Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

Facebook lanceert nieuwe advertentietools

Om retailers te helpen het meeste uit de feestdagen te halen heeft Facebook een aantal nieuwe advertentietools aangekondigd. De belangrijkste update is de mogelijkheid om producttags toe te voegen binnen Instagram-advertenties. Hierdoor kunnen gebruikers direct worden doorverwezen naar een specifiek product in een foto.

Facebook voegt ook een aantal nieuwe Aangepaste Doelgroep-opties toe om bedrijven te helpen bij het opnieuw targeten van mensen die interesse hebben getoond in producten. Zo is het sinds kort mogelijk om een doelgroep te maken van mensen die interactie hebben gehad met producten uit de productcatalogus of met het winkelgedeelte op Facebook en/of Instagram.

Tot slot heeft Facebook een nieuwe test gelanceerd met verschillende kortingsfuncties voor Facebook- en Instagram-winkels in de VS. Deze optie maakt het voor bedrijven makkelijker om snelle promoties te houden in hun Facebook-winkels. Naar verwachting zal deze functie later breder uitgerold worden.

Facebook rolt nieuwe visuele effecten uit

Facebook rolt een aantal nieuwe opties uit voor visuele effecten voor foto’s die in de nieuwsfeed worden gepost. De effecten voegen een gesimuleerde beweging toe aan foto’s, waardoor deze aanvoelen als een video.

Zoals je hierboven kunt zien bieden de nieuwe opties 2 toolsets voor visuele effecten, namelijk: ‘Layout’ en ‘Motion’. Layout biedt verschillende presentatiestijlen voor posts met meerdere afbeeldingen. Motion voegt een basisbeweging toe aan de beelden.

LinkedIn helpt werkzoekenden bij hun volgende stap

LinkedIn introduceert nieuwe opties om werkzoekenden te helpen de volgende stap in hun carrière te zetten. Hiermee wil LinkedIn ieder lid helpen in wellicht moeilijkere tijden. De belangrijkste nieuwe opties zijn de interactieve Career Explorer-tool en de profielfotokaders #Hiring en #OpenToWork.

De nieuwe Career Explorer-tool kan werkzoekenden helpen bij het uitstippelen van hun volgende stap. Met behulp van LinkedIn-gegevens laat de tool werkzoekenden zien hoe hun vaardigheden en ervaringen uit het verleden kunnen worden vertaald in nieuwe rollen. Daarbij biedt LinkedIn Learning-cursussen die nodig zijn om vaardigheden aan te vullen.

De profielfotokaders maken het vooral voor werkzoekenden gemakkelijker om hun professionele netwerk te betrekken in hun zoektocht. LinkedIn geeft aan dat tot dusver meer dan 3 miljoen leden de nieuwe profielfotokaders uitgeprobeerd hebben. Het resultaat? Gemiddeld 40% meer InMails van recruiters en 20% meer kans berichten te ontvangen.

Pinterest blijft groeien en lanceert wederom nieuwe e-commerce tools

Het is officieel: meer dan 400 miljoen mensen over de hele wereld komen nu elke maand naar Pinterest om inspiratie op te doen. Wat hierbij opvalt is dat de groei vooral te zien is bij Gen Z, Millennials en jawel, mannen. Nu iedereen meer en vaker thuis zit zijn de zoekopdrachten naar huisinrichting en ideeën voor thuis sterk gestegen.

Deze nieuwe kansen die dit biedt grijpt Pinterest met beide handen aan. Afgelopen maand is er een nieuwe reeks tools voor verkopers geïntroduceerd, waaronder een nieuw storefront-profiel, snellere opname van catalogi-feed, collecties als winkeladvertentie-indeling, video voor collecties, automatisch bieden en verbeterende conversie-inzichten en analyse.

Snapchat blijft vol inzetten op AR met behulp van LiDAR

Op 23 oktober kondigde Apple zijn nieuwe iPhone 12 aan, die onder meer een nieuwe LiDAR-scanner bevat, die het digitaal in kaart brengen van real-world scènes zal verbeteren. Hiermee breekt er een volgende fase van AR aan en Snapchat lijkt in de voorhoede van de technologie te blijven.

LiDAR, wat staat voor ‘light detection and range’, meet hoe lang het duurt voordat licht een object bereikt en weerkaatst. In de praktijk maakt dit een grotere diepte-mapping mogelijk door een beter begrip van objecten binnen een frame te verkrijgen, en zal het de creatie van AR-tools vergemakkelijken die beter kunnen communiceren en reageren op real-world signalen en objecten.

Zoals je in het voorbeeld hierboven kunt zien, werkt Snapchat al samen met Apple om de nieuwe technologie te maximaliseren. Binnenkort zal de Lens Studio worden bijgewerkt en krijgen ook makers de mogelijkheid om eigen Lenzen te bouwen met behulp van LiDAR-detectie.

Scan producten binnen Snapchat

In juni kondigde Snapchat tijdens de jaarlijkse Snap Summit al enkele toevoegingen aan voor de Snap Camera, waaronder de mogelijkheid om aanvullende productinformatie te krijgen, zoals voedingsgegevens, door simpelweg een product te scannen. Nu, een paar maanden later, breidt Snapchat de opties uit met een barcode scanner.

Door middel van de scanner kunnen gebruikers nu voedsel- en wijnetiketten scannen om meer informatie over bepaalde producten te krijgen. De aanvullende productgegevens worden mogelijk gemaakt door verbinding met apps van derden. In dit geval Yuka en Vivino. De toepassing hiervan zal ik de toekomst verder uitgerold worden.

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!
Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez