Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

LinkedIn: nieuwe remarketing-mogelijkheden

LinkedIn heeft een nieuwe remarketing functie op basis van videoweergaven en leadformulieren. De nieuwe functie maakt het mogelijk om LinkedIn gebruikers die een videoadvertentie hebben bekeken of een leadformulier hebben ingediend, opnieuw te bereiken. 

De gebruikers die al eerder in contact zijn geweest met je advertenties bevinden zich verder in de marketing funnel. Door de content van de remarketing campagnes te personaliseren kun je de potentiële klanten makkelijker laten converteren.

Adverteerders kunnen gebruikers op twee nieuwe manieren retargeten:

– Video interactie (25, 50, 75 of 97 procent)

– Leadformulieren (geopend of verstuurd)

Adverteerders kunnen op basis van maximaal 365 dagen in het verleden een doelgroep opzetten. De nieuwe functie is te vinden binnen de LinkedIn Campaign Manager onder Assets > Gemachte doelgroepen > Doelgroep maken.

Twitter introduceert audio tweets

Twitter heeft aangekondigd dat er binnenkort een functie komt waarbij gebruikers audio-tweets kunnen verzenden in plaats van berichten. Volgens Twitter gaan sommige nuances van de tekstberichten verloren door het beperkte aantal tekens (280) en kan hierdoor de boodschap verkeerd geïnterpreteerd worden. Daarom de uitkomst van de audio-tweets. Eerder maakte Twitter al gebruik van foto’s, video’s, gifjes en peilingen om de tweets aan te vullen.

De maximale duur van een audio-tweet zal 140 seconden zijn, maar het zal wel mogelijk zijn om er meerdere in één bericht te plaatsen. Net als alle andere Twitter berichten verschijnen de audio-tweets in je tijdlijn. Tijdens het luisteren kun je door de tijdlijn blijven scrollen en je kunt blijven luisteren naar de audio terwijl je andere apps opent of je iPhone vergrendelt.

De audio-tweets worden nu getest door een kleine groep iOS-gebruikers. Twitter laat weten dat binnenkort iedereen met een iPhone een audio-tweet kan versturen.

Marketing e-mails verzenden via Facebook

Binnenkort zal het mogelijk zijn om aangepaste marketing e-mails te verzenden via je business Facebook-pagina. Erg handig voor kleine bedrijven die nog niet zo bekend zijn met e-mailmarketing. Het zal helpen om contact te maken met hun doelgroep d.m.v. eenvoudige CRM-tools.

Beheerders van een Facebook-pagina zullen de mogelijkheid krijgen om manueel alle contacten toe te voegen in de database. Eenmaal akkoord met de gebruiksvoorwaarden en GDPR richtlijnen, kan je verschillende e-mail campagnes opzetten binnen Facebook.

Ook kan de nieuwe functie helpen met het targeten van de juiste doelgroep voor de Facebook-advertenties. Zodra er een actieve lijst met e-mailcontacten aangemaakt is, kun je die vervolgens gebruiken om een aangepaste doelgroep aan te maken op basis van de bestaande eigenschappen en interesses van de e-maillijst.

De functie onderstreept de introductie tot de nieuwe CRM-sfeer, die ook deel kan uitmaken van de uitgebreide tools van Facebook om de MKB-bedrijven te helpen overstappen op digitale marketing om de gevolgen van COVID-19 te verzachten.

TikTok lanceert ‘TikTok For Business’

TikTok kondigt aan dat het advertentieplatform open is voor bedrijven. Hiermee biedt TikTok marketeers een scala aan bronnen en tools om hen te helpen met de korte video’s voor hun advertentiecampagnes.

Zoals uitgelegd door TikTok:

“Met de lancering van TikTok For Business wilden we de creatieve, positieve en echte momenten omarmen die onze community zo speciaal maken met oplossingen voor bedrijven om contact te maken en te groeien met onze wonderbaarlijk expressieve community.”

Het platform bevat tips, opmerkingen en links naar andere TikTok-tools, zoals de Creator Marketplace en het zelfbedieningsadvertentieplatform (dat nog niet in alle regio’s beschikbaar is). Verder bevat het platform links naar een reeks casestudy’s om bedrijven te helpen begrijpen hoe ze TikTok optimaal kunnen gebruiken voor hun promoties. Onderstaande advertenties zijn beschikbaar voor TikTok.

Facebook kondigt update van algoritme voor nieuwsfeed aan

Door dit nieuwe algoritme zal er meer nadruk gelegd worden op originele rapportages en de inhoud van nieuwswebsites die informatie over hun journalisten verstrekken, waardoor de transparantie wordt vergroot.

De verandering komt naarmate meer mensen zich wenden tot Facebook voor nieuwsinhoud. Volgens Pew Research krijgt ongeveer 68% van de Amerikanen nu zijn nieuwsinhoud van sociale platforms, met Facebook als leidende bron. Verder worden veel lokale nieuwsuitzendingen in Amerika gedwongen om te sluiten vanwege de gevolgen van de COVID-19-pandemie. Hierdoor zal de afhankelijkheid van Facebook voor nieuws, vooral lokale updates, alleen maar meer toenemen.

Zoals uitgelegd door Facebook:

“Wanneer we mensen vragen wat voor soort nieuws ze op Facebook willen zien, vertellen ze ons voortdurend dat ze nieuwsverhalen willen die geloofwaardig en informatief zijn. Vandaag updaten we de manier waarop nieuwsverhalen worden gerangschikt in de nieuwsfeed om prioriteit te geven aan originele rapportages en verhalen met transparant auteurschap.”

Dit zorgt ervoor dat de Facebook nieuwsfeed vaak zal veranderen.

Meer informatie?

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!

Meer weten over Vazquez