Morgen moet de campagneboodschap staan, volgende week moet die landelijke campagne live en gister moest er nog een oplossing zijn tegen mensen die met cash bij de pinkassa staan. Creatieve oplossingen en tijd, soms zijn ze in een perfect evenwicht; maar veelal niet. Het creatieve brein laat zich niet zomaar opjagen, maar er zijn wel zeker manieren om de versnelling in te zetten. Hoe? Dat vertel ik je hier.

Het probleem.

Het kan maar zo zijn dat je tijdens de briefing al het geniale idee in je grijze massa te pakken hebt. Dit is de meest ideale situatie en komt zo ééns in die 206 dagen voor. Dan is er het idee dat keurig binnen het gewenste tijdvak ontstaat, en het idee dat vier minuten voor de deadline ineens pas binnenkomt. Dit gevoel is ongeveer te vergelijken met de winst tegen Spanje op het WK in 2010.

Het hoeft niet altijd zo te zijn. De meest gewenste situatie zit in de eerste twee momenten van het vinden van een idee. Nou is het eerste moment een spontane overwinning voor jezelf en het team, wat niet echt te sturen is. Het tweede moment laat zich echter wel sturen en hoe je dit het beste kunt doen, delen we graag met je.

De fabriek.

Hiermee schoppen we direct het argument ‘maar ik ben niet creatief’ van het veld, want dit is niet het geval. Iedereen is creatief en inderdaad de één misschien net iets meer dan de ander. Dit zou echter ook kunnen betekenen dat die ene zich veel meer bezig heeft gehouden met het ontwikkelen van zijn of haar creatieve kant. Het verzinnen van nieuwe ideeën is simpelweg een proces.

“The production of ideas is just as definite as a process as the production of Fords” – James Webb Young

De twee principes van ideeën.

Volgens James Webb Young, auteur van het boek “A Technique for producing ideas”, zijn er twee principes voor de productie van ideeën:

– Een idee is niets meer of minder dan het combineren van twee elementen;

– Het vermogen om elementen in nieuwe combinaties te brengen, hangt af van het vermogen om relaties te kunnen zien.

Het kunnen zien van relaties is het belangrijkste om ideeën te kunnen verzinnen, maar het is iets wat je moet en gelukkig kan trainen om er efficiënter in te worden. 

Het vinden van ideeën.

Ideeën komen dus voort uit het vinden relaties tussen twee bestaande elementen. Je moet wel twee elementen hebben, voordat je deze kunt verbinden met elkaar. Het is best handig als je actief op zoek gaat naar deze elementen, in plaats van af te wachten en te hopen op het beste idee van Nederland, zonder iets te doen. 

Om hét idee te vinden, moet je losse informatie (elementen) om je heen te verzamelen, zodat je iets hebt om ze met elkaar te kunnen verbinden. Zorg dat je deze kanaliseert: schrijf ze op, fotografeer ze, teken ze, gebruik een A0-papier en plak het vol, leg je hele bureau of zelfs de vloer vol. Als je alles maar analyseert en kunt gebruiken om met elkaar te verbinden.

Dat werkt niet. Toch?

Als creatief bureau heb je dagelijks te maken met het willen vinden van ideeën. En ja, zo gaan wij echt te werk (naast andere manieren, hoor, die lees je straks). Dit kan soms voor verbluffende resultaten zorgen. Zo zijn wij voor onze klant Speakup een aantal maanden geleden aan de slag gegaan. De doelstelling was een identiteit (intern en extern) opzetten die past bij het karakter van het bedrijf. 

Tijdens de strategische sessie kwam bij ons binnen hoe avontuurlijk het bedrijf was ingesteld, terwijl je dat niet snel zou zeggen van een communicatie-dienstverlener. Dit wilden we omarmen, zowel intern als extern. Dat hebben we gedaan door de communicatie-dienstverlener (element 1) te verbinden met paragliders (element 2).  

Hé? Ja, dat ja. Speakup en haar medewerkers zijn pioniers in verbinden. Het draait bij Speakup om vrijheid, ergens voor staan en ergens naar toe willen. Dat was het begin van een ontzettend gaaf traject met een fantastisch eindresultaat. Het volledige eindresultaat kun je bekijken op www.speakup.nl.

Als je op zoek gaat en relaties durft te leggen met niet voordehandliggende combinaties, kun je verbluffende dingen tegenkomen.

Meer tips voor het vinden van ideeën. 

Er zijn honderden tips online en offline voor het vinden van ideeën. Wij raden dan ook zeker aan om deze grondig door te nemen, misschien vind je hier wel jouw twee elementen. Je weet maar nooit. Maar, nu we er toch zijn, delen we graag onze top-tips om ervoor te zorgen dat je misschien toch je eureka-momentje krijgt.

Maak de tijd.

Cliché incoming: ja, maar het idee gaat echt niet vanzelf naar je toe komen, dus plan de tijd voor jezelf en/of je team in om gestructureerd op zoek te gaan naar elementen en om hier verbanden in te zien. Probeer het ook op verschillende tijdstippen, misschien kom je er wel achter dat de ochtend jouw creatieve hoogtepunt is, terwijl je dan normaliter niet te genieten bent.

Vind je eigen creatieve plaats.

Letterlijk, de één vindt het fijn om creatief te zijn in complete stilte, terwijl de ander het best presteert in totale chaos. Wees hierin ook juist flexibel en creatief. Loop je vast? Ga eens de kroeg in, het park in, de terrassen op of midden in de winkelstraat stil staan. Zoek naar je elementen en probeer de leukste combinaties uit. En als je er al tijd voor had ingepland, ben je toch nergens anders nodig.

Creëer momentum voor je hersenen.

Je hersenen hebben soms ook even een warming-up nodig om goed te functioneren. Je trekt niet direct een sprint zonder even vijf minuten jezelf goed voor te bereiden. Een goede voorbereiding is het halve werk, vandaar het bestaan van de 5-minuten-regel: wat het ook is, spreek af dat je 5 minuten zoekt naar elementen en verbanden. Je zult merken dat als je eenmaal bezig bent, je al snel iets vindt waar je mee verder wilt. De bal zal vanzelf gaan rollen. Er zijn overigens ook variaties van 10, 20 of 30 minuten op deze regel, maar die zien we als een gevolg van de 5 minuten.

Wacht niet op motivatie.

Motivatie bestaat niet. Actie (5-minuten-regel) zorgt voor discipline (het proces), wat energie opwekt (kleine oplevering), wat zich kan vormen tot een gewoonte (fabriek). 

Oefenen, oefenen, oefenen, oefenen.

Accepteer het feit dat je véél, maar dan ook echt véél slechte ideeën gaat hebben, maar besef dat je door te oefenen ook veel meer goede ideeën kunt gaan realiseren. Het kunnen vinden van de verbanden tussen elementen kan je overal en altijd doen. Begin eens met elke dag een nieuwe video te bedenken, of een nieuwe campagneboodschap voor Heineken, of een nieuw element op websites. Deel je ideeën en misschien vindt die ander net het tweede element voor jouw vervroegd-met-pensioen-idee.

Hulp nodig van de keepers?

Onze strategen zijn dagelijks bezig met het optimaliseren van hun eigen ideeënfabriek en helpen je graag op weg met het vinden van het beste idee voor jouw bedrijf. Dus als je er niet meer uitkomt, speel dan gerust de bal een terug naar de keeper. Wij nemen de bal rustig aan en vinden we hét idee om samen te scoren.

Meer weten over Vazquez