Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

Pinterest kondigt lancering aan van Pin Stories

Pinterest heeft aangekondigd Story Pins te lanceren. Zij haken met deze lancering in op de social stories trend met een platform-unieke benadering.

Bron: Pinterest

Het format van pin stories is vergelijkbaar met de stories van andere platformen. De pin stories worden ook weergegeven in full-screen en er is een swipeable feed van stories frames. Het verschil is dat de story in een pin zit, in tegenstelling tot een aparte Pinterest stories-feed zoals de andere platformen dat doen. Ook verdwijnt een story pin niet na 24 uur.

Het is dus gebaseerd op de story functie van andere platformen, maar het is meer gericht op praktische doeleinden. Pin stories zijn in eerste instantie alleen beschikbaar voor geselecteerde videomakers in de VS, en de komende maanden zullen er meer regio’s volgen. 

Daarnaast voegt Pinterest ook een nieuw tabblad Betrokkenheid toe voor videomakers, waar ze hun pin-activiteit op één tabblad kunnen beheren. Ook werkt Pinterest de profielen bij, met een nieuw weergaveformaat en bijgewerkte contactopties.

Dit zijn enkele handige nieuwe opties en nu Pinterest een aanzienlijke groei ervaart tijdens de corona-periode, zullen deze tools meer manieren bieden om zowel verbinding te maken als de betrokkenheid te maximaliseren, op basis van meer diepgaande, specifieke statistieken.

Tiktok lanceert Marketing Partner Program voor adverteerders

Tik Tok heeft een nieuw Marketing Partner Program gelanceerd. Dit is het nieuwste element van het platform in de poging hun advertentie-potentie uit te breiden en de kansen voor merken te maximaliseren. Het nieuwe Marketing Partner Program biedt een reeks goedgekeurde advertentie- en creatieve services die merken kunnen helpen bij het beter bereiken van hun marketingdoelen op de app.

Door middel van partners worden deze advertentie- en creatieve services aangeboden. Er is een groeiende gemeenschap van technologie bedrijven ontstaan, die marketeers helpen hun creativiteit te uiten en hun bedrijf op TikTok te laten groeien. Deze TikTok-marketingpartners zijn doorgelichte experts die advertentiecampagnes maken, implementeren en meten.TikTok heeft al 20 gecertificeerde partners, variërend in expertise op het gebied van social media marketing. Op dit moment zijn er twee gecertificeerde partners in Nederland. Het is ook mogelijk om zelf een gecertificeerde partner te worden als je aan TikTok’s criteria voldoet.

De partners zijn onderverdeeld in 4 categorieën:

Brands, klein of groot, met een interesse in adverteren op TikTok zouden kunnen kijken hoe deze nieuwe partners kunnen helpen met het lanceren van een TikTok-campagne.

Facebook is bezig met het verwijderen van hun restricties op tekstcontent in Facebook Ad Images.


Facebook is restricties op tekst in Facebook Ad Images aan het verwijderen. Dit is een veelbetekenende update voor brands die gebruik maken van Facebook advertising. Facebook verwijderd dus de ‘20% tekst in afbeelding’ regel. Zij hebben een statement naar buiten gebracht dat ze ermee bezig zijn. Het voordeel hiervan is dat er tijdens het adverteren geen rekening hoeft gehouden te worden met deze restricties, waardoor specifieke herformattering van advertentie-afbeeldingen niet meer nodig is om in overeenstemming te zijn met de advertentieregels van Facebook. Facebook raadt adverteerders wel aan “uw tekst kort, duidelijk en beknopt te houden om uw boodschap effectief over te brengen”, ook al zijn de restricties weggehaald.

Facebook kondigt integratie van Messenger en Instagram Direct aan

Facebook heeft de volgende stap gezet in zijn messaging-integratieplan door de nieuwe cross-messaging-functionaliteit aan te kondigen.

Uitgelegd door Facebook:

“We verbinden de Messenger- en Instagram-ervaring om enkele van de beste Messenger-functies naar Instagram te brengen, zodat je toegang hebt tot de beste berichtervaring, ongeacht welke app je gebruikt.”

Volgens Facebook is het hebben van zoveel berichten opties verwarrend, en zeggen 1 op de 3 mensen dat zij het lastig vinden om te onthouden waar bepaalde gesprekken terug te vinden zijn. Facebook wil die verwarring verminderen door al je berichten op een enkel, verenigd platform te brengen. 

Zoals opgemerkt, is het overkoepelende doel van Facebook om al zijn berichten platforms – Messenger, Instagram Direct en WhatsApp allemaal verbonden te hebben, zodat gebruikers binnen elke app directe berichten naar elkaar kunnen sturen zonder elke app te hoeven downloaden. Dat zou Facebook de onbetwistbare leider maken op het gebied van wereldwijde berichtenuitwisseling, terwijl het ook nieuwe kansen zou openen voor marketing, e-commerce en meer, allemaal binnen dit enorme platformonafhankelijke netwerk. Het is nog niet bekend wanneer deze integratie plaatsvindt.

Zie hieronder hoe het werkt.

Meer informatie?

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!

Meer weten over Vazquez