‘’ Never let a good crisis go to waste ‘’
Winston Churchill

Dit zei Winston Churchill bij de vorming van de Verenigde Naties, wat net na de Tweede Wereldoorlog gebeurde. Wat hij waarschijnlijk hiermee probeerde te zeggen is het volgende; de Tweede Wereldoorlog was een crisis, maar daar is toch wat goeds uitgekomen, namelijk de vorming van de Verenigde Naties. Op dit moment hebben wij te maken met een pandemie en, ondanks de vele negatieve berichtgevingen, zullen er ook positieve ontwikkelingen uitkomen.

Gevolgen van een crisis 

Een crisis is per definitie niet goed echter geeft het wel weer kansen en mogelijkheden, zo ook voor bedrijven die het moeilijker hebben tijdens de pandemie. ‘’Het nieuwe normaal‘’ is veelvuldig gecommuniceerd in de afgelopen maanden. Dit houdt in dat mensen vaker thuis werken. Hierdoor maken mensen meer gebruik maken van technologie om contact te onderhouden terwijl zij thuis zijn. Een gevolg hiervan is dat zij hierdoor meer tijd besteden op mobiele apparaten dan voorheen. Dit kwam ook naar voren tijdens onderzoek naar app downloads binnen Europa. Tussen Maart en April van dit jaar, zijn de installaties van applicaties met 35% gestegen t.o.v. de hoogste piek van 2019. (35% rise in european ecommerce mobile app installs during lockdowns, 2020)

Situaties veranderen en zo ook het consumenten gedrag. Doordat mensen meer thuis zitten, wordt er minder gekeken naar billboards en veel vaker naar online advertenties. Daarnaast wordt er online veel meer geld uitgegeven dan voorheen. Door deze crisis dienen bedrijven kritisch te kijken naar hoe zij hun producten of diensten onder aandacht brengen. Hoe effectief zijn jouw huidige kanalen en hoe kan jij dat optimaliseren met de huidige veranderingen?

Waar liggen kansen?

De voornamelijkste transitie is die van offline marketing naar online marketing. In het Verenigd Koninkrijk is er in het tweede kwart van dit jaar een afname van 48% voor de traditionele (offline) advertenties gesignaleerd. (Lockdown sees 48% decline in traditional ad spend, 2020) Met traditionele plaatsen om te adverteren worden de bioscoop, billboards, televisie en radio bedoeld. Zoals eerder vermeld, liggen er ook kansen voor ondernemers door de stijging van de geïnstalleerde applicaties, zeker gezien de enorme stijging van advertentie geld op mobiele apparaten. (Global mobile ad spend soared 71% in Q2, 2020) Doordat meer mensen op hun mobiele apparaat zitten, langer daarop bezig zijn en meer applicaties downloaden, geeft dat adverteerders weer een mogelijkheid om de consument te bereiken. 

Veel bedrijven laten het afweten en besluiten om niet meer zichtbaar te blijven voor hun doelgroep. Zij schrappen campagnes en het gevolg hiervan is dat advertentiekosten dalen. Analyseer je campagnes en optimaliseer daar waar nodig is om nog beter zichtbaar te zijn. Daar waar andere bedrijven ervoor kiezen om onzichtbaar te zijn liggen er dus voldoende kansen om juist nog meer zichtbaar te zijn dan voorheen. Zoals de wereld verandert, verandert de behoefte van mensen ook. Mensen blijven namelijk loyaal naar merken die zij tijdens de lockdown ontdekt hebben. (88% of global consumers plan to stick with the new brands they tried during lockdown, 2020) Bereik een nieuw publiek en groot gedeelte zal blijven.


Communiceer met je klanten en of  doelgroep. De consument is gebaat bij informatie in tijden van onzekerheid. Investeer ook in de relatie met je klanten en of doelgroep. Mocht je als ondernemer bijvoorbeeld een fysieke winkel hebben en trek je weinig klanten aan vanwege alle maatregelen, wees creatief en bedenk andere mogelijkheden. Zo zijn er bedrijven waarbij je kunt ‘privé shoppen’. Dit houdt in dat je vooraf een tijdsvak kunt boeken en rustig op je gemak kunt winkelen en waarbij rekening wordt gehouden met de maatregelen die dan van kracht zijn. Laat weten dat jij er bent voor je consument, hou ze op de hoogte van zaken die spelen want samen komen we hier sterker uit.

Meer weten over Vazquez