Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

Social Media Update mei 2021

Audio-only hype zet social media-platformen aan tot actie

Het is een aantal maanden geleden dat Clubhouse voor opschudding zorgde in het social media-landschap en een ware audio-hype ontketende. Er wordt geschat dat het social media-platform op dit moment rond de 10 miljoen gebruikers wereldwijd heeft. Een enorme stijging in vergelijking met de 1.500 gebruikers in mei 2020. 

Facebook Audio Rooms

De audio-hype is natuurlijk niet onopgemerkt gebleven bij de concurrentie. In onze vorige update viel al te lezen dat Facebook een audio room-functie had aangekondigd. Inmiddels is er meer bekend over de directe aanval van Facebook op Clubhouse. Audio Rooms gaat namelijk een plek krijgen in de Facebook- en Messenger-app, waarin audio sessies van connecties en groepen prominent in de apps uitgelicht zullen worden. 

Niet alleen Facebook duikt trouwens op deze trend. Onder andere LinkedIn en Reddit hebben ook aangekondigd met een soortgelijke functie te komen. Twitter, die eerder al Spaces lanceerde, heeft aangekondigd dit verder uit te gaan breiden. Op zijn beurt zit ook Clubhouse niet stil nu ze een exclusieve deal met de NFL getekend hebben.

Wie gaat dit audio gevecht winnen?

Facebook toont vorderingen in objectidentificatie-technologie

Hoewel de systemen voor machine learning de laatste jaren veel beter zijn geworden in het identificeren van objecten in stilstaande frames, is de volgende stap het identificeren van objecten in een video. Dit zou nieuwe kansen en mogelijkheden kunnen creëren voor onder andere productplaatsingen en visuele effecten.

Facebook objectidentificatie-technologie

Google is al langer bezig met soortgelijke tools, wat heeft geleid tot nieuwe opties binnen YouTube op het gebied van e-commerce. Nu zet dus ook Facebook de volgende stappen hierin. Het zal moeten leiden tot automatische producttags in video’s, zelfs zonder dat de maker dit handmatig dient in te voeren.

En dan is er ook nog AR. Nu Facebook zijn eigen AR-bril ontwikkelt, is het ook goed mogelijk dat dezelfde technologie ingezet zal worden om objecten in het echte wereldbeeld te identificeren om zo hulp, promoties en andere informatie te bieden aan de gebruiker.

Nieuwe video-advertentieopties binnen Facebook en Instagram

Facebook heeft een aantal nieuwe opties voor adverteerders aangekondigd. Ten eerste zullen er op onderwerpen gebaseerde targetingopties komen voor in-stream video’s. Zoals je in de afbeelding hieronder kunt zien zijn er grotere onderwerpgroepen te selecteren, maar ook enkele specifieke subgroepen.

Facebook video targetingopties

Op Instagram komen er voor het eerst Reels-advertenties aan, waardoor ook deze plaatsingsoptie beschikbaar zal komen voor adverteerders. Reels-advertenties zijn vrijwel hetzelfde als organische Reels, maar met extra functies zoals het toevoegen van een CTA-knop onderaan de video. Een Reels-advertentie kan maximaal 30 seconden lang zijn.

Instagram Reels-advertenties

Tot slot voegt Facebook nieuwe stickeradvertenties toe voor Facebook Stories. In de komende weken gaat Facebook aangepaste stickeradvertenties voor Facebook-verhalen testen met geselecteerde adverteerders en videomakers. Met deze advertentiestickers kunnen adverteerders nieuwe plaatsingen aanboren en videomakers geld verdienen met hun Facebook-verhalen.

Facebook Stories sticker advertenties

Advertenties maken vanuit de WhatsApp Business-tools

De WhatsApp Business-tool moet een meer allesomvattende tool worden voor zakelijke en persoonlijk gebruik, aldus Facebook. Met het toevoegen van promotietools voor bedrijven op WhatsApp hoopt Facebook het bewustzijn voor adverteren te vergroten.

WhatsApp Business-advertenties

Voor alle duidelijkheid: bedrijven waren al in staat om advertenties te maken die terugverwijzen naar WhatsApp, dit moest tot dusver echter altijd via het Facebook Advertentiebeheer.

TikTok lanceert Lead Generation Ads

Waar langer bestaande social media-platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn dit advertentieformat al actief aanbieden is het nu ook de beurt aan TikTok. Het gaat om een leadgeneratie-advertentie, waaraan een formulier is gekoppeld binnen het platform.

TikTok leadgeneratie advertenties

De gegevens worden automatisch ingevuld op basis van eerder ingevulde profielinformatie. De enige actie die de gebruiker moet voltooien is het verzenden van het formulier. Dit maakt het een eenvoudige, gestroomlijnde en snelle manier van leads genereren.

Pinterest versterkt samenwerking met Shopify

Om het voor webshopeigenaren over de hele wereld eenvoudiger te maken om hun producten onder de aandacht te brengen breidt Pinterest de samenwerking met Shopify uit naar 27 nieuwe landen, waaronder: Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Met de Pinterest-app voor Shopify worden producten automatisch omgezet naar productpins die op het platform gevonden kunnen worden en/of gebruikt kunnen worden binnen campagnes die gebruik maken van de productcatalogus.

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!
Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez