Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

Gratis een webshop starten op Facebook en Instagram

Facebook introduceert een nieuwe functie: Shops. Al jaren is de focus van zowel Facebook als Instagram meer aan het verschuiven richting e-commerce. Zo werd de Marketplace geïntroduceerd en is het al een tijdje mogelijk om producten te taggen in berichten. Met de langverwachte introductie van Shops wordt hier een krachtig vervolg aan gegeven.

Met deze nieuwe functie is het mogelijk een eigen ‘webshop’ binnen Facebook en Instagram op te zetten, om zo via beide kanalen direct producten en diensten aan te bieden. Een Facebook Shop is gemakkelijk in te richten voor bedrijven die al gebruik maken van een catalogus. Het inrichten van een dergelijke catalogus kan handmatig of via een product feed, waarbij de laatste de voorkeur geniet.

De Shop op Facebook en Instagram is geheel naar eigen smaak aan te passen. Hierdoor is het mogelijk om je eigen huisstijl terug te laten komen, waardoor het voelt alsof je op je eigen webshop beland bent. Een eerder artikel die we hier over schreven is hier te lezen.

Facebook Marketplace test een optie voor 3D-productfotografie

Zoals hierboven al aangegeven maakt Facebook grote sprongen richting e-commerce. Een mogelijk nieuwe optie voor productfoto’s onderstreept dit nogmaals. Facebook test momenteel namelijk diverse geavanceerde AR- en AI-gebaseerde tools om de online winkelervaring om het platform te verbeteren.

Een van deze nieuwe tools is bedoeld om productaanbevelingen persoonlijker en levendiger te maken, om zo de beperkingen in virtuele productbeoordeling te verminderen. Met de 3D-optie kunnen Marketplace-verkopers een volledig overzicht van hun items visueel weergeven.

Verhoog je interactie op LinkedIn met polls

LinkedIn is op dit moment bezig om een nieuwe poll-optie te lanceren. Middels een poll-optie is het eenvoudig om snel feedback te verzamelen en de betrokkenheid op berichten te vergroten. Zoals op de video te zien is, werkt het invoegen van polls vrijwel hetzelfde als op andere platformen.

Je voegt tijdens het maken van een bericht een poll in, typt de vraag en voert maximaal 4 antwoordmogelijkheden in. Vervolgens kies je duur van de poll (tussen 1 dag en 2 weken), voegt eventueel een notitie toe en publiceert het bericht. LinkedIn verwacht zelf dat deze optie vooral effectief gaat zijn binnen groepen.

Pinterest breidt e-commerce toepassingen uit

Net als Facebook zet ook Pinterest steeds meer in op de ontwikkelingen van het platform richting online shopping. Pinterest is de afgelopen jaren sterk in populariteit gestegen, wat tot gevolg heeft dat ook steeds meer retailers hierop actief zijn om hun producten te promoten. Om retailers meer opties te bieden komt Pinterest met een aantal nieuwe en geüpdatete functies die stapsgewijs wereldwijd uitgerold zullen worden.

De eerste functie die het meest in het oog springt is de mogelijkheid om via je eigen camera te starten met shoppen. Hoe dit werkt? Klik op de camera in de zoekbalk, maak of upload een foto en zie in het tabblad ‘Winkel’ een feed met shoppable pins op basis van de de afbeelding die geïdentificeerd is. Elke productpin linkt rechtstreeks naar de afrekenpagina op de site van de winkel.

Verder lanceert Pinterest een nieuwe Shop-tab en zogenaamde Shopping Spotlights. Het nieuwe Shop-tabblad lijkt op een persoonlijke boodschappenlijst. Zo voelt winkelen op Pinterest alsof je door de pagina’s van je eigen catalogus bladert met daarin perfect afgestemde producten. Shopping Spotlights worden gevuld op basis van deskundige aanbevelingen van invloedrijke mode-iconen en thuisproevers.

Snapchat introduceert Landmarkers

Snapchat gaat nog een stapje verder met augmented reality. Snapchat heeft namelijk Landmarkers aangekondigd, waarvan de eerste 5 zelfs al uitgewerkt zijn. Landmarkers zijn bedoeld om ‘s werelds bekendste locaties letterlijk nieuw leven in te blazen. Net als Marker Tracking volgt Landmarker Tracking hiervoor de opgegeven fysieke locatie van de gebruiker.

Naast de Eiffeltoren vind je Landmarkers bij Buckingham Palace in Londen; het Capitool in Washington, DC; het Flatiron-gebouw in New York City; en het TCL Chinese Theatre in Hollywood. Inmiddels zijn daar al een aantal ontwerpen door Snapchat-gebruikers bij gekomen, waaronder onderstaand design van het Rijksmuseum in Amsterdam.

[aiovg_video mp4=”https://dms.licdn.com/playlist/C4D05AQElVYIsNYl5Zw/feedshare-video-captions-thumbnails-ambry-mp4_h264_crf28_720P/0?e=1591700400&v=beta&t=ZUfN9hMLiI37vEBou0t59ujRkOMOwqxDiVC7I69tKNc”]

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!
Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez