Modifier voor breed zoeken verdwijnt

Er is een verandering in gang gezet bij Google omtrent match gedrag. Kort gezegd: matching types zijn instellingen om de targeting van zoekwoorden te bepalen. Hierin hebben we momenteel 4 variaties: breed, woordgroep, exact, modifier voor breed zoeken (BMM). Een heldere uitleg van de verschillende matching types is hier te vinden. 

Vanaf 18 februari 2021 zullen de woordgroepen en modifier voor brede zoekwoorden dezelfde zoektermen targeten. Dit is een belangrijke wijziging omdat dit effect heeft op het aantal zoektermen waarvoor een advertentie geactiveerd wordt. Het verkeer voor woordgroep zoekwoorden zal toenemen en het verkeer voor BBM zoekwoorden zal afnemen.

Vanaf juli 2021 zal de modifier voor breed zoeken niet meer beschikbaar zijn. Alle zoekwoorden die nog wel toegevoegd zijn als BMM zullen blijven werken. Zoekwoorden die je zou toevoegen als BMM zullen nu als woordgroep toegevoegd moeten worden.

Er is geen actie vereist omtrent de wijzigingen. Alles zal automatisch overgezet worden naar de nieuwe situatie. Houd alleen rekening met verandering in volumes. Bijvoorbeeld een afname in volume indien je veel BMM zoekwoorden gebruikt.

Data uitsluiting opties voor slim bieden

Slim bieden, ofwel het gebruik maken van een automatische biedstrategie. Slim bieden brengt veel voordelen met zich mee. Het grootste voordeel is natuurlijk het gebruik maken van machine learning dat goed kijkt naar contextuele signalen. Hoe meer data er is, hoe lastiger het wordt om als mens ‘op te boxen’ tegen de verbanden die een AI (Artificial Intelligence) kan leggen. We maken daarom dankbaar gebruik van de automatische biedstrategieën die doorgaans een beter resultaat bieden.

De biedstrategieën maken voornamelijk gebruik van het conversieratio om keuzes te maken. Deze data is niet altijd even accuraat als er technische fouten ontstaan op je website of webshop, bijvoorbeeld bij tag problemen. Om deze problemen makkelijker te voorkomen introduceert Google nu ‘data exclusions’ voor het zoeknetwerk, het shopping netwerk en display campagnes. Stel dat jouw e-commerce tracking om een onbekende reden 3 dagen niet werkt. Middels de nieuwe tool kun je deze 3 dagen uitsluiten, zo wordt deze niet meegenomen in de slim bieden strategie.

Kortom: middels data uitsluiting voor slimme biedstrategieën sluit je een bepaalde data range uit om te voorkomen dat dit een negatief effect heeft op het machine learning proces. Dit doe je bijvoorbeeld wanneer er door technische fouten geen conversie data binnen is gekomen.

Meer weten over Vazquez