Als bedrijf is het een goede zet om blogs te schrijven over onderwerpen die passen binnen je werkveld. Je spreekt niet alleen andere professionals aan met je blogs, maar ook mogelijke consumenten die geïnteresseerd zijn in het product of dienst dat je aanbiedt. Je leert je lezers over nieuwe ontwikkelingen, technieken of producten door moeilijke vaktaal te vertalen naar een eenvoudiger verhaal dat zij zelf kunnen toepassen in de praktijk. Maar naast dat je hen iets leert, zorg je er ook voor dat ze een positievere houding hebben tegenover je bedrijf en dus sneller wat bij je zullen kopen. Creëer fans!
Maar hoe schrijf je zakelijke blogs?
- Ten eerste is het belangrijk om bij het schrijven van blogs rekening te houden met je schrijfstijl (je tone of voice) en je doelgroep; Weet voor wie je schrijft en hoeveel kennis zij hebben van het onderwerp. Kies voor een schrijfstijl die past bij je bedrijf en schrijf op een actieve manier.
- Bepaal één onderwerp waar je het over gaat hebben en weet wat je binnen dat onderwerp wilt bespreken. Hierdoor voorkom je dat je te veel informatie in een blog verwerkt, waardoor het onoverzichtelijk en onduidelijk wordt voor de lezer. Zorg voor een duidelijke structuur van je blog met een inleiding, middenstuk en een slot.
- Hou het kort; Haal overbodige informatie en woorden weg en vertel alleen dat wat écht belangrijk is voor je lezer om te weten. Als je te veel informatie geeft kan het onduidelijk worden of nog erger. Je lezer ziet het belang er niet meer van in om verder te lezen en haakt af. En dat wil je niet.
Hoe haal je het meeste resultaat uit je blogs?
- Plaats de blogs onder één pagina op je website
Door een aparte pagina op je website in te richten waar je alle blogs plaatst, kunnen lezers alles makkelijk terugvinden. Daarbij helpt dit bij het verbeteren van je vindbaarheid en je positie in Google als deze op je website staan.
- Zorg ervoor dat je regelmatig blogs post en laat het niet verwateren
Wanneer je het druk hebt zullen werkzaamheden als het schrijven van een blog als eerste aan de kant worden gezet. Toch is het belangrijk om dit wel te blijven doen. Het schrijven is een investering, als je het constant blijft doen, kun je er veel voordelen uithalen, zoals meer naamsbekendheid, een positievere attitude van de lezer tegenover je merk en een betere vindbaarheid in Google.
- Maak van je blog geen promotiepraatje voor je bedrijf.
Het doel is: mensen informatie geven waar je lezers écht wat aan hebben en ze wat van kunnen leren. Je kunt zeker je bedrijf als voorbeeld nemen in je blogs of ze aan het einde doorverwijzen naar de rest van je website, maar je lezer wil geen promotiepraatje lezen. Als hij meer van je bedrijf wil weten, zal hij of zij zeker op je website kijken of contact met je opnemen.
- Deel je blog ook via andere kanalen
Door je blogs ook te delen via andere kanalen, zoals bijvoorbeeld social media of je nieuwsbrief, vergroot je je bereik. Hierdoor trek je meer lezers en haal je meer uit je blogs.
- Koppel Google Analytics aan je website
Zorg dat je Google Analytics aan je website hebt gekoppeld, zo krijg je inzicht in wie de lezers van je blogs zijn en wat ze op je website doen. Zo kom je meer te weten over je bezoekers op het gebied van geslacht, leeftijd en interesses. Met deze gegevens kun je je lezersgroep (laten) analyseren en weet je hoe je hen het beste aan kunt spreken. Maar ook kun je er via Google Analytics achter komen wanneer bezoekers afhaken en waar je je website en je blogs op kunt verbeteren.
- Schrijf naast blogs ook teksten voor SEO
Naast het schrijven van een informatieve tekst waar je lezers wat aan hebben, functioneert een blog ook goed voor SEO: Search Engine Optimization, oftewel de vindbaarheid van je website. Door veel blogs te schrijven, staan er meer pagina’s van je website op Google waardoor je sneller gevonden wordt. Naast blogs helpen SEO teksten de vindbaarheid van je website nog verder te vergroten. SEO teksten zijn teksten gebaseerd rondom een onderwerp, ook wel zoekwoord genoemd. Zorg ervoor dat deze zoekwoorden passen bij je bedrijf en/of bij de producten die je aanbiedt. Bij elk zoekwoord schrijf je een tekst van ongeveer 700 à 800 woorden, waarin je het zoekwoord 2 à 3 keer per 100 woorden noemt.
Een blog als middel om je naamsbekendheid te vergroten.
Om ervoor te zorgen dat nog meer mensen je blogs lezen, kun je deze via social media delen. Je volgers zien je nieuwe blogs voorbij komen en kunnen deze gaan lezen. Op deze manier krijg je meer bezoekers op je website en kunnen lezers verder navigeren naar je website . Wat ook een mooie bijkomstigheid is, wanneer mensen je bericht liken, delen of erop reageren, komt het ook weer in het overzicht van hun vrienden terecht. Wanneer ook zij interactie hebben met je bericht, krijg je een kettingreactie waarbij steeds meer en meer geïnteresseerden je bedrijf leren kennen.
Meer weten over SEO of het schrijven van goede blogs?
Wil je meer weten over het schrijven van goede SEO teksten voor je website of hoe jouw blogs het meeste resultaat behalen? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder! Samen scoren!