De wereld van SEA (Search Engine Advertising) is constant in beweging. Wij houden je graag op de hoogte van de veranderingen in het speelveld van Google Ads!

google-ads-updates-september-2019

‘Gemiddelde positie’ metric verdwijnt

Google kondigde in februari al aan dat de statistiek ’gemiddelde positie’ zal verdwijnen per 30 september. Deze statistiek geeft de gemiddelde positie van een specifieke advertentie of zoekwoord aan. Google raadt aan om in de toekomst ‘Vertoningspercentage voor de toppositie’ en ‘Vertoningspercentage voor de absolute toppositie’ te gebruiken.

We kunnen uiteraard nog steeds prestatie conclusies trekken in combinatie met de advertentie rangschikking. Het heeft echter ook effect op andere aspecten van je Google Ads account. Houdt bijvoorbeeld rekening met:

Controleer bovenstaande zaken dus nauwkeurig! Vooral als het gaat om regels of scripts die wijzigingen aanbrengen binnen jouw campagnes. Deze zullen waarschijnlijk niet meer- of niet volledig naar behoren werken.

Galerij advertenties (bèta) zijn nu beschikbaar

Tijdens Google Marketing Live kondigde Google de galerij advertenties aan. Dit zijn advertenties binnen het zoeknetwerk van Google met afbeeldingen die je kunt swipen. Ideaal om jouw merk onder de aandacht te brengen middels lifestyle-afbeeldingen of productfoto’s. Zo leg je alvast contact met jouw klant voordat hij/zij jouw website bezoekt. De galerijadvertenties zijn helaas alleen nog beschikbaar als bèta en nog niet voor iedereen.

Google-Ads-Gallery-Ad-Vazquez

Meerdere accounts efficiënter beheren met het accountoverzicht

Goed nieuws voor iedereen met een uitgebreid managers account! De manier waarop structuur aangebracht kan worden in combinatie met het sub-manager account is aangepast. Het accountoverzicht is vernieuwd en biedt nu de mogelijkheid om direct de accountstructuur te visualiseren.

Google-Ads-advertentie-overzicht-update

Bron: Google, 5 augustus 2019

Filters voor de overzichtspagina

Wellicht een subtiele update, maar niet geheel onbelangrijk. Op de overzichtspagina binnen een Google Ads account kun je verschillende metrics erbij pakken en een aardig beeld krijgen van de voortgang. Uiteraard dient Google Analytics (evenals tientallen andere tools) hier ook al een tijdje voor. Google heeft besloten een filter toe te voegen aan dit overzicht. Zo kun je ook filteren op bijvoorbeeld apparaat, campagne, campagne type, campagnestatus, advertentiegroep en advertentiegroep status.

Optimalisatiescore omvat nu ook shopping campagnes

Voor velen is de optimalisatiescore een bekend begrip. Google geeft aan de hand van jouw account een aantal aanbevelingen om de kwaliteit van jouw campagnes te vergroten. De tips/aanbevelingen die worden aangeduid zijn vooral interessant voor starters. Hoe meer aanbevelingen je doorvoert, des te hoger jouw optimalisatiescore zal zijn. Voorheen werden shopping campagnes niet meegenomen in deze aanbevelingen, maar vanaf nu dus wel!

Nieuwe automatische biedstrategie: ‘Conversiewaarde maximaliseren’

Automatische biedstrategieën bieden (zoals de naam al aanduidt) automatisch. Google stelt zelf de ‘ideale’ CPC in voor jouw zoekwoorden op basis van jouw doel. Vanaf 21 augustus kun je ook kiezen voor de strategie ‘Conversiewaarde maximaliseren’. De naam spreekt voor zich. Wil je meer weten over verschillende automatische biedstrategieën? Bekijk hier een overzicht van automatische biedstrategieën.

Benieuwd naar andere ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van Google Ads?

Kom op de koffie bij Vazquez! (We hebben hele lekkere koffie, echt waar)

Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10.

Meer weten over Vazquez