Wat is een meta description?

Een meta description wordt gebruikt als beschrijvende tekst onder de titel van de pagina in zoekmachines. Samen met de URL en de titel vormt dit de snippet binnen de SERP (Search Engine Result Page). Dit is dus de deur naar je website.

De meta description van een pagina geeft Google de gebruiker een korte samenvatting waar de pagina over gaat. Het is dus belangrijk voor je website om iedere pagina te voorzien van een beschrijvende tekst.

voorbeeld-meta-description
Voorbeeld snippet binnen de SERP

Gebruik unieke beschrijvingen voor elke pagina

Gebruik voor elke pagina unieke meta description. Het is belangrijk om een beschrijving te schrijven die de gebruiker interesseert, informeert en tot een actie leidt. Gebruik geen generieke meta descriptions voor je gehele website, wees zo relevant mogelijk.

Heeft de meta description invloed op de positie van Google?

Helaas heeft de meta description niet direct invloed op de positie van zoekmachines. Voorheen was dit wel het geval, maar doordat men veel misbruik maakte door niet relevante zoekwoorden of een beschrijving toe te voegen, hebben zoekmachines besloten om de descriptions minimaal mee te tellen. Wel draagt een goed geschreven meta description bij aan de CTR (Click Trough Rate) van de pagina. De CTR is wél een factor waar Google rekening mee houdt.

Hoe veel tekens mag een meta description bevatten?

Je wilt voldoende informatie in jouw beschrijving kwijt kunnen, echter is er een limiet aan het aantal tekens binnen de meta description. Dit limiet veranderd regelmatig en verschilt per device. Over het algemeen kun je de regel aanhouden van maximaal 155 tekens.

Best practices meta descriptions

Er is geen goed of fout bij het opstellen van jouw snippet en/of meta description. Over het algemeen wil je zorgen dat je gebruik maakt van de volgende best practices:

  1. Verwerk jouw target zoekwoord van de pagina in de meta description, het liefst vooraan.
  2. Wek interesse middels een pakkende tekst.
  3. Probeer niet te veel informatie in de meta description te ‘proppen’.
  4. Maak gebruik van een call-to-action.
  5. Haal het pijnpunt aan van de doelgroep en beschrijf jouw oplossing.
  6. Houd goed rekening met de zoekintentie.

Meer weten over Vazquez