Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

4,5 miljoen Nederlandse gebruikers voor TikTok

Cijfers van moederbedrijf Bytedance tonen aan dat het aantal gebruikers in Nederland in drie maanden met een miljoen gebruikers is gestegen. De tieners in Nederland zijn niet meer de grootste groep gebruikers. Gebruikers van TikTok in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar zijn nu de grootste groep in Nederland. Dit kan betekenen dat TikTok een grote bedreiging kan vormen voor de populaire platformen zoals Instagram en Snapchat.

Instagram heeft ‘Reels’ gelanceerd in Nederland en begint strijd met TikTok

Een zet die voor niemand als een verrassing komt, Facebook Inc. heeft de nieuwe feature ‘Reels’ gelanceerd. De nieuwe Reels feature lijkt op TikTok. Deze nieuwe feature is in vijftig landen gelanceerd. Instagram Reels is een nieuwe manier om korte creatieve, entertainende video’s te delen en ontdekken.

Instagrammers kunnen multi-clip video’s maken van maximaal 15 seconden. De video’s kunnen bewerkt worden met diverse tools die Instagram aanbiedt. Deze tools geven de gebruikers de mogelijkheid om audio toe te voegen vanuit de bibliotheek van instagram, de video te versnellen of te vertragen. Dit zijn nog maar een paar voorbeelden van hoe een gebruiker zijn creativiteit los kan laten gaan.

Het is geen verrassing of mysterie hier; het is eigenlijk TikTok binnen Instagram. Als je TikTok al eens hebt gebruikt, kan je de gelijkenissen zien. TikTok groeit snel, maar zal deze nieuwe functie van Instagram de groei vertragen en ervoor zorgen dat Instagram-gebruikers op Instagram blijven? Dat gaan we met de tijd zien!

Bron: Instagram

Facebook helpt bedrijven met betaalde online evenementen

Veel bedrijven in Nederland ervaren nog steeds de gevolgen van de coronacrisis. Zo ervaren zij veel obstakels die in de weg staan om echt contact te krijgen met hun klanten. Facebook wil hierbij graag helpen en maakt het mogelijk om betaalde evenementen te organiseren via Facebook.

Het is mogelijk als bedrijf en creators om de kosten in rekening te brengen bij de online bezoeker voordat die deelneemt. De nieuwe functie van evenementen is vanaf augustus voor twintig landen beschikbaar en daar is Nederland één van! Bekijk hier hoe het precies moet.

bron: Facebook

Minder targeting opties voor Facebook advertenties

Social media marketeers maken massaal gebruik van de capaciteit van Facebook om hypergerichte advertenties te gebruiken om zo de juiste doelgroepen te bereiken. Toch is het dan best wel vreemd dat Facebook in augustus aangekondigd heeft om meer dan 1.000 opties voor advertentie targeting te verwijderen. De reden hiervoor is dat deze targeting opties niet veel gebruikt werden of overbodig waren. Volgens Facebook heeft deze opruimactie geen grote invloed voor adverteerders. 

In de afgelopen jaren heeft Facebook de targetingopties regelmatig herzien en verfijnd. Hierdoor wordt het voor adverteerders makkelijker gemaakt om de targeting te vinden en gebruiken dat het meeste oplevert voor bedrijven en mensen.

Meer informatie?

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!

Meer weten over Vazquez