Offline conversies bijhouden

Het is vaak een ‘blind spot’, offline conversies. Of, conversies die worden ingeboekt in een apart systeem. Google maakt dit een stuk eenvoudiger via ‘offline conversies bijhouden’. Het voordeel is uiteraard dat deze conversies meegerekend worden en er dus nog beter gestuurd kan worden op prestatie en rendabiliteit. Automatische biedstrategieën maken ook gebruik van conversie data en zullen dus ook beter werken.

Voorheen zou je conversiegegevens uit het externe systeem moeten exporteren en weer importeren in Google Ads. In samenwerking met Zapier heeft Google een integratie ontwikkeld. Via een koppeling van Zapier tussen Google Ads en jouw CRM kunnen bepaalde gebeurtenissen binnen het CRM geïdentificeerd worden als een conversie en vervolgens naar Google Ads geschoten worden als conversie. De handleiding om Zapier te integreren met Google Ads vind je hier.

Videocampagne beschikken over parallelle tracking

Voor onwetenden omtrent parallelle tracking: normaal gesproken zou een Google advertentie je sturen naar een URL die vervolgens redirect naar de bestemmingspagina. Deze tussenpagina meet de click. Middels parallelle tracking vindt de meting op de achtergrond plaats, terwijl de bestemmingspagina gelijktijdig geladen wordt. Deze vorm van tracking was voor vrijwel iedere campagne vorm al beschikbaar, behalve voor videocampagnes. Vanaf heden is parallelle tracking beschikbaar voor videocampagnes. Vanaf 30 maart 2020 is het verplicht voor alle videocampagnes.   

Inzicht in budgetwijzigingen en modelwijzigingen

Google besteedt steeds meer aandacht aan het inzichtelijk maken van bepaalde aanpassingen. Via een simulatie laat Google zien wat de geschatte gevolgen zijn van de aanpassingen die je doorvoert binnen het budget. Deze simulaties zijn op dit moment beschikbaar voor campagnes die gebruik maken van handmatig bieden (CPC of verbeterde CPC) of de automatische biedstrategie ‘Doel-CPA’. De simulatie wordt ook toegevoegd voor de automatische biedstrategie ‘Doel-ROAS’. 

Middels deze simulatie krijg je inzichtelijk wat het verband tussen jouw target ROAS en de belangrijkste statistieken is. Je krijgt daarmee bijvoorbeeld antwoord op de vraag: “welk effect heeft het als ik mijn doel ROAS verhoog van 150% naar 220%?”. Je krijgt een inschatting van de wijzigingen die dan plaats zullen vinden binnen statistieken als: kosten, impressies, conversies en conversiewaarde. Hetzelfde principe zal gelden voor ‘Klikken maximaliseren’ en ‘Aantal conversies maximaliseren’. 

Middels deze wijziging geeft Google een stukje extra inzicht in de effecten van jouw wijzigingen. Hierdoor zijn budgetwijzigingen beter te onderbouwen en zullen de consequenties inzichtelijker zijn.

Sparren?

Kom langs om de bal te kaatsen in ons stadion. Stuur een mailtje naar info@vazquez.nl of bel ons op 085 401 65 10.

Meer weten over Vazquez