Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

Instagram, TikTok en WhatsApp breiden e-commerce opties uit

Instagram heeft een nieuwe manier gevonden om shopping-tags toe te voegen, dit keer binnen Instagram Reels. Zoals je in onderstaand voorbeeld kunt zien, kunnen makers met de nieuwe optie Shopping-tags productvermeldingen toevoegen aan hun Reels-clips. Kijkers kunnen op ‘Product bekijken’ tikken en vervolgens doorklikken om een aankoop te doen.

TikTok zit op haar beurt ook niet stil en is zelf al tijden bezig met het integreren van meer e-commerce mogelijkheden binnen de app. Eerder werd dit kracht bijgezet door de integratie van Shopify, nu wordt er getest met nieuwe productplaatsing-opties.

Tot slot blijft ook WhatsApp bezig om de verbinding tussen bedrijven en consumenten te vergemakkelijken. De nieuwste toevoeging op dit vlak is ‘Carts’, waarmee WhatsApp-gebruikers eenvoudig items kunnen toevoegen aan een winkelmand, om vervolgens daarna óf op een later moment af te rekenen.

Google-jaaroverzicht komt naar Snapchat

Iets wat wij niet hadden zien aankomen, maar daarom zeker niet minder interessant! Google heeft een nieuwe AR Portal Lens in Snapchat gecreëerd die een interactieve ervaring biedt op het ‘Year in Search’-trendsoverzicht.

De lens van Google maakt het mogelijk om een reeks afbeeldingen te bekijken die de belangrijkste gebeurtenissen uit 2020 vertegenwoordigen. Je kunt vervolgens op elke afbeelding tikken om een bepaald onderwerp verder te verkennen.

Benieuwd? Probeer het zelf uit door je vinger op onderstaande Snapcode in de Snap-camera te houden.

Pinterest voegt nieuwe bordfuncties toe

Pinterest wil gebruikers meer manieren bieden om de verschillende ideeën en inspiraties die ze op het platform vinden bij te houden met nieuwe bord-specifieke tools, waaronder aantekeningen, een nieuwe bord-werkbalk en bord-favorieten.

Snapchat introduceert Spotlight

Het succes van TikTok is ook bij Snapchat niet onopgemerkt gebleven. De Spotlight-feed zal een reeks korte videoclips bevatten, waarbij gebruikers hun video’s rechtstreeks naar de Spotlight-feed kunnen sturen. Middels de reeks van korte videosnaps wil Snapchat de TikTok-ervaring opnieuw creëren binnen het eigen platform.

Spotlight is eerst beschikbaar in de VS, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland en Frankrijk. Binnenkort volgen er meer landen.

Twitter kondigt integraties met Instagram en Snapchat aan

Twitter heeft aangekondigd dat iOS-gebruikers tweets rechtstreeks aan hun Snapchat-snaps kunnen toevoegen, waardoor er meer opties zijn voor het delen van tweet-gesprekken. Een belangrijke update gezien het feit dat grote sociale platforms meestal niet veel samenwerken. Een integratie met Instagram volgt nog!

Om een tweet in een Snap te delen, volg je de volgende stappen:

  1. Tik op het deelpictogram op een Tweet
  2. Selecteer het Snapchat-pictogram onderaan het deelmenu om de sticker te maken
  3. Eenmaal gedeeld, zal de Snap terugverwijzen naar de Tweet op Twitter, waar je het hele gesprek kunt zien

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!
Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez