Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

YouTube geeft antwoorden op vragen over bereik en algoritme

YouTube heeft een aantal nieuwe inzichten gedeeld over hoe het feed-algoritme werkt door veelgestelde vragen van videomakers te beantwoorden en hoe ze hun content kunnen afstemmen om het bereik hiervan te maximaliseren.

Hier is een kort overzicht van de vragen en antwoorden die YouTube deelt in hun nieuwste aflevering.

1. Als een video niet goed presteert, verbetert het bijwerken van de miniatuur dan de prestaties?

YouTube zegt dat dit een goede manier kan zijn om de videoprestaties te verbeteren. Alleen zal er hierdoor niets in het algoritme veranderen. Er is geen trigger als je de titel en miniatuur wijzigt, waardoor onze systemen het aantal vertoningen vergroten of verkleinen; het is allemaal aan het publiek.

“Het wijzigen van het uiterlijk van je titel of thumbnail is een heel effectieve manier om meer weergaven te krijgen, maar over het algemeen raden we je aan alleen wijzigingen aan te brengen als je video zowel een lagere klikfrequentie heeft als minder weergaven en vertoningen dan normaal.”

2. Heeft de doorklikfrequentie van je video onder de kanaal-abonnees invloed op de kans dat deze wordt aanbevolen?

Sommige videomakers hebben bezorgdheid geuit dat de prestaties van hun kanaal-abonnees van invloed kunnen zijn op hun bereik bij niet-abonnees. YouTube geeft aan dat dit geen belangrijke factor is in zijn aanbevelingen:

“Ons aanbevelingssysteem is niet gericht op de subfeed als primair signaal. In Discovery concentreren we ons op hoe goed de video presteert in de weergegeven context. Dus de positie op ‘Home’ voor een bepaalde kijker is meestal gebaseerd op hoe een video presteert wanneer deze wordt weergegeven op ‘Home’. Dus, klikken kijkers erop en genieten ze van de video wanneer deze op hun homepage wordt aangeboden?”

YouTube geeft ook aan dat het algoritme begrijpt wie van je abonnees je video’s al een lange tijd niet heeft bekeken, en dat de video’s daardoor ook minder worden getoond.

3. Hoe bepaalt het algoritme van YouTube de volgorde waarin video’s worden weergegeven in relatie tot een zoekopdracht?

YouTube zegt dat het zoekalgoritme erg lijkt op het algoritme dat door moederbedrijf Google wordt gebruikt om de zoekresultaten te rangschikken. Net als Google heeft zoeken op YouTube een soortgelijk doel: “we willen de kijker de meest relevante resultaten voor hun zoekopdracht laten zien.”

De zoekresultaten voor video’s van YouTube worden voornamelijk gerangschikt op basis van:

WhatsApp voegt ‘Carts’ toe om het winkelen in berichtenstromen verder te vergemakkelijken

Terwijl WhatsApp blijft voortbouwen op zijn e-commerce potentieel, voegt het voortdurend meer manieren toe om de verbinding tussen bedrijven en consumenten te vergemakkelijken en maakt het voor gebruikers gemakkelijker om items te kopen via de berichten-app.

De nieuwste toevoeging op dit front is ‘Carts’, waarmee WhatsApp-gebruikers items kunnen toevoegen terwijl ze met een bedrijf bezig zijn en vervolgens in één keer een grotere bestelling via de app kunnen plaatsen.

Zoals uitgelegd door WhatsApp:

“Vanaf vandaag zijn we verheugd om Carts naar WhatsApp te brengen. Carts zijn geweldig voor berichten aan bedrijven die doorgaans meerdere items tegelijk verkopen, zoals een lokaal restaurant of kledingwinkel. Met Carts kunnen mensen door een catalogus bladeren, meerdere producten selecteren en verzenden de bestelling als één bericht voor het bedrijf. Dit maakt het eenvoudiger voor bedrijven om vragen over bestellingen bij te houden, verzoeken van klanten te beheren en verkopen te sluiten. “

Het proces is eenvoudig – zoals je in de bovenstaande volgorde kunt zien, kunnen gebruikers nu de items vinden die ze zoeken wanneer ze met een bedrijf in de app communiceren. Ze kunnen nu op “Add to cart” klikken. Als je klaar bent met winkelen, kun je je winkelwagen als bericht naar het bedrijf sturen om jouw volledige bestelling te plaatsen.

WhatsApp heeft in oktober een voorproefje gegeven van de komst van Carts, als onderdeel van een bredere showcase van komende handelsfuncties voor de app.

Instagram voegt Shopping-tags toe aan Reels, de volgende stap in zijn e-commerce push

Instagram heeft een andere manier gevonden om TikTok onder druk te zetten, dit keer door nieuwe shopping-tags toe te voegen aan Reels, het is TikTok-kloonfunctionaliteit.

Zoals je in dit voorbeeld kunt zien, kunnen makers met de nieuwe optie Shopping-tags productvermeldingen toevoegen aan hun Reels-clips. Kijkers kunnen dan onderaan op het icoon ‘Product bekijken’ tikken om de vermelde items te zien, en vervolgens doorklikken om een aankoop te doen.

Het is weer een kleine stap in de geleidelijke evolutie van Instagram tot een e-commerce-krachtpatser, terwijl het voor Reels een nieuwe manier toevoegt voor videomakers om rechtstreeks geld te verdienen met hun Reels-clips. Makers kunnen nu ook Branded Content tags aan hun Reels toevoegen om meer transparantie te bieden over betaalde promoties.

Pinterest voegt nieuwe bordfuncties toe om de gebruikersnavigatie te verbeteren

Pinterest wil gebruikers meer manieren bieden om de verschillende ideeën en inspiratiebronnen die ze op het platform vinden bij te houden met een nieuwe set bordspecifieke tools, waaronder persoonlijke notities, extra zoekhulpmiddelen en Pin-favorieten.

Allereerst over notities: met de nieuwe ‘Notes to Self’-functies van Pinterest kunnen pinners privé-notities toevoegen aan elk bord dat ze vinden, waardoor ze specifieke ideeën kunnen bijhouden.

Pinterest heeft ook een nieuwe ‘Board Toolbar’ toegevoegd, een set van drie opties waarmee pinners elk bord kunnen sorteren op basis van hun eigen voorkeuren, of vergelijkbare ideeën kunnen vinden op basis van de inhoud van elke verzameling.

De nieuwe opties zijn:

Pinterest zegt dat dit zal helpen bij het maximaliseren van zoeken en ontdekken, met actieve borden die nu gemiddeld meer dan 150 pins bevatten.

Ten slotte test Pinterest ook een nieuwe functie waarmee pinners hun beste pins als favoriet kunnen markeren door op het sterpictogram op de pins op hun borden te tikken.

Deze nieuwe functies bieden pinners meer capaciteit om hun zoek- en ontdekkingsinspanningen te verbeteren, en hoewel ze niet ‘game-changing’ zijn, kunnen ze allemaal aanzienlijke gebruikersvoordelen hebben.

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!

Meer weten over Vazquez