De digitale wereld is constant in beweging. We houden je graag op de hoogte van interessante ontwikkelingen binnen (de advertentiemogelijkheden) van social media.

Social Media Updates – September 2019

Facebook Search Ads

Facebook gaat Google achterna! In Facebook Marketplace en Facebook Search zijn Facebook Search Ads sinds kort mogelijk. Deze advertenties zullen dezelfde indeling en uitstraling hebben als de huidige Newsfeed Ads. Hierin is het mogelijk om deze te vullen met titel, afbeelding en een beschrijvende tekst. Video behoort (nog niet) tot de mogelijkheden, een carrousel wel. De gerelateerde zoekwoorden worden tot nog toe door Facebook geselecteerd, het is momenteel onduidelijk of je als adverteerder zelf zoekwoorden kunt (gaan) kiezen.

Vooral de Search Ads in de Facebook Marketplace lijken erg interessant voor de e-commerce branche, omdat in dit gedeelte mensen met een koopintentie zoeken. In de algemene Search van Facebook zoeken mensen voornamelijk naar mensen, pagina’s of andere content. Deze optie zou eventueel ook interessant kunnen zijn, maar dan vooral in de eerste fase van de funnel. Middels de Search Ads zou je zo het bereik en de zichtbaarheid van berichten en/of pagina’s kunnen vergroten.

Facebook legt focus binnen advertenties nog meer op beeld

Een afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden, zo handelt onder andere Facebook al langer. Om dit nog meer kracht bij te zetten worden de advertentieratio’s aangepast van 2:3 naar 4:5. Dit betekent een ander afbeeldingsformaat maar ook minder tekst. De gebruiker kan nog wel op ‘meer lezen’ klikken, maar het wordt dus nog relevanter om te scoren met je eerste zin.

Nieuwe Facebooktool om pixels te testen

Facebook heeft een nieuwe tool gelanceerd waarmee het mogelijk is om de implementatie van pixels op je website real-time te testen. Onder ‘Evenementenbeheer’ > ‘Gebeurtenissen testen’ kun je nu zien welke pixeldata wordt opgehaald op je website. Fouten en meetproblemen worden vermeld en zijn makkelijk op te lossen omdat Facebook duidelijk aangeeft wat de problemen veroorzaakt. Deze nieuwe Facebooktool is een tijdbesparende oplossing en wat ons betreft een mooie aanvulling op de reeds bekende Facebook Pixel Helper.

Uitbreiding Advertenties Instagram

Instagram is tactisch bezig! Waar we eerder al vertelden over ‘Instagram shopping’, wat onderweg is naar Nederland, werken ze nu aan advertenties in de pagina ‘ontdekken’. Tot nu toe worden advertenties in Instagram enkel vertoont in de tijdlijnpagina ‘home’, maar hier komt verandering in. Advertenties zullen niet direct op de hoofdpagina ‘ontdekken’ worden getoond, maar wel in de ‘staartjes’ van de posts op deze pagina. Instagram gebruikers scrollen vaak door de ‘ontdekken’ pagina, maar klikken ook regelmatig een post aan. Vanuit hier kunnen gebruikers omlaag scrollen om soortgelijke content te zien. In dit scrolloverzicht zullen binnenkort ook advertenties getoond worden.

De nieuwe feature kan worden geactiveerd door gebruik te maken van de automatische plaatsing optie, óf door te kiezen voor de ‘verkennen’-plaatsing.

Nieuwe campagnedoelstellingen in LinkedIn

Waar voorheen binnen LinkedInadvertenties enkel de doelen ‘Website klikken’, ‘Betrokkenheid’, ‘Video views’ en ‘leadgeneratie’ beschikbaar waren, heeft LinkedIn afgelopen maand besloten hier ‘merkbekendheid’ en ‘Website conversies’ aan toe te voegen. Eerder waren deze doelen via een omweg al mogelijk onder ‘website klikken’ maar nu is de gebruiksvriendelijkheid voor de marketeer voor deze doelen aanzienlijk verhoogd.
Voor Talent Solutions klanten is ook ‘sollicitanten’ als doelstelling toegevoegd.

Snapchat concurreert met YouTube

Waar InstagramTV al een interessante feature was die het YouTube moeilijker maakte, heeft Snapchat dit naar een nieuw niveau getild. Eind 2018 introduceerde dit social media platform al exclusieve series van snaps, genaamd ‘Snapchat Originals’, nu gooien ze er nog een schepje bovenop. Snapchat is druk bezig met een nieuw tabblad in de app, genaamd Shows. Deze moet het makkelijker maken om de ‘Snapchat Originals’ te bekijken en nieuwe afleveringen en programma’s te volgen.

Pinterest gaat de strijd aan met stress, angst en verdriet

Pinterest, het platform waar dagelijks miljoenen zoekopdrachten worden uitgevoerd en menigeen inspiratie opdoet voor allerlei dingen, krijgt een interessante nevenfunctie. Het platform merkte op dat er ook opvallend veel gebruikers Pinterest inzetten om informatie op te zoeken en gesprekken te voeren omtrent emoties en (mentale) gezondheid. Om deze gebruikers meerwaarde te bieden heeft het platform Brainstorm, Vibrant Emotional Health en de Britse zelfmoordpreventielijn ingeschakeld. Het gevolg? Een nieuwe functionaliteit waarbij gebruikers die zoeken op termen als ‘stress’ en ‘angst’ naar een speciaal ‘verborgen’ Pinterest plekje worden geleid, waar gegevens anoniem blijven en geen advertenties worden getoond, maar de gebruiker stappenplannen kan vinden met bijvoorbeeld meditatieoefeningen.

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!
Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez