Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

Clubhouse sluit deal met TED

Clubhouse is zijn buzz misschien al een beetje verloren, omdat de grotere concurrerende spelers audio-sociale elementen en functies willen toevoegen die zo zijn ontworpen om de groei teniet te doen. Het platform heeft echter nog een paar trucjes in petto.

Clubhouse heeft aangekondigd dat ze een samenwerking zijn aangegaan met TED om exclusieve inhoud van TED’s lijst van opinieleiders en experts te delen, wat zou kunnen helpen om gebruikers terug te laten komen naar de app. Sinds deze week zal TED een reeks kamers hosten via hun officiële Clubhouse Club.

Snapchat biedt erkenning voor certificering via het Snap Focus Education Platform

Snapchat biedt een nieuwe manier voor marketeers van sociale media om hun kennis van Snap-advertenties onder de aandacht te brengen met een officiële certificering die nu beschikbaar is via het Snap Focus-onderwijsplatform.

De certificering omvat vijf belangrijke elementen, elk met een eigen overzicht en lesplan:Genereer volledige resultaten met Snapchat

Elke cursus duurt ongeveer 30 minuten om te voltooien, en er is dan een eindexamen en een enquête-element aan het einde.

Als je dat allemaal voltooit, krijg je jouw eigen Snapchat-certificeringsbadge, die je vervolgens aan je persoonlijke profiel kunt toevoegen als een extra markering van je branchekennis.

Facebook lanceert bètatest van ‘Bulletin’

Facebook’s CEO Mark Zuckerberg kondigde dinsdag hun nieuwe nieuwsbriefplatform Bulletin aan in een Audio Room. De nieuwe site zal een plek zijn voor schrijvers en podcasters om inhoud te publiceren en een abonneebestand op te bouwen.

Aangezien dit nieuwe platform in ontwikkeling is, test Facebook tools en functies met een klein aantal geselecteerde schrijvers, maar deelt een overzicht van wat komen gaat.

Bulletin uitgelegd door Facebook:

“Via Bulletin willen we de makers ondersteunen en onze bestaande tools verenigen met iets dat meer direct geweldige schrijf- en audio-inhoud zou kunnen ondersteunen – van podcasts tot Live Audio Rooms – allemaal op één plek. We respecteren het werk van schrijvers en iedereen die met ons samenwerkt, zal volledige redactionele onafhankelijkheid hebben.”

TikTok herinnert merken eraan ‘Don’t make ads. Make TikToks.’

Het is nu ongeveer een jaar geleden dat TikTok ‘TikTok for Business’ lanceerde en merken uitdaagde met de gewaagde uitspraak: ‘Don’t make ads. Make TikToks’.

Na een jaar lang aandringen merken lid te laten worden van het platform, heeft TikTok nu een nieuw bericht gepubliceerd waarin hun oorspronkelijke advies wordt herhaald en meer licht geworpen wordt op wat het werkelijk betekent om ‘TikToks te maken’.

De TikTok for Business-mantra moet niet letterlijk worden genomen en is een nuttige boodschap voor marketeers om uit te breiden naar alle sociale platforms en campagnes. Het is bedoeld om marketeers aan te moedigen de creativiteit van het platform te omarmen.

In een poging om de voordelen van het volgen van TikTok’s advies te benadrukken, hebben ze gemaakte TikToks gedeeld van merken die deze advertentie-trend met groot succes hebben gevolgd.

Zoals uitgelegd door Katie Puris, hoofd van TikTok Global Business Marketing:

“Wat er op TikTok gebeurt, is volledig uniek. Elke dag nemen mensen deel aan campagnes, bouwen ze samen met hen en creëren ze zelfs hun eigen TikToks voor merken en producten waar ze van houden. We horen mensen vaak zeggen: ‘Ik wist niet eens dat dat een advertentie was!’ en dat is het doel op TikTok. Het werk is zo goed, het past er precies in en het wordt gevierd… net als een TikTok.”

TikTok behoudt zijn voorsprong als de meest gedownloade app

Nu we het toch al over TikTok hebben… ondanks aanhoudende zorgen over de inhoud, problemen met gegevensveiligheid en andere controverses in verschillende mate, was TikTok in juni 2021 opnieuw de meest gedownloade niet-gaming-app, volgens de laatste gegevens van Sensor Tower.

Dat betekent dat TikTok de afgelopen 18 maanden de eerste plaats heeft behouden, met als enige uitzondering november vorig jaar, toen WhatsApp even de eerste plaats innam, en januari van dit jaar, toen Telegram een plotselinge downloadgolf had.

Instagram test nieuwe reactie ‘limieten’

Instagram introduceert een nieuwe optie om misbruik op het platform tegen te gaan, dit keer gericht op het beperken van acties van groepen gebruikers, in plaats van het dempen of beperken van individuele profielen.

Zoals je kunt zien in dit voorbeeld zien sommige Instagram-gebruikers nu een nieuwe ‘Limits’-optie in hun privacy-instellingen, waarmee je tijdelijk ongewenste opmerkingen en berichten van geselecteerde groepen kunt beperken.

Instagram zegt dat het groepen accounts zal aanbevelen die je misschien wilt beperken, op basis van gedetecteerde activiteit, waardoor gebruikers interacties voor deze gebruikers kunnen verbergen, tenzij ze ervoor kiezen om ze handmatig te zien.

TikTok voegt nieuwe ‘Shoutouts’-optie toe

Oke, we gaan het toch nog even over TikTok hebben. De concurrentie voor topmakers op TikTok neemt namelijk flink toe, hierdoor werkt TikTok er hard aan om meer opties voor het genereren van inkomsten te bieden, om te voorkomen dat de topsterren afdrijven naar andere, meer lucratieve kansen.

TikTok heeft dan ook sinds kort een nieuwe Cameo-achtige optie toegevoegd genaamd ‘Shoutouts’ in de app, waarmee fans kunnen betalen om platformsterren een gepersonaliseerde videoboodschap te laten sturen.

Zoals je kunt zien in dit voorbeeld kunnen gebruikers met ‘Shoutouts’ betalen, in TikTok-munten, om hun favoriete maker een persoonlijk bericht te laten sturen. De maker heeft dan drie dagen om een toegewezen Shoutout te accepteren of af te wijzen, daarna nog een week om de clip te maken en uiteindelijk naar de inbox van de gebruikers te sturen.

Wat zijn TikTok-munten, vraag je je misschien af? TikTok heeft vorig jaar haar eigen virtuele valuta toegevoegd, waarmee gebruikers voornamelijk virtuele geschenken kunnen kopen die tijdens TikTok-livestreams naar makers kunnen worden verzonden.

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op! Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez