3 nieuwe functies op de overzichtspagina

De overzichtspagina van Google Ads is natuurlijk ideaal om een algemeen beeld te krijgen van de prestaties van jouw campagnes. Google heeft de afgelopen maanden feedback verzameld en op basis van de inzendingen wijzigingen aangebracht in de pagina. Er zijn 3 wijzigingen:

  1. Je kunt aanbevelingen bekijken en toepassen via deze pagina
  2. Je kunt jouw optimalisatiescore bekijken
  3. De afzonderlijke kaarten zijn te exporteren zodat deze data eenvoudig te delen valt

Managersfunctie in de mobiele app

De mobiele app van Google Ads biedt de mogelijkheid om campagnes realtime bij te houden en snel actie te ondernemen ook als je onderweg bent. Eerder had je met een managers-account geen toegang tot de mobiele app. Sinds heden kun je inloggen met jouw managers-account. Google heeft hierbij de navigatie ook aangepast zodat er eenvoudig te schakelen valt tussen verschillende accounts.

Een effectievere aanpak tegen clickbait

Google gaat controleren op clickbait. Hiervoor heeft Google een uitgebreid beleid opgesteld waarin beschreven wordt welke type advertenties wel en niet toegestaan zijn. Dit doen ze om de kwaliteit van Google-advertenties zo hoog mogelijk te houden. Google meldt zelf:

“Vandaag breiden we ons beleid voor verkeerde voorstelling uit, zodat we clickbaittactieken en sensatiegerichte tekst beter kunnen aanpakken. Dit beleid voorkomt dat er advertenties worden weergegeven waarin gebruikers met een verwijzing naar een tragedie of een schandaal, of met een opgedrongen gevoel van schaamte, onder druk worden gezet om meteen te klikken, terwijl de claim onwaar is of geen directe actie vereist.” – Google, 15 juli 2020

Responsieve display-advertenties in een nieuw jasje

Responsieve display-advertenties zijn een uitstekend middel om nieuw publiek te bereiken of de remarketing-doelgroep te bereiken met een relevante boodschap. Een responsieve display-advertentie kan ingesteld worden binnen de Google Ads omgeving zonder enige vormgeverservaring. Google maakt zelf de advertenties op, je hoeft alleen maar afbeeldingen/video’s en tekst toe te voegen. Dit scheelt veel tijd. Het nadeel is dat je de advertenties (los van huisstijlkleuren) niet goed kan laten aansluiten bij jouw identiteit. 

Google heeft de responsieve display-advertenties in een nieuw jasje gestoken. Google geeft aan jaarlijks meer dan 150 nieuwe indelingen te testen en hiervan worden er een paar geselecteerd. Deze maand worden er 3 nieuwe indelingen geïntroduceerd. Hier wordt gebruik gemaakt van automatische beeldverbeteringen zoals slim bijsnijden en tekstoverlays. Google hoopt hiermee aantrekkelijke responsieve display-advertenties te genereren die bijdragen aan de prestaties van jouw campagne.

Automatische video’s

Een onderdeel van de vernieuwing zijn automatische video’s. Deze video’s worden gegenereerd op basis van jouw ingegeven tekst, afbeeldingen en logo. De wijziging is met name gebaseerd op 2 factoren: 

Je kunt kiezen voor deze functie indien het aan tijd ontbreekt om zelf videoadvertenties op te maken. Indien je meerdere boodschappen wilt vertellen in verschillende videoadvertenties, is het een stuk eenvoudiger om de Responsieve display-advertenties te gebruiken. Dit scheelt vaak een hoop tijd.

Zie hieronder een voorbeeld van de vernieuwde videoadvertenties in de vorm van responsieve display advertenties:

Bron: “Voorbeeld van een automatisch gegenereerde video van COSMEDIX” Google, 2020 

Nieuwe functies voor responsieve zoekadvertenties

Google geeft aan een slag te willen slaan in de relevantie van responsieve zoekadvertenties. Het is nu namelijk mogelijk om een locatie als tekst toe te voegen in de advertentietekst op basis van de locatie van de zoeker. Dit kan ingesteld worden op 3 niveaus: land, provincie of stad.

We kennen deze functie inmiddels al een tijdje. Voorheen was dit beschikbaar in 3 vormen:

Hier wordt dus de dynamische locatie aan toegevoegd. Op dit moment is dit alleen nog beschikbaar in responsieve zoekadvertenties. Google heeft nog niet aangegeven of en wanneer dit beschikbaar zal zijn voor andere zoekadvertentie-vormen (zoals uitgebreide zoekadvertenties).

Meer weten over Vazquez