Grafisch inspelen op feestdagen? Hoe doe je dat en wat is het effect van een grafisch ontwerp op jouw doelgroep? Wij hebben een aantal interessante feestdagen voor jou op een rijtje gezet.

Reclame, je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan. Bedrijven overtreffen elkaar iedere keer weer met nieuwe concepten. Op welke manier houd je je reclame relevant voor jouw doelgroep en op welke manier kunnen feestdagen hieraan bijdragen? Bedrijven kunnen hierop inspelen door middel van leuke illustraties of woordspelingen. In deze blog behandelen we een aantal interessante grafische ontwerpen die tijdens de feestdagen tot stand zijn gekomen. 

Inspelen op nationale of internationale feestdagen? 

Herkenbaarheid is één van de belangrijkste succesfactoren van een effectieve reclame. Een handige manier waarop bedrijven dit kunnen doen, is het inspelen op feestdagen. Niet alleen de feestdagen uit Nederland, maar ook internationale feestdagen. Denk hierbij aan St. Patrick’s Day (Ierland), Thanksgiving Day (Verenigde Staten) of Boxing Day (Verenigd Koninkrijk). 

Over het algemeen zijn er geen regels betreft content rondom feestdagen. Het is wel belangrijk om een goede afweging te maken op welke manier je deze content wilt inzetten. De controversiële onderwerpen in onze hedendaagse maatschappij maakt het inspelen op feestdagen niet bepaald eenvoudig. Een relevant voorbeeld van zo’n controversieel onderwerp is het Sinterklaasfeest. Voorstanders zullen spreken over een traditioneel kinderfeest en tegenstanders vinden dat er sprake is van rassenhaat. De kunst voor een ontwerper is om hier een middenweg in te vinden. 

Getekende ontwerpen met moederdag

Het Franse merk Coco Chanel bedacht dit jaar een moederdag campagne waarbij kinderen producten mochten natekenen. Het idee ontstond bij medewerkers van Chanel met jonge kinderen, die het werk van hun ouders natekenden. Deze tekeningen werden vervolgens ingezet op de website, maar ook door middel van abri’s in grote steden (zie afbeelding 1).

Afbeelding 1 – Moederdag Coco Chanel

Het concept klinkt erg eenvoudig, maar waarom zou een groot merk zoals Chanel zoiets doen? Het vereenvoudigen van een product zorgt voor meer aantrekkingskracht. De gedachte van de consument spreekt voor zich: “Dat zou mijn kind ook kunnen maken”. Het beeld is opvallend en persoonlijk, waardoor de boodschap erg effectief is.

Het inspelen op feestdagen helpt de ontvanger van de boodschap bij het herinneren van deze feestdag en daarnaast geeft het de ontvanger een verlangen naar een bepaald product. De consument voelt zich aangetrokken tot de illustratie en hierdoor ook automatisch tot het merk of product. Less is more: het originele ontwerp van Chanel is herkenbaar, opvallend en spreekt ook een jong publiek aan. Jonge kinderen worden op deze manier getriggerd om het ontwerp van Chanel na te tekenen en deze creatie zelf als cadeau te schenken met moederdag. 

Het ontwerp van de Nr. 1 webwinkel van Nederland

Een ander bedrijf dat goed inspeelt op deze trend is Bol.com. De grootste webwinkel van Nederland zoekt dan ook graag haar grenzen op in het social media netwerk. Dit leidt vaak tot positieve reacties, maar zo nu en dan resulteert dit ook tot negatieve reacties. Bol.com laat in haar ontwerp altijd de huisstijl terugkomen: een felle blauwe kleur die overal terugkomt, een herkenbare lettertype en het logo. 

Vorig jaar is Bol.com opgefrist met een nieuwe kleur blauw, deze is nu een donkere blauw/paarse kleur geworden, dit maakt het kleurrijker, speelser en menselijker. In afbeelding 2 zie je de oude huisstijlkleur van Bol.com. Marketingbaas Boukje Taphoorn laat optekenen: “We werken continu aan de winkelbeleving voor de klant. De designs zijn uitvoerig getest bij klanten van Bol.com en hun feedback en positieve reacties hebben ons overtuigd om deze aanpassingen door te voeren.”

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 23669099_10155248941452428_1771875571403959355_o-1024x1024.jpgDeze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Bol-paasmand.png
Afbeelding 2 – Oude huisstijlkleur van Bol.com

Ook hebben ze toen een nieuw lettertype geïntroduceerd en een vormentaal waarbij Bol het uitgangspunt is. Het kleurenpalet is aangescherpt en ook wordt er meer gebruik gemaakt van mensen in fotografie. Door de afbeelding of tekst in het ontwerp te centreren, komt de grap altijd sterk naar voren. Met het gebruik van hun eigen lettertype en vernieuwde blauwe kleur zal deze altijd herkenbaar zijn als Bol.com. Tijdens kerst kwam Bol.com bijvoorbeeld met deze eenvoudige en herkenbare content:  

Afbeelding 3 – Feestdagen bij Bol.com

De kleur van de liefde

Ook Valentijnsdag mag uiteraard niet ontbreken in dit lijstje. De romanticus zal dit als een liefdevolle dag zien, terwijl marketingbureaus dit voor commerciële doeleinden gebruiken. Een voorbeeld van een ontwerp waaraan een sterke boodschap gekoppeld is, is het werk van HEMA. Voor dit ontwerp is er bewust gekozen om de afbeelding links te plaatsen en de tekst rechts, dit zorgt voor een positief effect op het lezen van de boodschap. door het ontwerp in 2 vlakken te scheiden zie je de duidelijk boodschap. Ook laat HEMA de kleur van de liefde terugkomen door middel van een lichtroze tint: de samenstelling staat volledig in het teken van jouw Valentijn. De tekst maakt het ontwerp af: “Als er plots iemand op je valt – eerste hulp pakket”. Dit ludieke ontwerp heeft voor veel interactie gezorgd op het sociale netwerk van HEMA.

Afbeelding 4 – HEMA en Valentijnsdag

Kortom, het grafisch inspelen op feestdagen zorgt voor veel interactie, omdat mensen zich verbonden voelen of de humor ervan inzien. Het is belangrijk dat het ontwerp herkenbare elementen bevat, zoals de juiste huisstijl, lettertype en logo. Daarnaast zorgt een creatief en ludiek concept voor een groot bereik van jouw creatie. Zorg er wel altijd voor dat jouw boodschap ook daadwerkelijk aansluit bij de doelgroep!

Benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen met onze creaties? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!

Meer weten over Vazquez