Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

Het perfecte social media-uitzendschema voor je bedrijf in 2021 

Weet je niet zeker wanneer de beste tijd is om jouw content op social media te plaatsen? Dit is een geweldige plek om te beginnen.

Deze infographic laat zien hoe een sterke social media planning eruitziet. Dit is gedeeld door Blog2Social. De data die gedeeld is kan gebruikt worden als een richtlijn, omdat het kan verschillen per bedrijf of pagina wat het beste moment voor content delen is.

Hieronder zie je de  sociale netwerken die zijn verwerkt in de infographic: 

Bron: Blog2Social

Instagram lanceert nieuw ‘Professional Dashboard’-platform om videomakers snelle begeleiding te bieden

Instagram heeft de lancering aangekondigd van een nieuw ‘Professional Dashboard’, dat een overzichtelijk manage platform is dat basisinzicht in prestaties biedt. Daarnaast biedt het toegang tot relevante tools om Instagram-creators te helpen om hun aanwezigheid op het platform te maximaliseren en er inkomsten mee te genereren.

bron: Andrew Hutchinson

Het Instagram Professional Dashboard wordt als volgt uitgelegd door Instagram: “Als onderdeel van onze voortdurende inspanning om videomakers en bedrijven de tools te geven die ze nodig hebben, lanceren we Professional Dashboard, een centrale bestemming om prestaties bij te houden, toegang te krijgen tot professionele tools en deze te ontdekken en educatieve informatie te verkennen die is samengesteld door Instagram.”

Het nieuwe Professional Dashboard biedt inzicht in drie belangrijke elementen: 

Prestaties bijhouden: belicht de belangrijkste trends en notities van gegevens op basis van jouw account prestaties, inclusief vergelijkende prompts op basis van prestatiestatistieken uit het verleden. Je kunt vanaf hier ook doorgaan naar jouw volledige Insights-gedeelte. 

Grow Your Business: biedt snelle toegang tot verschillende tools om je te helpen jouw account efficiënter te beheren, waaronder badges, merkinhoud en IGTV-promoties. Je kunt hier ook controleren of je accounts in aanmerking komen voor het genereren van inkomsten. 

Stay Informed: biedt links naar de nieuwste educatieve bronnen van Instagram, “inclusief tips, trucs, begeleiding en inspiratie”. 

Voor alle duidelijkheid: al deze functies waren voorheen in verschillende vormen beschikbaar – het professionele dashboard brengt ze allemaal samen in een meer samenhangende en toegankelijke lijst. 

Het idee is dat Instagram, door het bijhouden van prestaties gemakkelijker te maken en gebruikers op de hoogte te stellen van de nieuwste functies, dit meer gebruikers ertoe kan aanzetten actiever te zijn en betrokken te raken bij de nieuwste updates. Het nieuwe Professional Dashboard is 25 januari 2021 uitgerold naar alle Business- en Creator-accounts. 

6 tips voor het meten van de campagne prestaties van LinkedIn

LinkedIn heeft een downloadbare checklist in zes stappen gedeeld om marketeers te helpen bij hun LinkedIn-advertentiecampagnes. 

LinkedIn geeft aan dat het niet uitmaakt of je nieuw bent in de digital advertising wereld of een marketing pro bent. Deze checklist zal je klaarstomen voor succes en helpt je extra gebieden voor optimalisatie te ontgrendelen.

Bron: LinkedIn

LinkedIn voegt Swipe-Up toe aan LinkedIn Stories en Pinterest test New Stories Panel bovenaan gebruikersfeeds

Nadat het in september 2020 tijdens het testen werd opgemerkt, heeft LinkedIn nu officieel de mogelijkheid gelanceerd om links toe te voegen aan jouw LinkedIn Stories, hoewel het in dit stadium niet voor alle gebruikers beschikbaar is.

Bron: social media expert Matt Navarra

Je kan de gebruikersfeed zien in deze screenshots, gepost door social media-expert Matt Navarra. Je kan de nieuwe optie ‘See more’-prompt toevoegen aan je LinkedIn Stories, die zal linken naar een URL naar keuze. Je kunt een URL toevoegen via een nieuw ‘link’-icoon in je Verhalen-opties, rechtsboven in het scherm van de componist. Kijkers kunnen vervolgens toegang krijgen tot de link door omhoog te vegen over het scherm, wat vergelijkbaar is met dezelfde optie in andere Verhalen-tools.

De “swipe up” feature voor LinkedIn Stories is momenteel alleen beschikbaar voor LinkedIn Pages en individuele leden die minimaal 5.000 connecties hebben. Ook moeten deze individuele leden de knop “volgen” als primaire actie op hun profiel hebben (in plaats van de “connectie maken” knop).

Als je onlangs hebt ingelogd op de Pinterest-app, heb je misschien een nieuwe toevoeging boven aan je startscherm opgemerkt, namelijk Pinterest Stories. Pinterest lanceerde afgelopen september in 2020 een bètatest van de Story Pins met geselecteerde creators, die het langzaamaan uitbreiden. In lijn hiermee benadrukt het platform ook Stories van Pinners die je volgt bovenaan de “For You”-feed van elke gebruiker.

De Story Pins zijn niet hetzelfde als de meeste Stories op andere apps. Het meest opvallende verschil is dat Story Pins binnen een Pin staan en niet verdwijnen na 24 uur. Echter, heeft niet iedereen de nieuwe Stories-display, dit verschijnt voor sommige gebruikers sinds januari 2021 en het format is sindsdien geleidelijk bijgewerkt.

Het is nu dus een test, wat zou kunnen betekenen dat niet alle gebruikers het ooit zullen zien. Toch ziet het eruit als een interessante, boeiende manier om de optie te maximaliseren en interesse te wekken in Story Pins.


Facebook lanceert bijgewerkte ‘Account Quality’-dashboard om bedrijven te helpen bij het aanpakken van problemen

Facebook introduceert een bijgewerkt ‘Account Quality’-dashboard binnen Business Manager. Het is ontworpen om paginabeheerders en ondersteunend personeel te helpen bij het bijhouden van opgeschorte advertenties of getroffen berichten, wat het gevolg van regelovertredingen of andere handhavingsmaatregelen is. Het dashboard helpt ook de redenering per advertentie beter uit te leggen.

Bron: social media expert Matt Navarra

Zoals je kunt zien in dit voorbeeld, gepost door Leon Grigg (en gedeeld door social media-expert Matt Navarra), biedt het nieuwe dashboard een overzicht van eventuele problemen met je account die de prestaties kunnen beïnvloeden. 

Aangezien deze informatie al beschikbaar is, is het bijgewerkte dashboard geen grote update. Wel maakt dit het gemakkelijker voor paginabeheerders om op de hoogte te blijven van advertentie problemen. Dit zorgt dan weer voor gemaximaliseerde campagnes, terwijl de verbeterde weergave en lay-out het ook gemakkelijker maken om zorgen bij te houden.

Door de problemen beter te kunnen volgen, kan het bedrijven helpen om op de hoogte te blijven. Ook kan het bijgewerkte dashboard helpen om elk probleem beter uit te leggen en welke stappen nodig zijn om het probleem op te lossen en beter te schetsen.

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!

Meer weten over Vazquez