Het is eindelijk mogelijk om te adverteren op Pinterest in Nederland.

Dit is goed nieuws, het aantal Nederlandse Pinterest gebruikers blijft namelijk stijgen. De cijfers tonen het aan: er zijn momenteel ruim 3,5 miljoen geregistreerde Pinterest gebruikers. Daarnaast zijn er 734.000 gebruikers dagelijks actief op het platform. Daarmee is Pinterest samen met Instagram het snelst groeiende platform van 2019.

Wil jij jouw doelgroep bereiken op een unieke manier? Ga dan snel aan de slag met Pinterest adverteren! Wij geven je in dit blog een korte indicatie waarom het van belang is om via Pinterest te adverteren en hoe je een eenvoudig advertentie kunt opstellen.

De meeste gebruikers van Pinterest zijn op zoek naar inspiratie, creativiteit en mensen waar ze dit mee kunnen delen. Daarom is het een ideale plek om de creativiteit van je bedrijf uit te lichten middels visueel sterke advertenties.

Berichten worden op Pinterest  “pins” genoemd. Deze pins kun je categoriseren in advertentiegroepen. Door gebruik te maken van visueel aantrekkelijke afbeeldingen en deze te categoriseren op de juiste manier, kun je jouw zakelijke doelen nastreven met een succesvolle campagne.

Via Pinterest is het mogelijk om een loyale groep volgers te realiseren, vooral wanneer je perfect kunt voorzien in de behoefte van jouw doelgroep(en). In de meeste gevallen is dit zoals eerder aangegeven: het opdoen van inspiratie.

Het is eindelijk mogelijk om te adverteren op Pinterest in Nederland

Campagnestructuur

Het adverteren op Pinterest begint bij het maken van een campagne, dit geeft structuur aan je advertentie. Elke campagne bestaat uit meerdere advertentiegroepen. Dit zijn de lijnen die je uitzet voor je campagne. Hier doe je een bod, stel je een budget in en richt je je op een specifieke doelgroep. Het is handig om meerdere advertentiegroepen in te stellen om zo verschillende doelgroepen en/of doelstellingen te bereiken.

Binnen de opgestelde advertentiegroepen kun je pins sponsoren die het beste passen bij je doelgroep en/of doelstelling. Elke gebruiker op Pinterest verzamelt informatie op een andere manier; via afbeeldingen, video’s of woorden. Daarom heb je de mogelijkheid om verschillende pins te sponsoren die op verschillende manieren je bedrijf vertegenwoordigen. Het is verstandig om de verschillende advertentietypes te testen, zodat je erachter komt wat het beste werkt voor jouw bedrijf.

Campagnedoel

Bij het opstellen van je campagne moet je een titel en een doel aangeven. Je kunt kiezen uit verschillende doelen, namelijk:

Kies voor een merkherkenningscampagne om merkherkenning op te bouwen. Als je meer mensen naar je website wil leiden, kun je kiezen voor een webverkeercampagne. Heb je een app ontwikkeld voor je onderneming en wil je dat meer mensen de app installeren? Dan is de gesponsorde-app-pin-campagne geschikt. Wil je meer conversies genereren op je website, dan is de conversiecampagne van belang voor jou. Als laatste kun je ervoor kiezen om meer mensen jouw video’s te laten bekijken, dit is de video-merkherkennings-campagne.

De keuze van je doelstelling bepaalt waar Pinterest de campagne voor zal optimaliseren. Daarnaast zijn er per specifieke doelstelling verschillende advertentieformaten en biedingsmogelijkheden beschikbaar. Zorg er dus voor dat je het juiste doel kiest wanneer je gaat adverteren op Pinterest. Hiermee vergroot je de kans op een succesvolle campagne.

Advertentiegroepen

Binnen de advertentiegroep kies je het budget, de tijdsperiode, doelgroep en biedingen voor de gesponsorde pins in de advertentiegroep. Voor het budget kun je een dagbestedingslimiet en campagnebestedingslimiet instellen.

De doelgroep is op verschillende manieren te segmenteren. Je kunt bijvoorbeeld je websitebezoekers of klantenlijst (die je kunt uploaden binnen het platform) als doelgroep nemen. Daarnaast kun je ook gebruik maken van de gegevens van Pinterest. Je kan je richten op een betrokkenheidsdoelgroep die iets heeft gedaan met pins van je bevestigde domein, of je kan kiezen voor een doelgroep met vergelijkbare mensen die zich gelijkwaardig gedragen als bestaande doelgroepen.

Aan de hand hiervan kan je de doelgroep specificeren op geslacht, leeftijd, locatie, talen en apparaten. Om je doelgroepen verder te optimaliseren kun je segmenteren op basis van onder andere demografie, interesses, leeftijd, relevantie pinners en trefwoorden.

Om je gewenste doelgroep te definiëren en te bereiken binnen bladeren en zoeken, kun je een set zoekwoorden en interesses opnemen die je doelgroep representeren. Als je bijvoorbeeld kindersnacks promoot, kun je kiezen voor de zoekwoorden “ouderschap” en “gezonde snacks”.

