Huisstijl laten ontwerpen

Een merk is de spiegel van uw creatie. Om succesvol te zijn met uw onderneming is het sterk uitdragen van uw identiteit van een niet te onderschatten belang. U zoekt directe herkenbaarheid bij uw klanten die aan niks meer dan uw huisstijl weten wie u bent en wat u doet.

De ontwikkeling van uw huisstijl kent daarom grote kansen, maar ook grote gevaren. Dit geldt niet alleen voor beginnende ondernemingen, maar juist ook voor bedrijven die al werkzaam zijn onder een al bestaande huisstijl. De wereld verandert en zo ook uw doelgroep. Wat 5 jaar geleden nog als nieuw en mooi werd gezien kan nu als achterhaald en ouderwets worden beschouwd. Is het dan verstandig om de huisstijl te veranderen? Bent u dan nog wel herkenbaar bij uw huidige klanten en hoe pakt u dit dan aan?

Belangrijke vragen die professionele aandacht verdienen.

Valkuilen en kansen

Grote supermarktketens zijn geneigd om elke 7 jaar hun huisstijl te veranderen. Ook al lijkt het wat willekeurig om hierin een 7 jaar cyclus te hanteren, toch zit hier een diepere gedachtegang achter. Het is simpelweg qua logistiek en kosten niet haalbaar om een huisstijl voor een grote supermarkt met grote regelmaat te wijzigen. Maar de belangrijkste les die we hieruit kunnen leren is dat het noodzakelijk is om relevant te blijven in de ogen van uw klanten.

Natuurlijk is deze 7 jaren cyclus niet noodzakelijkerwijze van toepassing op andere bedrijven. Maar het levert wel een goede vraag op, wanneer is het moment om de huisstijl te veranderen? Om er voor te zorgen dat de herkenbaarheid en continuïteit bewaard blijven moet er een vakkundige afweging gemaakt worden. Een keuze in wanneer de huisstijl veranderd moet worden, maar ook in hoe dit moet worden uitgevoerd.
Een huisstijl is veel meer dan het maken van een logo en het kiezen van een kleur. Het creëren van een huisstijl moet uitgevoerd worden vanuit een professionele en goed doordachte visie.

Uw huisstijl doordacht en gericht op succes

Om te begrijpen waar een succesvolle huisstijl aan moet voldoen noemen we eerst de 7 kernelementen, deze zijn:

  • Naamcreatie
  • Typografie
  • Kleurgebruik
  • Fotografie
  • Huisstijlelementen
  • Tone of voice
  • Logo

Deze 7 elementen samen maken uw huisstijl op. Belangrijk is om op te merken dat geen van deze elementen een effectieve werking heeft als deze niet aansluit op de anderen. Hier komt veel bij kijken. Bijvoorbeeld uw logo, dit kan nog zo mooi zijn, maar is deze wel toepasbaar in elke vorm van media? Een logo sterk gebaseerd op kleur alleen kan wegvallen als u wilt adverteren in een krant en gebonden bent aan zwart wit. Is de gekozen typografie ook goed leesbaar wanneer het logo klein wordt weergegeven?

Het is niet alleen zo dat bij elk element goed nagedacht wordt over de mogelijke toepassingen, maar ook dat er sprake is van een samenspel. Hiermee wordt bedoeld dat als een klant een beeldmerk (onderdeel van uw huisstijl dat in combinatie of los van uw logo gebruikt kan worden) ziet dit onmiddellijk herkend wordt. Een succesvol ontwikkelde huisstijl weet op bewust en onbewust niveau door te dringen bij uw doelgroep. De verschillende elementen zijn zo ontwikkeld dat zij op zeer verschillende wijze te gebruiken zijn; herkenbaarheid staat hierbij voorop. Het belangrijkste is dat uw huisstijl uw boodschap overbrengt, onmiddellijke herkenning van wie u bent en wat u doet. Dat wil zeggen dat uw imago vertaald wordt naar deze tijd.

Hoe staat uw huisstijl ervoor?

Duidelijk is dat alle huisstijlen van tijd tot tijd herzien moeten worden. Door het tijdig herzien van uw huisstijl zorgt u ervoor dat u “fris” overkomt bij uw klanten. Belangrijk is dat bij het vernieuwen van uw huisstijl de herkenbaarheid en dus de continuïteit niet verloren gaat, maar juist extra bevestigd wordt.

Een andere goede reden om uw huisstijl te vernieuwen is als de huidige niet optimaal is. De ontwikkeling van een huisstijl gebeurt rekening houdend met vandaag en de komende jaren. Met andere woorden, de ontwikkeling van uw merk kan alleen succesvol worden uitgevoerd als er 10 stappen vooruit gedacht wordt. Een goed ontwikkelde huisstijl heeft een directe positieve uitwerking op uw bedrijf, nu en in de toekomst. Maarten Vazquez Creatiestudio is een jong en dynamisch bedrijf. Een stevige basis in de wereld van nu met de ogen gericht op de toekomst. De slogan van Maarten Vazquez Creatiestudio zegt het al: strategie, concept, creatie.

Uw bedrijf en uw wensen staan evenals die van uw klanten voorop in de ontwikkeling van uw huisstijl. Er wordt meer gedaan dan alleen het design. Niet alleen kunt u een werkelijk op maat gemaakte huisstijl verwachten, maar een merkcreatie die in functionaliteit en identiteit toekomstbestendig en doordringend zijn. De mogelijkheden zijn eindeloos. Om te ontdekken wat Maarten Vazquez Creatiestudio voor u kan doen wordt u uitgenodigd om geheel vrijblijvend contact op te nemen. Vergroot het bereik bij uw doelgroep en daardoor uw omzet dankzij een huisstijl die uw onderneming de aandacht geeft die zij verdient.
Op naar een succesvolle samenwerking!

Maarten Vazquez Creatiestudio wordt graag uw lange termijn partner en groeit graag met u mee, zodat wij samen goud gaan halen!

Contact opnemen

Ik wil thuis spelenIk wil uit spelen

Wij maken reclame meetbaar

Benieuwd hoe wij dit doen? Vul dan onderstaand formulier in.

Je mag ons natuurlijk ook zelf bellen en of mailen.

085 401 65 10 (Enschede)
020 261 13 17 (Amsterdam)

info@vazquez.nl

Onderweg naar...

Logo laten ontwerpen