Onze updates met betrekking tot de veranderingen in het speelveld van Social Media (advertising) in de afgelopen maand. Welke spelwijzigingen zijn er en welke tactische moves verwachten we verder? Wij houden je op de hoogte, zodat je mooi interessant kunt doen bij je collega’s en de social guru uit kunt hangen. Want met onze voorzet hoef je de bal alleen nog maar in te koppen!

Adverteren binnen de tab Facebook-groepen

Binnenkort komt er een nieuwe plaatsing beschikbaar binnen het Advertentiebeheer! Op dit moment voert Facebook een test uit met advertentieplaatsingen binnen het tabblad “Groepen”, waar bezoekers inhoud kunnen bekijken tot de groepen waar ze onderdeel van zijn. In de huidige testfase is de optie slechts beschikbaar voor een klein aantal adverteerders.

De verwachting is echter dat deze plaatsingsoptie voor advertenties binnen het tabblad Groepen dit kwartaal verder uitgerold zal worden en stapsgewijs beschikbaar gesteld zal worden voor alle adverteerders. Een interessante ontwikkeling, zeker gezien het feit dat Facebook dit jaar extra nadruk wil leggen op Facebook Groepen.

Facebook Groepen-advertenties

Bingewatchen op Facebook door nieuwe videofunctie “Series”

Deze week heeft Facebook een nieuwe videofunctie gelanceerd die is ontworpen om videomakers te helpen een publiek op te bouwen en terugkerend kijkerspubliek te stimuleren. Met de functie “Series” kan je inhoud in afleveringen indelen, met de flexibiliteit om afleveringen in chronologische volgorde weer te geven.

Door deze opgefriste versie van de al bestaande afspeellijsten krijgen makers de mogelijkheid om een doorlopende verhaallijn te creëren. Dit zal moeten zorgen voor extra branding- en promotie-elementen om het kijkerspubliek te maximaliseren. Gebruikers kunnen op hun beurt series gaan volgen.

Facebook Series-playlist

Facebook biedt subsidie voor MKB-bedrijven

Als reactie op de huidige situatie waarin sommige bedrijven het moeilijk hebben, heeft Facebook actie ondernomen. Het social media-platform heeft besloten een subsidieprogramma te starten voor MKB-bedrijven. In totaal zal Facebook $ 100 miljoen aan advertentietegoed en subsidie beschikbaar stellen om een steentje bij te dragen in deze uitdagende periode.

Tot 30.000 MKB-bedrijven in meer dan dertig landen komen in aanmerking voor ontvangst van de subsidie. Om in aanmerking te komen moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

• Je bedrijf moet twee tot vijftig werknemers hebben
• Je bedrijf moet langer dan een jaar actief zijn
• Je moet tegen uitdagingen aanlopen vanwege COVID-19
• Je moet zijn gevestigd op of in de buurt van een locatie waar Facebook actief is

Benieuwd of jouw bedrijf in aanmerking komt voor het subsidieprogramma van Facebook? Bekijk het hier.

Facebook MKB-subsidie

LinkedIn lanceert nieuwe Conversion Ads

LinkedIn heeft een nieuwe “Conversation Ads”-optie gelanceerd, waarmee klikbare CTA-knoppen toegevoegd kunnen worden aan Message Ads, eerder ook bekend onder de naam Sponsored InMail. Door deze nieuwe optie kunnen ontvangers zelf kiezen welke actie ze ondernemen en worden gesponsorde InMails aantrekkelijker en interactiever, wat kan helpen bij het behalen van betere resultaten.

Zoals in het voorbeeld hieronder te zien, is het mogelijk om binnen 1 gespreksadvertentie meerdere CTA-knoppen toe te voegen. Dit zijn knoppen die door de adverteerder volledig handmatig ingevuld kan worden. Naast het doorsturen naar een webpagina is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een automatisch antwoord in de vorm van een sequence in te bouwen.

Meer inspiratie opdoen door de Today-tab

Net als op veel andere social media-platformen zag Pinterest afgelopen weken een wereldwijde recordhoogte als het gaat om aantal bezoekers en zoekopdrachten op het platform. Zo zoeken nu veel meer gebruikers naar tips wat te koken, het vinden van lesplannen of knutselprojecten voor kinderen. 

Mede door deze extreme stijging heeft Pinterest de lancering van het tabblad “Today” vooruit gehaald, om zo haar gebruikers van nog meer goede ideeën te voorzien. Het tabblad moet een bron worden van dagelijkse inspiratie met samengestelde onderwerpen en populaire pins, waardoor het gemakkelijk is om populaire en actuele ideeën te verkennen.

Pinterest Today-tab

Zelf gemakkelijk Snapchat-lenzen maken

Wie niet bekend is met de filters en lenzen van Snapchat moet haast onder een steen geleefd hebben. Ondanks dat veel andere platformen onderdelen zijn gaan kopiëren, blijft Snapchat onverminderd hard vooruit gaan. De nieuw gelanceerde Lens Web Builder is hier het perfecte voorbeeld van.

Met de Lens Web Builder van Snapchat is het nu voor écht iedereen mogelijk om een Snapchat-lens te maken. Binnen de bibliotheek van de builder staan honderden 3D-objecten, animaties en effecten klaar. Ook kunnen eigen 2D-middelen zoals logo’s worden geupload. De lenzen zijn tevens te gebruiken in Snapchat-advertenties.

Zin om een creatieve invulling te geven aan deze voetballoze periode? Ontdek de Lens Web Builder hier.

Snapchat Lens Web Builder

Benieuwd naar advertentiemogelijkheden en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van social media? Neem contact met ons op!
Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10 en vraag naar onze marketingexperts.

Meer weten over Vazquez