Voor het beste resultaat moet je minimaal 25 zoekwoorden gebruiken. Enkele voorbeelden van interesses die je kunt toevoegen zijn design, damesmode, dieren, entertainment en eten en drinken.

Binnen de advertentiegroep kun je een begin- en einddatum instellen en een dagbudget of looptijdbudget. Verder moet je nog aangeven wat je zou willen betalen voor je gewenste advertentie-actie. Hierbij moet je bieden wat de actie voor jou waard is. Pinterest geeft over het algemeen een adviesprijs aan. Wanneer je deze aanhoudt, of zelfs hoger inzet, zal je een betere positie krijgen in de veiling. Dit bedrag zal je dan gemiddeld betalen per actie.

Door verschillende advertentiegroepen op te stellen ontdek je hoe verschillende Pinterest-gebruikers omgaan met je inhoud. Op basis van deze data kan je bepalen wat wel en niet werkt voor jou.

Succesvoorbeeld

Pinterest is een uitstekend platform om jonge bedrijven te laten groeien. Neem een voorbeeld aan het merk Gravity Blankets. Gravity Blankets zijn verzwaarde dekens die ontworpen zijn om te helpen bij slaap, stress en angst. Ze zijn gemaakt door het technologie en gezondheidsbedrijf Gravity Products LLC, dat ervoor staat om fysieke en mentale gezondheid te verbeteren met behulp van op wetenschap gestelde, natuurlijke oplossingen.

Voor het merk achter de verzwaarde dekens werd een Pinterest-campagne opgezet om merkherkenning te vergroten ter voorbereiding op de feestdagen. Hierdoor behaalden ze twee keer zo veel verkopen en 58% lagere kosten per aankoop.

Gravity probeerde zijn digitale advertising uit te breiden ter voorbereiding van de feestdagen van 2018. Het bedrijf ging samenwerken met Agency Within, experts op het gebied van digitale prestaties, en stapten af van hun eerdere focus om het aantal bezoekers op hun website te vergroten.

Samen hebben ze een nieuwe campagne opgezet om de inspanningen voor klantenwerving te verhogen en de verkopen te stimuleren tegen de laagste prijs. Ze wilden ook de merkherkenning opbouwen en hun betrokkenheid bij mentale gezondheid tonen.

Het is eindelijk mogelijk om te adverteren op Pinterest in Nederland

Stap voor stap opschalen

Gravity en Agency Within wisten dat de algemene demografie op Pinterest overeenkwam met hun doelpubliek. Om de advertentie-uitgaven optimaal te benutten, besloot het team om de nieuwe functie van Pinterest, conversieoptimalisatie, te gebruiken. Het hielp om Gravity’s advertenties precies af te stemmen, zodat ze de juiste mensen konden bereiken in relevante zoekacties van zowel browse als search placements. Dit leidde tot recordhoogtes van zowel het bereik als de conversie van Gravity, die ze na verloop van tijd konden uitbreiden.

De gefaseerde aanpak hielp hen de opbouw te vergroten, terwijl tegelijkertijd de kosten per aankoop werden verlaagd. Aan het begin van de campagne gebruikte Gravity targeting op trefwoord en interesse om haar merkherkenning onder Amerikaanse en Canadese consumenten te vergroten. Om zoveel mogelijk uit de gemaakte advertentie-uitgaven te halen, gebruikten ze targeting op interesses die aan hun producten gerelateerd waren, evenals trefwoorden die geassocieerd kunnen worden met kerstcadeautjes, stressverlichting, angstvermindering en hulp bij slapen.

Aangezien het campagnedoel was om het aantal verkopen te verhogen en nieuwe klanten te werven, kon Gravity het bezoekersdoel goed gebruiken om zijn CPA te meten. Nadat de eerste resultaten binnen waren gekomen, voerde Agency Within extra advertentiegroepen met bredere targeting in, waaronder vergelijkbare doelgroepen.

Voor een creatieve invalshoek, bekeken ze welk van de gepubliceerde Pinterest-advertenties de beste resultaten hadden behaald en baseerden ze nieuwe pins op deze advertenties. De pins die het best presteerden verwerkten een aantal van de creatieve best practices voor Pinterest, waaronder in het oog springende afbeeldingen met betrekking tot slapen, een verticale lay-out en een tekstoverlay voor context.

Resultaten

De Gravity Blankets-campagne heeft significant beter gescoord dan het interne gemiddelde. Dankzij de conversieoptimalisatie-functie, had het bedrijf een tweemaal zo grote toename in conversievolume met een overeenkomende 58% afname in de kosten per aankoop.

Het team van Agency Within nam een gigantische stijging in bereik waar; de advertenties zijn tot nu toe goed geweest voor miljoenen impressies. Al met al is Pinterest een uiterst effectief kanaal voor hen geweest. Een kanaal dat in slechts een paar maanden aanzienlijk bijdroeg aan de groei van Gravity Blankets.

Tips voor adverteren via Pinterest

Wil je graag hulp bij adverteren op Pinterest? Neem dan gerust contact met ons op!

Bronnen

Meer weten over Vazquez