Het jaar 2020 is in zicht: Welk licht zien we aan het eind van de funneltunnel? Welke trends en ontwikkelingen doen ons sprinten naar het doel? We hebben er maar liefst 7 (SIII) voor jullie op een rijtje gezet!

marketingtrends 2020

Populariteit chatbot groeit

Chatbots zijn sinds 2018 sterk in opmars en zijn sindsdien continu in ontwikkeling. Ook in 2020 wordt verwacht dat deze trend zich doorzet en steeds verder ontwikkeld. Bots worden slimmer, geavanceerder en meer en meer persoonlijk. Volgens onderzoek kan in 2020 naar verwachting 85% van het klantcontact vervangen worden door technologie.

Een versterking van deze trend is de opkomst van voice-search en voice assistant technologieën zoals Siri en Alexa. Dit maakt het niet ondenkbaar dat in de toekomst simpelweg gekletst wordt met bots, naast uiteraard de tekstuele chats. Een voordeel van bots is dat, wanneer juist geïmplementeerd, ze kunnen communiceren met verschillende tools en systemen, waardoor ze klanten kunnen helpen en voorzien van informatie van de oriëntatiefase tot en met de aftersalesfase.

Marketing automation

Gesproken over verschillende klantfases, marketing automation is tevens een langer sluimerende trend die zich naar verwacht in 2020 verder zal ontwikkelen en een enorme groei zal doormaken. Voorbeeld: je stopt artikelen in je online winkelwagen maar rekent niet af. De volgende dag krijg je een e-mail: “Vergeet de artikelen in je winkelwagen niet! Bestel ze nu en krijg +5% korting!”

Automation is veelzijdig inzetbaar, grote bedrijven met een ruim budget maken hier al een tijd gebruik van maar het wordt ook steeds toegankelijker voor kleinere organisaties. Het meest belangrijk om in acht te nemen bij marketing automation is te weten dat het een middel is, en niet een doel. Eerst komt het doel, dan is het mogelijk het middel te bepalen. Voor veel doeleinden kan marketing automation een zeer geschikt middel zijn om leads en klanten te bereiken en onderhouden.

Data-driven marketing

Onmisbaar bij Marketing automation uiteraard. De tools om klantgegevens vast te leggen worden steeds slimmer en uitgebreider. Aan de hand van data die door deze tools wordt verzameld wordt content per persoon aangepast om zo de beste beleving voor de klant te creëren. Zo wordt bijvoorbeeld aan de hand van een koppeling met Facebook of Gmail of een registratie van eerder zoekgedrag bepaald of je een man of een vrouw bent. Hierdoor zullen er alleen voor jou interessante shirts worden getoond wanneer je zoekt naar voetbalshirts.  Deze vorm van content-personalisatie verkort het koopproces en versnelt de overgang tot aankoop. Dit wordt ook wel data-driven personalisatie genoemd en zal naar verwachting ook het jaar 2020 domineren.

Social shoppen

In eerdere blogs hebben we aandacht besteed aan in-app shoppen op social media platformen, duszonder naar de website van een winkel te hoeven gaan. Deze trend zal zich voortzetten, omdat deze functie binnen Facebook en Instagram in 2020 verder uitgerold zal worden. Gezien de verwachte impact van deze functionaliteit is het onze voorspelling dat ook andere social media apps zullen volgen.

In-app-aankopen-Facebook-VZ

Bing maakt een nieuwe opmars

We hadden niet vlot verwacht dit te zeggen; Bing maakt een opmars! Toegegeven, het platform wordt momenteel hoofdzakelijk gebruikt om Google te vinden, maar vaker en vaker wordt deze zoekmachine gebruikt voor andere zoekopdrachten. Onderzoek wijst uit dat Bing momenteel maandelijks zo’n 963.5 miljoen unieke bezoekers wereldwijd bedient welke goed zijn voor een maandelijks zoekvolume van 12 miljard. De standaardinstelling van Microsoft Edge in Windows 10 waarbij Bing de default zoekmachine is, speelt hier een aannemelijke rol in.

AR/VR e-commerce

Producten kunnen zien in je woonkamer: Ikea is er al druk mee bezig. In de toekomst verwachten we makkelijker producten te kunnen bekijken in onze eigen woonkamer of eventueel zelfs op ons eigen lichaam. Zo is het in de Chiquelle app mogelijk je eigen avatar te maken om te kijken hoe de kleding uit de winkel je staat (en met elkaar matcht). Ook Amazon heeft een Augmented Reality App gelanceerd waarbij je kunt kijken hoe producten staan in je eigen ruimte, zie onderstaande afbeelding.

Video marketing

Videomarketing wordt al een tijd hét marketingmiddel genoemd dat gaat domineren, ook voor 2020 wordt dit verwacht. Omdat video’s maken steeds makkelijker en makkelijker wordt met steeds fijnere middelen en betere telefooncamera’s zal 2020 maar zo hét jaar kunnen worden dat videomarketing de overhand krijgt. Video’s hebben een hogere CTR (click-trough-rate), blijven langer hangen en voelen persoonlijker. Om deze redenen wordt verwacht dat video marketing sterk zal blijven groeien in het jaar 2020.

Eindscore

De marketingtrends waarmee je je merk versterkt in 2020 zijn dus chatbots, marketing automation, data-driven marketing, shoppen via social media, videomarketing en meer. Weet jij al hoe je de nieuwste marketingtools en mogelijkheden in moet zetten? Ben je benieuwd hoe Vazquez je hierin kan ondersteunen? We helpen je graag!

Bel ons op 085-401-6510 of stuur direct een mail naar info@vazquez.nl en vraag naar onze marketingspitsen om te kijken hoe wij kunnen helpen!

Bronnen

https://www.statista.com/topics/4294/bing/

Meer weten over Vazquez