder, maar het algoritme bepaald wat de gebruiker leest en ziet. Hierbij wordt input vergaard en vervolgens op een zo waardevol mogelijke manier gepresenteerd aan de gebruiker. Huidige clickbait- machines als BrightSide weten dit allang, al valt over de vertalingen te twisten.

Belangrijk hierbij als ontwikkelaar is om er rekening mee te houden dat de gebruiker af en toe wel graag zelf kiest, handmatig dus. Voor de gebruiksvriendelijkheid moet dat een optie zijn.

Implementatie chatbots
Online interactie. Een trend van de afgelopen jaren. Mede door de populariteit van social media waar merken kunnen communiceren met klanten en interactie met hun publiek en fans opzoeken. Communicatie van bedrijven naar gebruikers is dus niet meer eenzijdig, het zijn conversaties geworden. De volgende stap hierin zijn chatbots. Chatbots groeien al een aantal jaren in populariteit en naar verwachting zet deze trend door in het jaar 2020.

Alles is tegenwoordig interactief. Gebruikers zijn gewend om snel in contact te kunnen komen, één op één te kunnen converseren met bedrijven en vlot geholpen te worden bij vragen. Klantenservice is een arbeidsintensief proces, waarbij vele handelingen worden verricht. Door (een deel van) het klantenserviceproces te automatiseren met chatbots, worden klanten sneller geholpen.

De ontwikkelingen blijven zichzelf in een razend tempo opvolgen, wat maakt dat chatbots slimmer, sneller, en persoonlijk worden. Ze kunnen razendsnel data door om te vinden wat een potentiële klant zoekt op basis van een simpele vraag. Ook kunnen ze kunnen cross- channel (of eigenlijk cross-cms) klantgegevens bij elkaar verzamelen en uitlezen (sneller dan een mens dit kan) waardoor (potentiële) klanten snel geholpen worden.

Chatbots maken het voor bedrijven mogelijk om 24/7 bereikbaar te zijn en in een aantal gevallen ook in meerdere talen te kunnen communiceren met je websitebezoeker. Tevens is de technologie achter chatbots in staat om snel veel informatie te scannen, waardoor de gebruiker snel antwoord kan krijgen op zijn of haar vraag.

Het programmeren van chatbots om verschillende taken uit te voeren en om de bots in verschillende systemen te integreren wordt steeds makkelijker gemaakt omdat de vraag naar goede chatbots toe blijft nemen. Chatbots zijn de toekomst, in 2020, en daarna.

Dark mode
Dark mode! Een trend die in 2019 floreerde en ook in 2020 zal doorzetten. Zowel Apple als Google hebben de feature dark mode centraal staan in hun nieuwste mobiele releases. Voordat deze feature omarmd en geprijsd werd door Apple en Google werd hier al gebruik van gemaakt door bedrijven als Twitter en Slack. Ook is de optie voor dark mode in Instagram en YouTube niet onopgemerkt gebleven.

Er zijn verschillende situaties waarin dark mode nuttig kan zijn. In dark mode kan content opvallen, terwijl de omringende gebruikersinterface op de achtergrond verdwijnt. Dit verklaart ook waarom dark mode en minimalisme trends zijn waarin we correlatie zien. Minimalistische webdesigns draaien om het tonen van enkel relevante informatie, en in dark mode wordt de omgeving naar de achtergrond gedrongen. Dit maakt dark mode uitermate geschikt als je de gebruiker snel scanbare informatie voorschotelt, zoals statistieken en grafieken, of in het geval van YouTube; video’s.

Anderzijds toont dit ook de keerzijde van dark mode, als details belangrijk zijn op je site of in je app, doe je er wellicht beter aan om gebruik te maken van een lichte achtergrond. Tevens blijkt uit onderzoek dat gebruikers een donkere tekst op een lichte achtergrond sneller lezen dan lichte letters op een donkere achtergrond. Echter is dit verschil zo marginaal dat het pas opvalt bij enorme lappen tekst.

Voor ontwikkelaars is het relatief eenvoudig om dark mode te implementeren, al is het vaak wel een kwestie van ‘dubbel werk’, omdat goed gekeken moet worden welke kleurschema’s goed bij je website passen, zowel in light- als dark mode.

Het lijkt erop dat de verschillen tussen light- en dark mode in gebruik nihil zijn, dit maakt dark mode meer een stijlkeuze dan iets anders. Daarom doe je er, evenals bij de AI curated content, goed aan om je gebruiker zelf te laten kiezen voor dark- of light mode.

Een goed ontwikkeld 2020 bevat dus een speelveld met AI contentcuratie, chatbots en darkmode. Ben je benieuwd welke trends en ontwikkelingen jouw website naar een hoger niveau tillen in 2020? Wij helpen je graag!

Bel ons op 085-401-6510 of stuur direct een mail naar info@vazquez.nl om met onze linie Ontwikkeling te sparren over jouw website!

Meer weten over Vazquez