De gedachtes achter het ontwerp van Coca-Cola.

Introductie

Een stuk over het ontwerp van Coca-Cola, waar komt haar unieke visuele identiteit vandaan?

Coca-Cola is misschien wel een van de meest bekende merken ter wereld, zo niet hét bekendste. Bijna overal waar je komt word je wel geconfronteerd met iets van Coca-Cola. Waardoor komt dit eigenlijk en wat zit hierachter? In ons vorige blog refereerden we naar de opkomst van Coca-Cola Zero Sugar en de merktransitie hiervan, maar hoe heeft Coca-Cola vanaf begin af aan hun logo en huisstijl ontwikkeld? Daar gaan we het nu over hebben.

De schepper van Coca-Cola en haar iconische logo

Coca-Cola werd in 1886 opgericht door John Pemberton. De naam van het product is afkomstig van John Pemberton’s boekhouder Frank Robinson, de man die ook het logo met het herkenbare “Coca-Cola”-schrift ontwierp. Hij dacht dat de 2 C’s het goed zouden doen in reclames. Robinson schreef de letters in Spencerian Script, voor die tijd een populair lettertype. Door de sierlijke vorm valt het logo direct op.

Coca-Cola krijgt een nieuw uiterlijk

Vanaf 1887 wordt in de staart van de eerste C een handelsmerk toegevoegd. Omstreeks 1890 krijgt het logo een make-over en worden er meer krullen toegevoegd: Coca-Cola heeft een nieuw uiterlijk. Pas in 1941 wordt er weer verandering aangebracht in het logo: er werd teruggekeerd naar het Spencerian Script en met enkele aanpassingen werd een nieuw logo gevormd. Het handelsmerk is voortaan onder het logo te vinden in plaats van in de staart van de C.

Kleur bekennen

In 1960 voegt Coca-Cola meer kleur toe aan het logo. Achter het woordbeeld plaatst men een rood vlak, ook wel het ‘Arciform’-logo genoemd. Hier blijft het niet bij: omstreeks 1969 introduceert het merk het ‘Arden Square’-logo, waarin onder het bestaande logo een witte golf wordt toegevoegd, die nu nog steeds terugkomt. Na een uitstap naar een uitgebreider beeld met toevoegingen in het logo, gedurende de campagne ‘Keeping it real’ in 2003, keert men in 2007 weer terug naar het klassieke logo en de witte golf.

Het visualiseren van mijlpalen

In 2011 bestaat Coca-Cola 125 jaar. De iconische fles wordt toegevoegd aan het logo, net als de teksten “125 years” en “125 years of sharing happiness”. Ultiem detail: de bubbels die uit de fles barsten alsof het een confetti-kanon betreft. Hiermee wordt niet alleen het 125-jarige bestaan gevierd, maar ook het heden en de toekomst die komen gaat. Door de jaren heen heeft Coca-Cola haar logo regelmatig ingezet als versterking van haar campagnes.

Productontwikkelingen en het logo

Niet alleen het logo heeft ontwikkelingen doorgemaakt, maar natuurlijk ook het product zelf. De traditionele ‘Coca-Cola’ kent enkele variaties, bijvoorbeeld zonder suiker of met kersensmaak. Om uniformiteit binnen het merk te behouden worden alle smaken verenigd onder een nieuwe éénmerkstrategie: De producten zijn één familie met hetzelfde logo, maar d.m.v. kleuren wordt de variatie aangegeven.

Maatschappelijke keuzes

Het gedrag van de maatschappij en hoe men omgaat met een merk of product bepaalt deels hoe een merk en logo zichzelf visualiseren. Het aanpassen en wisselen van een logo kan afhankelijk zijn van veel factoren, zo ook bij Coca-Cola. Zoals wij in ons vorige blog beschreven hebben transformeert Coca-Cola Zero Sugar zich langzaam maar zeker naar de ‘gewone’ Coca-Cola. Beweegredenen voor deze keuze zijn de veranderingen in de maatschappij op het gebied van gezondheid en de eisen die hedendaags worden gesteld aan producten.

Een ding is zeker: we zijn nog lang niet van Coca-Cola af.

Bronnen

Meer weten over Vazquez