Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

LinkedIn voegt nieuwe profiel functies toe, waaronder ‘Cover Stories’ en ‘Creator Mode’

LinkedIn wil gebruikers helpen meer van hun persoonlijke verhaal te delen en hun aanwezigheid op het platform te maximaliseren, door middel van de toevoeging van een reeks nieuwe functies voor individuele leden profielen in de app.

Ten eerste voegt LinkedIn een nieuwe video-coverstory-optie toe, waarmee gebruikers een inleidende video kunnen toevoegen die mensen kunnen bekijken wanneer ze hun LinkedIn-vermelding bezoeken. Met de nieuwe tool kunnen werkzoekenden op het platform een snel video-overzicht van hun vaardigheden en ervaring delen, terwijl bedrijfseigenaren optioneel de optie kunnen gebruiken om hun producten en diensten te promoten via een korte introductiefilmpje.

Daarnaast voegt LinkedIn ook een nieuw, optioneel veld toe die men bovenaan van het gebruikersprofiel kan vinden. Hierin kan er gekozen worden tussen meerdere voornaamwoorden voor het geslacht, waardoor mensen meer manieren beschikbaar krijgen om hun identiteit uit te drukken.


Tot slot, wat misschien wel de belangrijkste van de nieuwe toevoegingen is, lanceert LinkedIn ook een nieuwe ‘Creator Mode’ voor profielen, waarmee gebruikers hun on-platform activiteit en betrokkenheid op een geheel nieuwe manier kunnen demonstreren. gebruikers kunnen een selectie hashtags toevoegen om aan te geven over welke onderwerpen ze het meest posten op het platform, waardoor LinkedIn deze bij geïnteresseerde doelgroepen onder de aandacht zal brengen. In de Creator-modus worden ook de secties ‘Uitgelicht’ en ‘Activiteit’ naar de bovenkant van je profiel verplaatst om de inhoud die je plaatst prominenter weer te geven, terwijl je knop ‘Verbinden’ wordt geüpdatet naar ‘Volgen’ om gebruikers te helpen een audience in de app te krijgen.

Bron: Blog2Social

In de Creator-modus wordt ook meer aandacht besteed aan jouw LinkedIn Live-uitzendingen, waardoor de inhoud die je in de app deelt verder wordt benadrukt.

LinkedIn geeft aan dat al deze nieuwe functies vanaf deze week voor alle leden wereldwijd beschikbaar zullen zijn.

Twitter lijkt mee te willen doen aan de e-commerce-boom door nieuwe winkelexperimenten

Nu e-commerce in opkomst is, is de groeiende verwachting dat alles uiteindelijk ‘shoppable’ zal zijn. Alles wat je ziet in een video op Instagram of TikTok, of elk item dat je ziet in een geposte afbeelding van een Facebook-pagina, wordt beschikbaar gesteld om binnen een paar klikken een onmiddellijke aankoop te kunnen maken.

Twitter probeert er ook voor te zorgen dat het de eCommerce-boot niet mist. Vorige week wees Twitter tijdens de presentatie van de Analistendag op verschillende nieuwe opties voor handel in ontwikkeling. En dit zou de eerste kunnen zijn, met een nieuw Twitter-kaarttype voor e-commerce dat een grote ‘Winkel’-CTA-knop toevoegt, die doorlinkt naar een transactiepagina.

bron: Andrew Hutchinson

Zoals je kunt zien in het voorbeeld, gepost door Yasser Masood (en gedeeld door Matt Navarra), bevat de nieuwe eCommerce Twitter-kaart een producttitel en -code, samen met de ‘Shop’-knop. De kaart kan ook een productprijs vermelden, waarbij de weergegeven informatie afkomstig is van de relevante productpagina op de site van het bedrijf.

Dit zou bedrijven een alternatieve manier kunnen bieden om in contact te komen met een gevestigd publiek en hun producten te delen voor onmiddellijke aankoop via tweet. Het staat nog in de kinderschoenen, maar je kunt in de nabije toekomst waarschijnlijk beweging op dit front verwachten.

Facebook wil Audio-Only Rooms lanceren om deel te nemen aan de sociale audiotrend

Ja, de Clubhouse look a like van Facebook komt eraan, en het zou heel binnenkort kunnen zijn, volgens een nieuwe ontdekking in de back-endcode van de app.

Zoals je zou verwachten, heeft Facebook met de plotselinge opkomst van audio social ook gewerkt aan een eigen functie voor live audio-vergaderruimten, waarmee Facebook-gebruikers audio-uitzendingen kunnen maken waarop gebruikers kunnen afstemmen en deelnemen aan de app.

Dit is eigenlijk geen grote stap voor Facebook om te creëren, aangezien het al zijn video Rooms-functie heeft die het in mei vorig jaar heeft toegevoegd, waarmee gebruikers privé-videochats kunnen maken waar anderen naar toe kunnen gaan. Het bouwen van een openbare, alleen-audio-versie van hetzelfde is technisch gezien iets van een stap terug, waarbij de gegevensbelasting wordt verminderd door video uit te schakelen, terwijl ze ook toegankelijk zijn voor alle gebruikers.

Wat volgens dit nieuwe screenshot blijkbaar is waar Facebook naartoe gaat:

Bron: LinkedIn

Zoals je kunt zien in deze afbeelding, gepost door ontwikkelaar Alessandro Paluzzi, werkt Facebook aan nieuwe opties voor alleen audio voor kamers, waarmee hosts openbare of privé-chats met audiogroepen kunnen maken.

Dat zou in wezen dezelfde use-case vergemakkelijken als Clubhouse en Twitter’s Spaces, door Facebook-gebruikers een manier te bieden om openbare audiovergaderingen te creëren waar iedereen in realtime naar toe kan gaan.

Welk platform uiteindelijk het beste wordt, hangt waarschijnlijk af van specifieke doelgroepen en vereisten.  

Instagram lanceert officieel TikTok-achtige Remix optie voor Reels

Nadat het onlangs tijdens het testen werd opgemerkt, heeft Instagram nu officieel zijn nieuwe Remix-optie voor Reels gelanceerd. Waarmee Reels-makers hun eigen creativiteit kunnen toevoegen aan komende Reels-clips, wat content trends kan stimuleren.

Bron: social media expert Matt Navarra

De optie is bijna precies hetzelfde als TikTok’s ‘Duets’-optie, die enorm populair is gebleken in de app. Daarom is het geen verrassing dat Instagram hetzelfde toevoegt aan Reels. Met deze tool kunnen gebruikers effectief communiceren met andere clips, nieuwe versies maken en nieuwe hoeken toevoegen aan de originele upload.

Gebruikers hebben de controle over het al dan niet toestaan van remixen van hun clips, maar het wordt nu standaard ingeschakeld voor alle openbaar geplaatste reels. Dat zou gebruikers veel meer clips kunnen geven om mee te engagen. Remix was vanaf 31 maart 2021 beschikbaar voor iOS en Android.

Benieuwd naar de mogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!

Meer weten over Vazquez